با نزدیک شدن به ایام نوروز و خانه تکانی ها، مصرف آب در تهران صعودی شده است و هر روز به رکورد های جدید می رسد با این حال آبفای تهران نسبت به بد مصرفان هشدار جدی داده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر هفته گذشته بود که آبفای تهران نسبت به مصرف آب شهروندان تهرانی در آخر هفته‌های اسفند هشدار داد، چرا که از یک سو آمار و ارقام معادل مصرف در پیک تابستان است زیرا که حجم سدهای تهران تنها 222 میلیون متر مکعب ذخیره دارند که تمامی این حجم قابل برداشت نیست و در دسته ذخایر استراتژیک ما قرار می‌گیرد.
 
شاید به همین دلیل است که مسئولان امر نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند و گمانه زنی‌هایی مبنی بر ناپایداری شبکه آب تهران وجود دارد.
 
قطعی انشعاب 36 هزار مشترک بد مصرف از ابتدای مهر تاکنون

 
حجم آب سدهای استان تهران 25 درصد نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد اما این تنها بخشی از ماجراست چرا که مصرف آب در روزهای اسفند به 3 میلیارد لیتر در شبانه روز رسیده است در حالی که سال گذشته این عدد از 2900 میلیارد لیتر گذر نکرد. این میزان در حالی رکورد جدید مصرف را ثبت کرده است که از ابتدای مهرماه سال جاری تا کنون برای مشترکان آب محدودیت‌هایی صورت گرفت به طوری که انشعاب 36 هزار مشترک بد مصرف قطع شده است.
 
مشترکان بد مصرف نقره داغ می‌شوند
 
یکی از راهکارهایی که وزارت نیرو برای کاهش مصرف آب در نظر گرفته است افزایش نرخ آب بها به ازای هر متر مکعب است. وزارت نیرو از سال آینده از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب بها به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف، تا دو برابر بیش از الگو، 15 درصد نرخ آب بها را افزایش دهد و از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند به ازای هر متر مکعب مازاد، 35 درصد نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.
 
کاهش 12 درصدی بارش نسبت به سال گذشته
 
علی اکبر ملکوتی مدیر بهره برداری از تأسیسات شهری آبفای تهران در رابطه با وضعیت آبی تهران به مهر گفت: سه سال متوالی خشک سالی را در کشور تجربه کردیم و در سال جاری خوشبختانه مقدار بارندگی در حوزه آبریز سدها داشتیم.
 
وی ادامه داد میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تا کنون به عبارتی از ابتدای مهر ماه در حوزه آبریز سدهای تأمین کننده آب شرب تهران داشتیم حدود به 103.5 میلی متر است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است و در مقایسه با بلند مدت 29 درصد کاهش داشته است.
 
مدیر بهره برداری از تأسیسات شهری آبفای تهران اضافه کرد: همانطور که می‌دانید بارندگی‌هایی که داشتیم در مقایسه با سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است، ضمن آنکه سال گذشته در شرایط خشکسالی قرار داشتیم و این به معنای آن است که از آن میزان هم بارندگی کمتری داشته‌ایم.
 
ملکوتی اضافه کرد: باید توجه داشت بارندگی که تا کنون داشتیم، به میزانی نبوده که بتواند روند خشکسالی را جبران کند، بنابراین همچنان با محدودیت منابع در استان تهران روبرو هستیم.
 
کاهش 82 میلیون متر مکعبی حجم سدها نسبت به مدت مشابه

 
مدیر بهره برداری از تأسیسات شهری آبفای تهران خاطر نشان کرد: ما در روزهای گذشته شاهد مصرف 50 هزار لیتر بر ثانیه بوده‌ایم عددی که با مصرف در روزهای گرم سال برابری می‌کند و شهروندان ساکن در شهر تهران باید در جریان باشند. شهروندان باید آگاه باشند شرایط آبی که در پشت سدها حاکم است به دلیل خشکسالی سال‌های گذشته نسبت به سال گذشته از ذخیره‌های آن بسیار کم شده است به طوری که هم اکنون ذخیره سدهای ما نسبت به سال گذشته 82 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
 
وی خاطر نشان کرد: بنابر ین مصرفی که وجود دارد به خصوص با نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش مصرف به دلیل خانه تکانی ما درخواستمان از شهروندان این است که برای مصارف غیر ضروری از آب شرب استفاده نکنند و روش‌های جایگزین را پیش بگیرند. در شرایطی که ما با بحران آب روبرو هستیم استفاده از آب شرب برایی شست و شوی مشاعات حیات و..... منطقی نیست.
 
ملکوتی اضافه کرد: در این صورت ما می‌توانیم با حفظ منابع آبی به صورت پایدار آب شرب شهروندان را تأمین کنیم، چنین مصرفی که در روزهای تعطیل است مصرفی است که در تابستان هم نباید اتفاق بیفتد و به طور میانگین 37 هزار لیتر در ثانیه در این فصل مصرف باید وجود داشته باشد.
 
وی ادامه داد: اکنون هر چه مدیریت بهتری در حفظ منابع وجود داشته باشد راحت تر می‌توانیم فصل گرم سال را پشت سر بگذاریم و رژیم مصرف آب در فصل‌های زمستان و پاییز مصرف کمتر است و در تابستان مصرف افزایش پیدا می‌کند و با ورود به فصل گرم از این میزان ذخیره استفاده می‌کنیم هر چقدر مصرف افزایش پیدا کند مخازن نیز به همان میزان افت پیدا می‌کند و منجر به افت فشار می‌شود به همین دلیل مردم باید در مصرف آب دقت کنند.
 
مدیر بهره برداری از تأسیسات شهری آبفای تهران در خاتمه اضافه کرد: در طول شبانه روز مقدار آبی را در مخازن ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم پیک‌های لحظه‌ای را پشت سر بگذاریم و در صورتی که مصرف آب از شرایط عادی عبور کند حجم ذخایر مخازن کاهش پیدا می‌کند و منجر به نا پایداری شبکه آب می‌شود.
 
وضعیت آبی تهران در هاله‌ای از ابهام
 
 این‌طور که به نظر می‌رسد با رویه‌ای که تهرانی‌ها در پیش گرفته‌اند، نا پایداری شبکه آب آن قبل از ورود به فصل گرم سال به امری محتمل تبدیل شده است و در صورت ادامه پیدا کردن مصرف بی رویه باید منتظر قطعی‌های پی در پی آب آن هم در پایتخت بود. حالا باید دید مصرف بی رویه آب در تهران منجر به ناپایداری شبکه آب تهران و قطعی آب برخی از مناطق تهران می‌شود یا آبفای تهران با در نظر گرفتن تدابیر جدی و اعمال محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیرد تا همه شهروندان از نعمت آب بهره مند شوند.

لینک کوتاه
مشترکان پر مصرف کاهش مصرف بی رویه

اخبار مرتبط

نظرات شما