عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: ایران امن ترین و اقتصادی ترین مسیر برای ترانزیت کالا در منطقه بوده و این مهم باید با سیاست خارجی پویا به کشورهای همسایه مخابره شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، اسماعیل حسین زهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به تفاهم‌نامه ایران و چین در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی و ترانزیت کالا اشاره کرد و گفت: توجه به  حوزه ترانزیت و احیای جاده ابریشم یکی از موضوعات مهم مطرح شده در دیدار مقامات دولتی ایران و چین بود، امیدوارم این سفر هدفمند در  خنثی سازی تحریم ها و در نهایت بهبود تعاملات حمل و نقلی دوکشور  شود.
 
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: مزیت‌های بی‌شمار توسعه ترازیت کالا و همچنین بالقوه کردن ظرفیت‌های عظیم و فوق العاده ایران در این حوزه و اتصال چین به اروپا از مسیر ریلی کشورمان که موجب صرفه جویی در هزینه و زمان می‌شود، دیگر بر کسی پوشیده نیست و چینی‌ها می‌توانند کالاهای خودشان را از مسیری امن به کشورهای همسایه ایران و اروپا ارسال کنند.
 
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 با بیان اینکه اتصال ترانزیتی ایران به عراق - سوریه و مدیترانه را بخشی از کریدور شرق - غرب دانست و افزود: این خط ترانزیتی برای ما بسیار حائز اهمیت است و برخی کشورها مانند ترکیه به دنبال تصاحب این مسیر ترانزیتی و انتقال کالاهای شرقی از سایر مسیرها هستند. لذا باید بیش از پیش به این مهم توجه کنیم و زمان را از دست ندهیم.
 
عضو کمییسیون عمران مجلس با بیان اینکه ایران امن ترین و اقتصادی ترین مسیر در منطقه است، تصریح کرد: باید با سیاست خارجی پویا و روابط پایدار با سایر کشورها، این مهم را به دولت‌های همسایه مخابره کنیم. بنده معتقدم در صورتی که جایگاه ترانزیتی خودمان را در غرب آسیا پیدا کنیم، به دلیل ایجاد منافع مشترک میان همسایه‌ها و کشورهای وابسته به ترانزیت ایران، حلقه‌ی امنیتی تشکیل خواهد شد که در فضای بین المللی کنونی و افزایش تحریم‌های ظالمانه برایمان حائز اهمیت است. لذا هیچ کوتاهی در این حوزه قابل پذیرش نیست. بی تردید در تدوین قانون برنامه هفتم توسعه نیز در مجلس شورای اسلامی به این مهم توجه ویژه خواهیم کرد. 

لینک کوتاه
اقتصاد ترانزیت کالا ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما