کارشناس ارز گفت: شاید در بسیاری از کشورها نرخ ارز در مدت کوتاهی چند ده برابر شده و سقف‌های زیادی را شکسته باشد اما در کشور ما معمولا دلار پس از جهش‌های مقطعی، در مقابل شکستن سقف‌های قیمتی واکنش‌های جدی نشان داده و به راحتی از آن عبور نخواهد کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، فارس نوشت: سعید عظیمی اظهار کرد: اساسا قیمت دلار توانایی شکستن سقف‌های پی در پی را ندارد و جدا از اینکه بانک مرکزی و سیاست‌گذار، دغدغه کنترل قیمت دلار را داشته و مستمرا آن را پیگیری می‌کند، مشخصا دلار، خود نیز به تنهایی کشش شکستن سقف‌های پی در پی را ندارد.
 
وی ادامه داد: شاید در بسیاری از کشورها نرخ ارز در مدت کوتاهی چند ده برابر شده و سقف‌های زیادی را شکسته باشد اما به صورت تاریخی در کشور ما، دلار پس از جهش‌های مقطعی در مقابل شکستن سقف‌های قیمتی واکنش‌های جدی نشان داده و به راحتی از آن عبور نخواهد کرد.
 
این کارشناس ارز اضافه کرد: بررسی رفتار قیمت دلار در گذشته نشان می دهد که معمولا قیمت دلار به اعداد جدید خصوصا کانال‌های ده هزارتایی واکنش شدیدی نشان داده و این مهم در دو ماه اخیر در برخورد با کانال 50 هزار تومانی به وضوح مشخص است؛ قیمت دلار در بازار غیر رسمی در دو ماه اخیر حداقل 40 روز بالای کانال 50 هزار تومانی بوده و حتی قیمت‌های 59 هزار تومان نیز به خود دیده اما در نهایت در حال حاضر به کانال 40 هزار تومان وارد شده است.
 
عظیمی اظهار کرد: بررسی رفتار قیمت نشان می دهد در سال 97 وقتی قیمت برای اولین بار دلار به محدوده قیمتی 10000 تومان رسید و هر چند با هیجان به محدوده 12000 تومان هم رسید و نفوذ جزئی داشت، اما بلا فاصله افت 35 درصدی را تجربه کرد؛ همچنین زمانی که قیمت دلار در همان سال 97 در شهریور و مهر به 20000 تومان نزدیک شد، بلافاصله بعد از آن اصلاح 48 درصدی در قیمت را تجربه کرد و تا بهمن همان سال در محدود 10 هزار تومان باقی ماند و از بهمن تا اسفند 97، رشد جزیی را تجربه کرد.
 
وی افزود: در پاییز 99 و در بحران تورمی آن سال، زمانی که قیمت دلار به 30 هزار تومان رسید، در اولین ورود به این کانال اصلاح های شدید مجددا تکرار شد و قیمت دلار تا دی 99 به دلیل خوش‌بینی‌های ایجاد شده از پیروزی بایدن حتی تا 20 هزار تومان هم رسید و در نهایت سال را با 23 هزار تومان به پایان رساند.
 
این کارشناس ارز تصریح کرد: به طور خلاصه اگر 3 کانال 10، 20 و 30 هزار تومانی را برای قیمت دلار در نظر بگیریم واکنش قیمت بدین صورت خواهد بوده است که در زمان ورود به کانال 10000 تومانی قیمت دلار از 11970 به 9100 افت کرده یا به عبارت دیگر 24 درصد کاهش قیمت تجربه کرده است، در زمان نزدیک شدن به کانال 20000 تومانی از 18950 تومان به 9850 تومان کاهش پیدا کرده که 48 درصد افت را نشان می دهد، از طرف دیگر زمان ورود به کانال 30000 تومانی از 32490 تومان به 21100 تومان افت کرده که معادل 35 درصد است.
 
عظیمی افزود: با این وجود در سال 1401 شرایط به گونه جدید رقم خورد و پس از کش و قوس‌های سه ماهه، سقف 40 هزار تومانی قیمت دلار شکسته شد و حال سوال اینجاست در شرایط فعلی که یک سقف 40 هزار تومانی در سال 1401 شکسته شده آیا مجددا و در فاصله بسیار کوتاه شاهد شکسته شدن سقف 50 هزار تومانی نیز خواهیم بود؟ در این باره می توان ادعا کرد که با نظم نمودار دلار در طول سال‌های اخیر حفظ خواهد شد و دلار در کانال 40 هزار تومان باقی خواهد ماند.
 
وی اظهار کرد: رصد و تحلیل بازار ارز در روزهای اخیر نشان می دهد باوجود شکسته شدن‌های مقطعی سقف 50 هزار تومان همچنان به لحاظ متغیرهای بنیادی و همچنین روانی بازار، پتانسیل تثبیت نرخ ارز بالای این محدوده وجود نداشته و باید منتظر تثبیت نرخ دلار در روند کاهشی خود در کانال 40 هزار تومان و پایین تر باشیم.

لینک کوتاه
نرخ دلار بازگشت نرخ ارز قیمت دلار

اخبار مرتبط

نرخ دلار و یورو اعلام شد

نرخ دلار و یورو اعلام شد

در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به 42 هزار و 921 تومان... 14 بهمن 1402

قیمت دلار در سراشیبی

قیمت دلار در سراشیبی

در روزهای اخیر که به دلایل روانی قیمت دلار به 60 هزار تومان رسیده بود بعد از فروکش کردن... 12 بهمن 1402

نظرات شما