بسته سیاسی جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و حذف دلالان، راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا است که امروز به صورت رسمی فعالیت خود به عنوان ناظر، مداخله‌گر و تنظیم‌گر بازار ارز و طلا آغاز می‌کند تا با حذف دلالان و ایجاد ثبات را در بازار شاهد کاهش نرخ ارز باشیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، در روزها و هفته‌های اخیر بازار ارز درگیر نوسانات شدیدی بود و نرخ دلار به عنوان شاخص بازار ارز در بازار آزاد رکوردهای جدید قیمتی را ثبت کرد. این افزایش قیمت‌ها معلول شرایط مختلفی است که در ماه‌های مختلف شاهد آن بودیم و در نتیجه به التهاب و ایجاد انتظارات تورمی دامن می‌زند.
 
دولت همواره به دنبال کنترل وضعیت تورمی موجود بود و یکی از سیاست‌های مقابله با تورم بسته ارزی است که به بانک مرکزی اختیار کامل می‌دهد که بازار ارز را کنترل کند. در همین راستا «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی از همان روزهای نخست فعالیت خود از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد.
 
بر اساس این گزارش شورای پول و اعتبار 11 بهمن ماه امسال بنا بر پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اصلاح مقررات پیشین بازار متشکل ارزی، مرکز مبادله ارزی و طلای ایران را راه‌اندازی کرد و بنا بر اعلام رئیس کل بانک مرکزی امروز (دوم اسفندماه) این مرکز پس از رونمایی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
 
فرزین روز گذشته در صفحه خود در فضای مجازی خود نوشت: کلیه نیازهای داخلی کشور در مرکز مبادله ارزی تأمین خواهد شد و با تشکیل مبادله ارزی کشور، نرخ ارز با توجه به منابع، مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف خواهد شد.
 
مرکز مبادله ارز و طلای ایران از امروز فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند. منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می شود.
 
مدیریت بانک مرکزی در سیاست جدید خود نه‌تنها به دنبال مدیریت بازار ارز بلکه مهار افزایش قیمت‌ها و ایجاد ثبات است و هدف کلان این مرکز ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا عنوان شده است. این مرکز، همچنین در راستای فعالیت خویش، ابزارسازی و نهادسازی در بازارهای ارز و طلا و تقویت و بهینه‌سازی حداکثری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را دنبال خواهد کرد.
 
در سیاست ارزی جدید بانک مرکزی دیگر این بانک ناظر بر فعالیت‌های بازار نیست و به صورت فعال ورود و مداخله می‌کند و نرخ معاملات در دو تالار نقد و حواله بر اساس منابع و مصارف ارزی کشور و متغیرهای بنیادی اقتصاد کشف می‌شود. اجرای این بسته جدید با توجه به افزایش عرضه ارز توسط صادرکنندگان می‌تواند در کنترل نرخ ارز موثر است.
 
با شروع به فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا دلارهای تلگرامی، دلار فردایی و بسیاری از بازارهایی که در دست دلالان بوده و در بازار التهاب ایجاد می‌کردند به عنوان بازار غیررسمی و قاچاق شناخته می‌شوند و بنابراین تنها بازار نیمایی و مرکز مبادله خواهند بود.
 
با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا از این پس ارز خدماتی که به گفته رئیس کل بانک مرکزی 68 قلم خدمات شناسایی شده در این مرکز تامین می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه‌هایی که برای این منظور تشکیل شده مراجعه و نیازهای ارزی خود بر اساس مستندات در سامانه ثبت می‌کنند و پس از انجام بررسی‌های لازم و تایید ارز مورد نیاز تامین می‌شود.
 
بر اساس این گزارش رئیس کل بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی در سامانه نیما و با ارز 28500 تومان از محل فروش ارز حاصل از فروش نفت و میعانات گازی ادامه خواهد داشت.
 
اجرای بسته جدید ارزی بانک مرکزی در حالی است که کارشناسان و فعالان بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند که با اجرایی شدن این سیاست بخشی از تقاضای سفته بازی را از بازار ارز خارج می‌کند و بازار به سمت ثبات حرکت خواهد کرد.

لینک کوتاه
بانک مرکزی کنترل بازار کاهش نرخ دلار

اخبار مرتبط

نظرات شما