شهریار افندی زاده ضمن تشریح گزارش وضعت و عملکرد ترانزیت ازکشور درسال 1401 از تحقق 10.8 میلیون تن ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی و ثبت رکورد جدیدخبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح گزارشی از وضعیت و عملکرد ترانزیت از کشور در سال 1401، رویکردها، اولویت‌ها، اقدامات مؤثر و دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در این حوزه در سال 1401 را امیدوار کننده و نویدبخش در راستای توسعه ترانزیت از کشور در سال جاری و افق‌های زمانی میان مدت و بلند مدت سال‌های آتی اعلام کرد.

وی در خصوص سیمای ترانزیت کشور در سال 1401 بیان کرد: در سال 1401 مجموعاً 10.8 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی از کشور ترانزیت شده است که سهم کالاهای نفتی و غیرنفتی از این مقدار، به ترتیب 8.3 و 2.5 میلیون تن بوده است.

افندی‌زاده گفت: با توجه به عملکرد 7.5 میلیون تنی ترانزیت کالای غیرنفتی سال گذشته، شاهد رشد 10.7 درصدی ترانزیت این نوع کالا در سال 1401 نسبت به سال قبل آن بوده ایم.

وی ادامه داد: در سال 1401 شاهد تحولات و دستاوردهای مهمی در حوزه‌های راهبردی و عملیاتی ترانزیت کشور بودیم که اثرات قطعی آن‌ها به صورت تدریجی و پایدار بر رشد تراتزیت از کشور در سال 1402 و سال‌های آتی نمایان خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در راستای فعال‌سازی و رونق بخشی به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در نشست سه جانبه‌ای در شهریورماه 1401 فی‌مابین مقامات عالی رتبه کشورمان و فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو ضمن هدف‌گذاری تحقق ترانزیت 15 میلیون تن کالا از این کریدور در تا سال 2030 میلادی توافقاتی در زمینه تقویت همکاری سه کشور در سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مشترک تکمیل و توسعه زیرساخت‌های کلیدی و بهره برداری از آن‌ها به ویژه احداث خط ریلی رشت-آستارا، تسهیل در ترددهای مرزی کالا و افزایش کیفیت و کمیت این ترددها حاصل شد که اجرایی شدن آن‌ها در دست پیگیری است.

افندی زاده اظهار کرد: با توجه به حداقل ظرفیت فعلی کشور جهت ترانزیت 10 میلیون تن کالا به صورت ترکیبی در کریدور شمال- جنوب، توافقی با طرف روسی جهت بهره‌گیری کامل از این ظرفیت در سال 2023 میلادی حاصل شده که اجرای آن در دست انجام است.

وی افزود: یکی از رخدادهای مهم در سال گذشته، الحاق رسمی کشورمان به سازمان همکاری شانگهای و ایجاد ظرفیت‌های قابل توجهی جهت نقش آفرینی ترانزیتی کشور در چارچوب این سازمان با همکاری کشورهای عضو بود. با این رویکرد، به ابتکار کشورمان و در مدت زمان کوتاهی پس از برگزاری نشست سران شانگهای در شهریور سال 1401 در سمرقند، نخستین نشست شش جانبه وزرای حمل و نقل ایران و کشورهای آسیای میانه بعلاوه روسیه و آذربایجان با موضوع توسعه همکاری‌های ترانزیتی در مهرماه 1401 در تهران برگزار و تدوین برنامه عمل کوتاه مدت تقویت همکاری‌های ترانزیتی، ایجاد سازوکاری برای مدیریت واحد کریدورهای ترانزیتی فی‌مابین کشورهای عضو و هدف گذاری تحقق 20 میلیون تن ترانزیت سالانه فی مابین ایران و کشورهای آسیای میانه، به عنوان پهنه‌ای با نقش و اهمیت بسیار بالا در ترانزیت شرقی- غربی و شمالی-جنوبی به ویژه پس از تحولات اخیر منطقه‌ای و بین المللی، به تصویب اعضا رسید.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری در شهریور 1401 و بند 10 ابلاغیه معظم له در خصوص فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی-سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات حمل و نقل را به عنوان رویکردی تکامل یافته به مقوله ترانزیت در کشور برشمرد و افزود: نگرش نوین به ترانزیت، در هم تنیدگی حداکثری آن با لجستیک و تجارت و در یک بیان کلی، توجه به نقش بی بدیل ترانزیت و کشورهای ترانزیتی در زنجیره‌های تأمین منطقه‌ای و جهانی است، که این رویکرد در مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف، در اولویت قرار دارد.

افندی زاده در پایان توضیح داد: در سال جاری، موضوع ترانزیت و نقش آفرینی در برنامه‌های کلان نظیر کمربند و راه چین، سازمان شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی در توسعه مناسبات حمل و نقلی با کشورهای هدف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. همچنین در تعاملات و همکاری‌ها با بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط دولتی و فعالان بخش خصوصی و انجمن‌ها و تشکل‌های حمل و نقلی به ویژه در چارچوب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت به عنوان بازوی تخصصی این شورا که اوایل سال گذشته و پس از چندین سال مجدداً فعالیت خود را با حضور اعضای آن آغاز کرده، تلاش خواهد شد تا ضمن اتخاذ تصمیمات و مواضع هوشمندانه، آگاهانه و به موقع در روابط منطقه‌ای و بین المللی حمل و نقلی، در حوزه داخلی نیز، موانع تسریع و تسهیل ترانزیت و مشکلات کسب و کار فعالان در این حوزه شناسایی و با هم افزایی ملّی، این موانع و مشکلات برطرف شوند.

لینک کوتاه
ثبت رکورد کالاهای غیرنفتی وزیر راه و شهرسازی

اخبار مرتبط