روسیه با وجود بهبود تقاضای چین، تا جایی که می تواند به فروش نفت به هند ادامه می دهد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، هند سال گذشته تقریبا هیچ خرید نفتی از روسیه نداشت اما پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو بر سر جنگ اوکراین، به یک بازار مهم برای نفت روسیه تبدیل شده است.
 
ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد شرکت تحلیل کالای کپلر در این باره اظهار کرد: هند در فوریه حدود 1.85 میلیون بشکه در روز نفت از روسیه وارد کرد که نزدیک به حداکثر پتانسیل حدود دو میلیون بشکه در روز است.
 
هر چند چین حالا که از سیاست‌های سختگیرانه کووید خود دست کشیده است، می تواند تقریبا کل صادرات نفت روسیه را خریداری کند اما روسیه می خواهد به حفظ عرضه نفت به بازار هند ادامه دهد زیرا سودآوری بیشتری داشته و به فروشندگان نفت روسیه کنترل بیشتری می دهد.
 
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه ماه میلادی گذشته، 2.3 میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد. این آژانس برآورد کرد تقاضای این کشور آسیایی برای نفت، امسال پس از رفع محدودیتهایی که در دوران پاندمی کرونا وضع شده بود، حدود 900 هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد.
 
پالایشگاههای چینی ممکن است امسال بخواهند نفت بیشتری از روسیه خریداری کنند اما آنها از ظرفیت حمل نفت خود برخوردارند. این امر روسیه را از درآمد ناوگان خاکستری موازی نفتکش‌هایی که برای تحویل نفت به هند ایجاد کرده است، محروم می‌کند.
 
سفر به هند همچنین کوتاه‌تر است. یک نفتکش به طور میانگین 35 روز طول می کشد تا از بنادر غربی روسیه به هند برسد، در حالی که این مدت برای سفر به چین، 40 تا 45 روز است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، روس‌نفت که بزرگترین تولید کننده نفت روسیه است، 49.13 درصد در شرکت هندی "نایارا انرژی" سهم دارد که مالک پالایشگاه وادینار (دومین پالایشگاه بزرگ نفت در هند) و تاسیسات حمل مربوط است و پالایشگاه‌ وادینار، تقریبا همه خوراک نفت خود در فوریه را از روسیه خریداری کرده است.

لینک کوتاه
هند نفت روسیه

اخبار مرتبط

نظرات شما