رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور گفت: با تمرکز روی سی‌ان‌جی بدون اینکه دولت یک ریال سرمایه‌گذاری کند امکان جایگزینی روزانه تا 20 میلیون لیتر بنزین وجود دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، محسن جوهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره عدم‌النفع تعطیلی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در پی تعطیلی چند روزه که به دلیل افزایش مصرف گاز در کشور رخ داد، اظهار داشت: قبل از تعطیلی مجدد روزی 7 میلیون دلار عدم‌النفع داشتیم، زیرا کاهش روزانه 7 میلیون متر مکعبی سی‌ان‌جی موجب افزایش مصرف بنزین معادل 7 میلیون لیتر شد و علاوه بر این خسارت زیادی به جایگاه‌داران سی‌ان‌جی به دلیل تعطیلی جایگاه‌ها وارد شد که البته از دولت درخواست کرده‌ایم خسارت وارده جبران شود.
 
وی افزود: دوره اول توقف عرضه جایگاه‌های سی‌ان‌جی 22 روز طول کشید و بیشتر تعطیلی‌ها در استان‌های خراسان، گلستان، مازندران و گیلان، آذربایجان غربی و اردبیل بود و اکنون مشکل برطرف شده و کل جایگاه‌ها فعال هستند.
 
افزایش انفجار مخازن سی‌ان‌جی خودروها
 
رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور تصریح کرد: در حال حاضر مخازن یک میلیون ناوگان فعلی که از سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند نیاز به تعویض و نوسازی دارد. چندین بار درخواست دادیم که دولت حداقل نسبت به تعویض این ناوگان اقدام کند اما تاکنون کاری انجام نشده و بی‌تفاوتی دولت در این زمینه باعث افزایش انفجار مخازن سی‌ان‌جی خودروها شده است که این موضوع علاوه بر خسارات جانی و مالی برای مردم و جایگاه‌داران؛ بزرگترین تهدید برای صنعت سی‌ان‌جی نیز محسوب می‌شود.
 
بهترین راهکار کشور برای کاهش مصرف بنزین
 
وی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار کشور برای کاهش مصرف بنزین ترغیب مردم جهت استفاده از  سوخت سی‌ان‌جی است، اما مشکل اینجاست که خودروسازان داخلی علاقه‌ای به تولید خودروهای دوگانه‌سوز ندارند و واردات خودروهای دوگانه‌سوز نیز انجام نمی‌شود، تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز هم هزینه بسیار زیادی دارد که پرداخت این هزینه در توان مردم نیست.
 
چرا معضل مصرف بنزین داریم؟
 
جوهری گفت: اوایل دهه 80 دولت وقت اقدامات خوبی برای احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی و تبدیل یک میلیون دستگاه خودرو انجام داد که اگر آن پروژه ادامه پیدا می‌کرد، کشور با معضل مصرف روزانه 100 میلیون لیتر بنزین مواجه نبود.
 
یک میلیون خودروی دوگانه‌سوز با مشکل انقضای تاریخ مخزن و فرسودگی مواجهند
 
وی بیان داشت: اقدامات دولت در توسعه سوخت ملی سی‌ان‌جی در بیش از یک دهه گذشته نه تنها تاثیر آنچنانی در افزایش مصرف سی‌ان‌جی و جایگزینی بیشتر با بنزین نداشته، بلکه اقدامی در راستای ساماندهی و حفظ ناوگان دوگانه‌سوز فعلی کشور نیز انجام نشده و حدود یک میلیون دستگاه خودرو دوگانه‌سوز با مشکل انقضای تاریخ مخزن و فرسودگی مواجه هستند و مالکین این خودروها نیز توان مالی برای خریداری مخزن جدید را ندارند، علیرغم درخواست‌های متعدد، دولت هیچ اقدامی برای تعویض مخازن این خودروها نیز انجام نداده است.
 
فقط یک‌ششم خودروهای کشور دوگانه‌سوزند

 
رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور با بیان اینکه اکنون میزان تولید خودروی دوگانه‌سوز توسط خودروسازان خیلی کمتر از خودروهای بنزینی است، گفت: در حال حاضر تعداد خودروهای کشور 24 میلیون دستگاه است که فقط 4 میلیون از کل خودروهای کشور دوگانه‌سوز هستند و این آمار خودروهای کشور در شرایطی است که جایگاه‌های توان تامین سوخت سی‌ان‌جی برای 8 میلیون خودرو را دارند بنابراین کمبود شدید تقاضا یکی از معضلات صنعت سی‌ان‌جی است.
 
20 میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین بدون یک ریال سرمایه‌گذاری
 
وی در ادامه تاکید کرد: با مصرف هر متر مکعب سی‌ان‌جی در خودروها، جایگزینی یک لیتر بنزین اتفاق خواهد افتاد و در شرایط فعلی بدون اینکه دولت یک ریال سرمایه‌گذاری کند امکان جایگزینی روزانه تا 20 میلیون لیتر نیز وجود دارد.

لینک کوتاه
افزایش مصرف گاز جایگاه‌ها کاهش ۲۰میلیون لیتری مصرف بنزین

اخبار مرتبط

نظرات شما