سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تنظیم بازار بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، اما مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، مسعود امرالهی در قرارگاه ملی نظارت و بازرسی بر بازار ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد، اما با توجه به اینکه بازار بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود، اکنون شاهد افزایش تقاضا در بازار هستیم.
 
وی با بیان اینکه اکنون 10 هزار تن گوشت منجمد برزیلی وارد بندر شهید رجایی شده است، خاطرنشان کرد: روزانه حداقل 300 تن محصول پروتئینی وارد بازار کشور می‌شود، اما در تامین گوشت گرم وارداتی محدودیت‌هایی وجود دارد؛ زیرا در پاکستان و روسیه سه کشتارگاه مطابق با سیاست‌های سازمان دامپزشکی تایید شده است.
 
همچنین محمدعلی اسفنانی معاون پیشگیری سازمان تعزیرات حکومتی، تصریح کرد: طی سال‌ها مشکل تنظیم بازار وجود داشته و در حال حاضر نیز چندین قرارگاه زیر نظر سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف وجود دارد، اما مشخص نیست این تعداد قرارگاه چه نتیجه‌ای در جامعه دارد، بنابراین با آسیب‌شناسی درست می‌توان بخشی از این قرارگاه‌ها را ساماندهی کرد.
 
وی با اشاره به لایحه تشکیل سازمان بازرگانی اظهار داشت: از نظر حقوقی موارد بسیاری برای تشکیل این سازمان وجود دارد، زیرا مقرر شده تا جایگزین بخش بازرگانی وزارت صمت باشد و بر اساس پیش‌نویس، در صورت تشکیل، سازمان حمایت و بخشی از وزارت جهاد کشاورزی در ذیل آن قرار بگیرند که وضعیت نگاه به بازار را تغییر خواهد داد.
 
در این نشست حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به مصادف شدن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: موضوع هماهنگی ذیل کمیته ملی اقدام مشترک است تا فرآیند مشترکی در حوزه نظارت پیش گرفته شود.
 
وی تصریح کرد: در کمیته اقدام مشترک، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت جهاد و بسیج اصناف و اتاق اصناف حضور دارند و ما به‌عنوان سازمان حمایت از اعضای فعال آن هستیم، بر همین اساس که برای اقدام در جهت منافع عمومی باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود، از جمله ایجاد سامانه شفافیت فروشگاهی که بر اساس مصوبه مقرر شده 200 هزار فروشگاه حتماً به این طرح بپیوندد.
 
فرهیدزاده تاکید کرد: حدود سه میلیون و 800 هزار واحد تولیدی، صنفی و شرکت پخش در کشور وجود دارد که برای بررسی آنها نیاز به استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور است.
 
وی تاکید کرد: بازرسی‌ها باعث هدررفتن انرژی و اختلال در کنترل می‌شود که با در نظر گرفتن یک مشی واحد در این خصوص، نیاز به بهره‌مندی از یک روش مناسب است تا از تمام ظرفیت‌ها بتوانیم به‌درستی استفاده کنیم.
 
قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: در دو ماه رمضان و نوروز نیاز به همکاری بیشتری وجود دارد، زیرا قیمت کالاها افزایش یافته و در کنار آن نیز برخی‌ها نیز اجحاف می‌کنند.
 
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بازار را عرضه و تقاضا و سپس رقابت تنظیم می‌کند، بخش‌های صنفی از بازرسی‌های متعدد شاکی هستند به همین دلیل تقاضا داریم که در این دو ماه از حضور بازرسان مشترک با حضور نماینده صنف استفاده شود.
 
وی با بیان اینکه گرانی و گران‌فروشی در بازار مشهود است، تاکید کرد: از یک سو گران‌فروشی مردم را اذیت می‌کند و از سوی دیگر توزیع نکردن به‌موقع کالا توسط کارخانه‌ها نیز موجب آسیب شده است، در حال حاضر کارخانه‌ها به صورت قطره‌چکانی محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند.

لینک کوتاه
تامین کالاهای اساسی سازمان تعزیرات حکومتی مصرف‌کنندگان تولیدکنندگان

اخبار مرتبط