در ایام نوروزی اتفاقات خوب و مهمی در بخش راه و مسکن کشور رخ داد که در این گزارش آن را بررسی می کنیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، در هفته‌ای که گذشته اعلام شد که تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده بدون سپرده گذاری بوده تا تشویقی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده باشد، از سوی دیگر اعلام شد که توافق ایران و روسیه در بخش ریلی تا اردیبهشت ماه نهایی خواهد.

در ادامه مهمترین رخ دادهای هفته گذشته حوزه راه و مسکن را می‌خوانیم.

جبران کمبود مسکن با نوسازی بافت فرسوده

یک کارشناس مسکن گفت با نوسازی بافت فرسوده می‌توان بخشی از کمبود مسکن را جبران کرد.

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن درخصوص تسهیلات بدون سپرده گذاری در بافت‌های فرسوده به مهر گفت: بحث نوسازی بافت‌های فرسوده بخشی از طرح نهضت ملی است و در این طرح بانک‌ها مکلف هستند که وام‌های بدون سپرده گذاری و با شرایط خاص ارائه دهند چه به صورت عام که طرح ملی مسکن چه به صورت خاص که فرد قصد نوسازی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در گذشته بخشی از این تسهیلات نیز بدون سود محاسبه می‌شد با توجه اینکه مبلغ وام مسکن در شهرستان‌ها و کلانشهرها متفاوت بوده است اما حدود یک سوم این وام بدون سود بوده است البته باید دید نرخ 23 درصد یا 18 درصد این وام‌ها تعلق می‌گیرد.ویژگی‌هایی که برای تسهیلات بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است نتوانسته تأثیری بر تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده بگذارد.

برقراری 21 هزار پرواز نوروزی در امنیت کامل

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برقراری 21 هزار پرواز نوروزی در امنیت کامل در بازه زمانی 24 اسفند 1401 تا 15 فروردین 1402 خبر داد و گفت: 83 درصد پروازها به‌موقع انجام شد.

محمد محمدی‌بخش معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اقدامات نوروزی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: برنامه‌های نوروزی از دی‌ماه آغاز شد، همچنین هماهنگی‌ها و اقدامات لازم جهت تعمیر و بررسی هواپیماها و رفع گلوگاه‌های هواپیما صورت گرفت.

محمدی‌بخش افزود: تلاش شد در این ایام حداکثر ناوگان سرخط شود که در این راستا اسفندماه 1401 بیشترین هواپیما سرخط شد و نتیجه آن برقراری 21 هزار پرواز و جابجایی 2 میلیون و 800 هزارنفر مسافر در بازه زمانی 24 اسفند 1401 تا 15 فروردین 1402 بود.

وی خاطر نشان کرد: در ایام نوروز میانگین تأخیرات به 19 دقیقه رسید و 83 درصد پروازها به موقع انجام شد.

توافق نهایی با روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا تا اردیبهشت

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: توافق با روس‌ها تا پایان اردیبهشت امسال نهایی می‌شود.

عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درباره مشارکت کشورهای خارجی در پروژه‌های ریلی کشور اظهار کرد: مهم‌ترین کریدور کشور در حال حاضر کریدور شمال- جنوب بوده و در این میان مهم‌ترین پروژه راه‌آهن نیز رشت- آستارا است که حلقه نهایی آن محسوب می‌شود.

وی افزود: مذاکرات جدی با کشور روسیه برای مشارکت در دو بخش مالی و فنی راه‌آهن رشت- آستارا و به دنبال آن تکمیل کریدور شمال- جنوب در حال انجام است.

خطیبی تاکید کرد: باید بتوانیم از منابع خط اعتباری که روس‌ها تعیین کرده اند در قالب وام برای تکمیل راه آهن رشت به آستارا بهره‌مند شویم.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درباره زمان اتمام و کسب نتیجه نهایی مذاکرات گفت: تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری موافقتنامه با کشور روسیه نهایی می‌شود.

وی درباره حضور کشور آذربایجان نیز خاطر نشان کرد: مذاکراتی در حال انجام است و در صدد تنظیم موافقتنامه‌ای دو جانبه با روسیه هستیم که پس از آن، با الحاق کشور آذربایجان، این موافقتنامه سه جانبه خواهد شد.

گفتنی است، خطیبی پیش از این از اضافه شدن حدود 400 کیلومتر خطوط راه‌آهن به شبکه ریلی در سال 1402 خبر داده و گفته بود در سال 1401 نیز حدود 200 کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی اضافه شد.

نامه نگاری با قوه قضائیه درباره عدم اعطای تسهیلات مسکن بانک‌ها

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ما اخیراً نامه‌ای را در خصوص عدم همکاری بانک‌ها به دستگاه قضائی نوشتیم تا با عدم همکاری بانک‌ها برخورد شود.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ارزیابی پیشرفت و جدیت دولت برای تحقق ساخت 1 میلیون مسکن و قانون جهش تولید مسکن با بیان اینکه در حوزه مسکن باید اقدامات بلندمدت و کوتاه مدت انجام شود، گفت: در بخش کوتاه مدت، بحث خروج حوزه مسکن از سفته بازی با ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید برای سوداگران و مسکن خانه‌های خالی و معاملات مکرر مطرح است.

وی ادامه داد: بخش دوم یعنی بلند مدت شامل حمایت از حوزه مسکن، از سمت سازنده‌ها و مردم و پرداخت تسهیلات با بهره پایین و تخصیص زمین و امثال اینها می‌شود.

یوسفی افزود: آهنگ دولت از سمت رئیس جمهور و بعضی از وزرا توجه به موضوع مسکن به عنوان یکی از اولویت‌های سبد خانوار است. رئیس جمهور در بالاترین سطح یا معاون اول ایشان دراین یک سال و چندماه 6 جلسه شورای عالی مسکن را تشکیل دادند. این قابل مقایسه با دولت قبل که به طور کلی 2 جلسه بیشتر تشکیل نشد و یا با وزیری که از نساختن مسکن مهر افتخار می‌کرد نیست.

رشد 30 درصدی سفر با قطار در نوروز 1402

مهرداد بذرپاش گفت: ترددها در جاده‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه و نیم درصد افزایش، در بخش ریلی با یک میلیون و 600 هزار سفر رشد 30 درصدی را تجربه کرد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز 14 فروردین در گفتگوی زنده تلویزیونی در خصوص وضعیت تردد در جاده‌ها و رفع نقاط پرحادثه ضمن تشکر از همکاری پلیس راهور، فعالان راهداری، فعالان صنعت ریلی، هوایی و دریایی، آخرین آمار سفرهای نوروزی را اعلام کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: ترددها در جاده‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه و نیم درصد افزایش، در بخش ریلی با یک میلیون و 600 هزار سفر رشد 30 درصدی، در بخش هوایی با جابه‌جایی بیش از 2 میلیون نفر رشد 20 درصدی را تجربه کرد.

بذرپاش ادامه داد: در حوزه دریایی نیز در ایام نوروز بیش از 6 میلیون و 200 هزار نفر تردد در دریا داشتند که همزمان 600 هزار خودرو نیز جابه‌جا شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد داشت.

رونق تولید با افزایش ساخت و ساز مسکن

یک کارشناس مسکن گفت: بازار مسکن در سال 1402 قطعاً در رکود نیست و قطعاً شاهد افزایش ساخت وساز هستیم.

بیت الله ستاری، کارشناس بازار مسکن درخصوص وضعیت مسکن در سال 1402 به مهر گفت: با توجه به کسری که در بخش مسکن وجود دارد روند افزایشی قیمت ادامه دار خواهد بود؛ از سوی دیگر سال آینده رکودی در مسکن نخواهیم داشت بلکه رونق ساخت و ساز با افزایش قیمت را در این بازار شاهد خواهیم دید.

وی در ادامه در خصوص اینکه مسکن مهر و مسکن ملی نمی‌تواند کسری بازار مسکن را جبران کند گفت: مسکن مهر یا ملی مگر در سال چند واحد تحویل داده می‌شود نهایت 50 هزار واحد در صورتی که صحبت از کسری 4 میلیونی است که حداقل برای جبرانش باید سالی یک میلیون مسکن تولید تا این کسری برطرف شود با 60 هزار تا مشکلی حل نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا بافت‌های فرسوده نمی‌تواند کسری مسکن را جبران کند؟ گفت: بافت‌های فرسوده اصلاً برای تولید نیست بلکه وظایف هر دولتی است که باید مسکن‌های فرسوده را بازسازی کند و بازسازی تولید محسوب نمی‌شود بنابراین افزایش قیمت مسکن در سال آینده خواهیم داشت.

ناوگان هوایی کشور در سال جاری نوسازی می‌شود

سخنگوی هواپیمایی کشوری گفت: خرید و نوسازی ناوگان هوایی در سال 1402 در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد.

جعفر یارزلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص عمر ناوگان هوایی به مهر گفت: وقتی درخصوص پرنده هوایی صحبت می‌کنیم فرسودگی یا پیری معنا ندارد درست است که عمر هواپیما 25 سال است اما در برخی از کشورها هواپیمای 30 تا 35 سال استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: فرسودگی در بخش ناوگان هوایی با توجه به اینکه وقتی قطعات تغییر می‌کند و توسط کارشناسان قبل از هر پرواز چک می‌شود و طبق مقررات ایکائو مورد بررسی قرار می‌گیرد عملاً معنایی ندارد. زیرا اگر هواپیما دارای مشکل باشد اجازه پرواز نخواهد گرفت.

جعفر یارزلو درخصوص واردات هواپیما برای جبران کمبود ناوگان هوایی نیز به مهر گفت: در سال گذشته هواپیما با سن پایین وارد کشور شد اما با توجه به اینکه تحریم هستیم و نمی‌توانیم هواپیمای نو وارد کنیم ولی در هر صورت واردات و نوسازی هواپیما برای سال جاری در دستور کار قرار دارد.

لینک کوتاه
توافق نهایی ریلی نوسازی بافت فرسوده ساخت وساز