دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به اینکه در بازار آجیل کمبودی وجود ندارد گفت: صادرات خشکبار 50 درصد کاهش یافته است.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از مهر، کشور مناسبتهای مذهبی و ملی بسیاری دارد. یکی از سنتهای مناسبتهای ملی مانند شب یلدا و عید نوروز، شب نشینی و دید و بازدیدهای روزانه است. یکی از اقلام مصرفی این ایام، آجیل و خشکبار است. رصد این بازار از تنوع قیمتی انواع آجیل و محصولاتی مانند پسته خبر میدهد. وضعیت قیمتها به گونهای است که بخش زیادی از این محصولات برای قشر زیادی از مردم دست نیافتنی شده است. به عنوان مثال در مرکز شهر قیمت آجیل شب عید تا 800 هزار تومان در هر کیلو میرسد و هر چه از مرکز شهر به شمال شهر نزدیک تر شویم این اعداد بالاتر رفته و به آیا کمبود تولید و عرضه منجر به افزایش قیمتها شده یا علت موضوع دیگری است؟
زین العابدین هاشمی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پاسخ به این پرسش مهر که آیا صادرات منجر به کمبود کالا در بازار داخل شده است، گفت: در مدت دو سال گذشته صادرات روند کاهش داشته و پیش بینی میشود تا پایان سال صادرات خشکبار کمتر از یک میلیارد دلار باشد. این در حالی است که در سالهای قبل سابقه صادرات 3.5 میلیارد دلاری هم در بخش خشکبار رقم خورد.
وی افزود: امسال صادرات خشکبار بیش از 50 درصد کاهش را تجربه کرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد محصولات خشکبار ایران صادر میشود، بیان کرد: با این وجود همان طور که آمد صادرات امسال کاهشی بود. علاوه بر این نباید فراموش کرد بین محصولات صادراتی و محصولات توزیع شده در بازار داخل تفاوت است؛ محصول بازار، آجیلی و به معنی کیفیت بالاست؛ اما چون با چند واسطه به دست مصرف کننده میرسد قیمتها نامتعارف به نظر میرسد. ضمن اینکه نمیتوان تأثیر نوسان بازار ارز را نادیده گرفت.
آمار صادرات خشکبار
دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پاسخ به آمار صادرات خشکبار از کشور گفت: صادرات سال 99، 2.5 میلیارد دلار بود. این عدد سال 1400، 1.5 میلیارد دلار شد. امسال هم در 10 ماهه نخست سال 790 میلیون دلار خشکبار از کشور صادر شد.
هاشمی درباره وضعیت صادرات پسته هم گفت: صادرات این محصول استراتژیک امسال بیش از 70 درصد کاهش یافت. به عنوان مثال در 10 ماهه نخست سال 99، 164 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 104 میلیون دلار پسته از کشور صادر شده بود که این عدد در سال 1400 به 119 هزار تن به ارزش 797 میلیون دلار رسید اما امسال این عدد فقط 46 هزار تن به ارزش 328 میلیون دلار بود. بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده ضمن آنکه عنوان شد محصول صادراتی با آجیل عرضه شده در بازار متفاوت است.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پایان اظهار کرد: پیش بینی میشود حجم تولید سال آینده افزایشی باشد زیرا امسال صادرات افت زیادی داشت و بخشی از محصولات امسال به محصولات جدید سال آینده اضافه شده و 1402 سال بحرانی برای حوزه خشکبار خواهد بود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
آرمین خوشوقتی گفت: امیدواریم لایحه کاهش ساعت کاری، با همین جزئیات و چیدمان فعلی، به... 10 اردیبهشت 1403
رصد بازار کالاهای اساسی از بازاری آرام برای تخم مرغ و گوشت مرغ حکایت دارد؛ اما وضعیت... 10 اردیبهشت 1403
طبق اعلام بانک مرکزی، تورم 12 ماهه شاخص بهای تولیدکننده از 37.3 درصد در فروردین پارسال به... 9 اردیبهشت 1403
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به بازگشت قیمت طلا در بازارهای جهانی از مسیر... 7 اردیبهشت 1403
طبق نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین و میوه و ترهبار قیمت تخم مرغ کاهش یافت. 4 اردیبهشت 1403
بررسی های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که نرخ دلار آزاد برای... 4 اردیبهشت 1403
سیدکریم حسینی گفت: مقرر شد ساعت کار همه افرادی که قرار کاری آنها 175 ساعت در ماه بوده، به... 28 فروردین 1403
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به 2 روز و کاهش 4 ساعته کار... 26 فروردین 1403
نظرات شما