عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با در نظر گرفتن تورم 50 درصدی و برقراری مناسبات سیاسی با عربستان، پیش بینی می شود که قیمت دلار در 43 هزار تومان به ثبات برسد.

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد، ندا فراهانی_ دلار در یک ماه گذشته، بنا به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی افسار گسیخته بود که به شدت نیازمند یک ترمز بود. عدم ثبات ارزی و بالا و پایین شدن این واحد پول آمریکایی، به بسیاری از نیازهای اساسی مردم ایران گره خورده است. این عدم ثبات یعنی نگرانی در تامین داروهای خاص و هرآنچه که به معیشت مردم متصل است.
نوسانات قابل توجه دلار در هفته‌های اخیر باعث شده معامله‌گران خرد بازار، با دردسرهای متعددی مواجه شوند. بالا و پایین شدن‌های قابل توجه قیمت دلار موجب شده صرافی‌های رسمی فاصله نرخ خرید و فروش خود را به شکل معناداری بیشتر کنند؛ وضعیتی که به بازیگران خرد ضرر بیشتری می‌رساند.
برخی فعالان بازار معتقد بودند عرضه ربع سکه در بورس کالا می‌تواند بخشی از سرمایه‌های  بازار را از دلار به سمت طلا و سکه سوق دهد؛ اما دلار چنین واکنشی به فروش دولتی ربع سکه نشان نداد. ارزپاشی هم دوره بسیار کوتاه‌مدتی قیمت را پایین می‌آورد و رانت ایجاد می‌کند و بلافاصله بازار با نظامِ عرضه و تقاضا و سایر متغییرها تعادل خود را به دست می‌آورد .
 متاسفانه در حال حاضر، در حوزه پولی، نقدینگی و سیاست‌های مالی نه تنها بهبودی نمی‌بینیم بلکه شاهد بدتر شدن اوضاع هستیم و همه این عوامل باعث افزایش قیمت دلار می‌شود. به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان، تا نشانه‌های جدی در رابطه با برجام اتفاق نیافتد، قیمت دلار صعودی خواهد بود. البته برقراری ارتباط مجدد با عربستان و تقویت ارتباط با کشورهای اطراف می تواند گره گشای خوبی برای ما باشد.
در حال حاضر، روند خرید و فروش در بازار ارز راکد است. با توجه به نوسانات محدود، قیمت دلار در 10 روز گذشته، برخی فعالان انتظار دارند که اتفاق تعیین‌کننده‌ای در بازار نیفتد و دلار در یک بازه محدود، تغییرات قیمتی خود را به ثبت برساند. برای بررسی بهتر دلایل نوسانات ارز و رسیدن به ثبات در این بازار، به سراغ جمشید عدالتیان، عضو اتاق بازرگانی ایران، استاد و کارشناس امور اقتصادی رفتیم.
جمشید عدالتیان، عضو اتاق بازرگانی ایران استاد و کارشناس اموراقتصادی درباره دلایل نرسیدن به مرحله تثبیت در نرخ دلار گفت: به دلیل حبابی که وجود دارد این ثبات تاکنون ایجاد نشده است. اگر تورم را 50 درصد در نظر بگیریم، بالای 43 هزار تومان حباب می شود.
وی افزود: با در نظر گرفتن تورم 50 درصدی و برقراری مناسبات سیاسی با عربستان، پیش بینی می شود که قیمت دلار در 43 هزار تومان به ثبات برسد.
عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اثرات تغییر در ریاست بانک مرکزی بر ایجاد ثبات در بازار ارز، تاکید کرد:  محمدرضا فرزین رئیس جدید بانک مرکزی، یک استاد دانشگاه است؛ که با مسائل اقتصادی آشناست و در جذب سرمایه گذاری خارجی هم کار کرده است. اگر از تجربیات خود به درستی استفاده کند می تواند ثبات نسبی خوبی را در بحث ارز ایجاد کند.
 این کارشناس اقتصادی در پایان درباره ایجاد ثبات ارزی و تاثیر آن بر کنترل قیمت ها در کالاهای اساسی متذکر شد:  تغییر در قیمت کالای اساسی را با توجه به دلار 28 هزار تومانی نیمایی در پیش داریم و ثبات آن در تابستان با مبلغ 38 هزار تومان ممکن است رقم بخورد.
آنچه مسلم است؛ وقتی نرخ تورم 45 تا 50 درصد است یعنی پول ملی کشور ارزش خود را 50 درصد از دست داده است. اکنون رشد اقتصادی در مدار صفر و نرخ رشد حجم نقدینگی 25 تا 30 درصد است. این آمار به طور واضح نشان می‌دهد، کانالی که ارزش پول ملی در آن قرار دارد نزولی است و قیمت دلار صعودی است. نرخ ارز واقعی را در خیابان و صرافی‌ها نمی‌توانیم ببینیم، بلکه در قیمت کالای وارداتی مثل اقلام دارویی، بهداشتی، لوازم صوتی، الکترونیک، موبایل، خودرو می‌بینیم.
از سوی دیگر، نوسانات ارزی موجب می‌شود که دولت مورد هجمه نمایندگان مجلس، رسانه‌ها و به بیان کلی افکار عمومی قرار گیرد. در واقع، اگر دولت تلاش کند بخشی از کسری بودجه را با نوسانات ارزی پوشش دهد با مشکلات بسیاری نظیر افزایش نرخ در بازارهای دیگر، خروج سرمایه از بازارهای مولد، احتمال اعتراضات کسبه و پیامدهای بی‌شمار دیگر مواجه می‌شود و می‌توان گفت انجام چنین اقدامی از سوی دولت، غیرمنطقی و غیرقابل‌تصور است.
در دولت‌های گذشته نیز شاهد نوسان نرخ ارز بوده‌ایم و مطرح‌کردن شبهه تأمین کسری بودجه از افزایش و کاهش نرخ ارز، بیشتر شبیه یک غرض‌ورزی سیاسی است، به‌طورکلی افزایش نرخ ارز در بازار آزاد به افزایش نرخ برخی از کالاها منجر می‌شود که این عامل بر روی نارضایتی مردم تأثیرگذار است و ازآنجا که تلاش دولت‌ها به‌خصوص در چهار‌ساله اول فعالیت افزایش رضایت مردم است؛ بنابراین به نظر می رسد، مطرح‌کردن این شبهه نادرست و مغرضانه است.
در واقع؛ تحلیلگران معتقدند بازار ارز، تشنه هر خبری برای اصلاح و ثبات قیمت است. سفر گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایجاد ارتباط و مناسبات سیاسی مجدد با عربستان کلید این تغییر و اصلاح قیمت دلار در بازار ارز بود و دلار را از کانال 60 هزار تومان وارد کانال 40 هزار تومانی کرد.
توجه به این نکته ضروری است که انتظارات تورمی در بالاترین سطح خود قرار دارد، سیاست‌های نادرست پولی همچنان پابرجاست و کسری بودجه سال‌آینده در انتظار اقتصاد کشور است. مواردی که اشاره شد فاکتورهای اصلی و تاثیرگذار بر قیمت ارز در کشور است و همچنان به قوت خود پابرجاست، از همین رو کارشناسان روند نزولی قیمت دلار را کوتاه‌مدت می‌دانند.
به نظر می رسد کاهش هزینه تولید، کنترل حجم نقدینگی، انضباط مالی و اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی مواردی است که باید برای کنترل قیمت ارز رعایت شده و راهکاری مهم برای برون‌رفت از وضعیت فعلی بازار ارز و مدیریت قیمت‌هاست.

لینک کوتاه
دلار کنترل حجم نقدینگی کاهش هزینه تولید

اخبار مرتبط

نظرات شما