رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: کیفیت گوشت های وادراتی قابل قبول نیست و هر دستگاه دولتی و خصوصی که آن را وارد کرده باید پاسخگو باشد، دستگاه‌های نظارتی نیز به حوزه واردات گوشت گرم ورود کرده اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، خانه ملت نوشت: محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز (سه شنبه دوم اسفندماه) کمیسیون متبوع خود با حضور وزیر جهاد کشاورزی، گفت: پیرو نشستی که با تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ داشتیم دغدغه این تولیدکنندگان را از وزیر جهاد کشاورزی و معاونین وی پیگیری کردیم و مشکلات موجود بررسی شد.
 
نماینده داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با توجه به تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان قطعا میزان مصرف گوشت قرمز و مرغ افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: افزایش حجم و کیفیت تولید گوشت مرغ و تخم مرغ قطعا در قیمت آن نیز اثرگذار است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه گوشت قرمز وارداتی توزیع شده در میادین میوه و تره بار از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، عنوان کرد: 30 تا 40 درصد از گوشت‌های وارداتی گرم را چربی تشکیل می‌دهد و گوشت‌های بسته بندی شده وارداتی نیز وضعیت بدتری دارند و تا 60 درصد برخی از آن‌ها را ناخالصی و استخوان تشکیل می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه کیفیت گوشت‌های وادراتی قابل قبول نیست و هر دستگاه دولتی و خصوصی که آن را وارد کرده باید پاسخگو باشد، گفت: دستگاه‌های نظارتی نیز به حوزه واردات گوشت گرم ورود کرده اند.
 
عسکری با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ عدم تامین نهاده‌های دامی خصوصا کنجاله سویا است، عنوان کرد: در نشست امروز مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی کنجاله مورد نیاز مرغداران را تامین کند.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه با توجه به بازگردانی اختیارات حوزه بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی این وزارتخانه باید از نوسانات قیمتی موجود در بازار جلوگیری کند، اضافه کرد: از جایگاه نظارتی که داریم اشکالات و ایرادات را به دستگاه‌های اجرایی و مردم اعلام می‌کنیم. امیدواریم گزارشی که مقرر شده است وزارت جهاد کشاورزی طی چند روز آینده ارائه کند گزارش جامعی در راستای رفع مشکلات موجود باشد.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی دیگر از مشکلات حوزه کشاورزی موانع پیش روی صادرات است هرچند که بر اساس قانون بودجه سنواتی و برنامه‌های توسعه‌ای نباید تعرفه صادراتی بر محصولات کشاورزی اعمال شود مگر به شرط اینکه این تصمیم از 6 ماه قبل اطلاع رسانی شده باشد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا بازارهای صادراتی خود را از دست ندهیم، زیرا این گونه کم کاری‌ها باعث می‌شود تولیدکنندگان آسیب ببینند، گفت: یکی از مباحث مطرح شده در نشست امروز در زمینه شکر بود، سالانه حدودا 1 میلیون 800 هزار تن به شکر نیاز داریم که یک میلیون تن آن در داخل کشور تامین می‌شود. باید از چغندرکاران کشور حمایت کنیم، زیرا در حال حاضر انگیزه‌ای برای کشت ندارند.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه مدیریت ضعیف عمل شده است، ادامه داد: بسیاری از دامداران از ماههای قبل اعلام آمادگی می‌کردند که قصد فروش دام مازاد خود به صورت تضمینی هستند، قبل از آغاز فصل بهار می‌توانستیم دام مازاد تولیدکنندگان را خریداری کنیم.
 
پیشتر نیز محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و علیرضا عباسی عضو این کمیسیون با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار ضمن حضور در یکی از میادن میوه و تره‌بار تهران از روند توزیع این کالای اساسی مورد نیاز خانوار بازدید کردند.
 
عسگری افزود: گوشت شقه گوسفند وارداتی در این میدان با نرخ هر کیلوگرم 235 هزار تومان توزیع می‌شد، علی رغم تخصیص ارز نیمایی به واردات گوشت متاسفانه نظارت کافی بر روی گوشت های وارداتی صورت نگرفته بود و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند.
 
محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جریان این نظارت میدانی، گفت: به منظور تامین نیاز بازار داخلی وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات کرده اما کیفیت گوشت گوسفندی وارداتی عرضه شده در میادین میوه و تره بار مناسب نیست و باید نظارت بیشتری بر کیفیت محصولات وارداتی که با استفاده از ارز نیمایی وارد می‌شوند صورت بگیرد. زیرا گلایه مردم را به همراه دارد
 
نماینده داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گفت‌وگو با رئیس سازمان دامپزشکی کیفیت گوشت وارداتی را نامناسب اعلام کردم که وی نیز این موضوع را تایید کرد و نظارت مناسبی بر روی این موضوع صورت نگرفته است.
 
وی با اشاره به دیدار با دادستان کل کشور افزود: به زودی موضوع کیفیت گوشت وارداتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اگر قرار است نیاز مردم را تامین کنیم باید کالای وارداتی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. به جای واردات باید دام مازاد دامداران داخلی را در قالب خرید تضمینی خریداری می‌شد تا از خروج ارز جلوگیری کنیم. در نشست روز آینده کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی موضوع کیفیت گوشت وارداتی و تامین میوه شب عید را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم و نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

لینک کوتاه
واردات گوشت بی‌کیفیت ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما