همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه  گفت: در حال حاضر، حباب ربع سکه 70 درصد بوده و سکه یک گرمی 90 درصد است و ارزش دلاری ربع سکه با دلار 85 هزار تومانی برابری دارد.

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد، این روزها تب تند خرید سکه و طلا همراه با تورم همه جانبه و بالارفتن ارز، تبدیل به دغدغه ای برای مردم شده است؛ از یک سو می خواهند همراه با پایین آمدن ارزش پول ملی، سرمایه گذاری مناسب در بازارهای درآمدزا داشته باشند از سوی دیگر، نگرانی برای نوسان قیمت ها وجود دارد.
بر همین مبنا، تصمیم بانک مرکزی برای انتشار ربع سکه با توجه به فضاهای هیجانی که در اقتصاد کشور ایجاد شده است صورت گرفت؛ زیرا اکنون شاهد یکی از بالاترین حباب‌ها در سکه بانکی که عدد آن نسبت به واقعیت خیلی زیاد است، هستیم. اگر تصمیم‌گیری بانک‌ مرکزی در چارچوب‌های درستی باشد قابل تایید است و اگر این سکه‌ها در قالب حراج قیمتی، با فاصله‌ای از بازار آزاد و از طریق بانک کارگشایی و بورس کالا به فروش برسد، می‌تواند ظرفیت مناسبی برای تخلیه حباب سکه ایجاد کند.
جبران این مقدار عرضه طلا در قالب ربع سکه از ذخایر ملی کشور چون مقدار عرضه زیاد نیست و به نظر می‌رسد همین مقدار نیز خریداری نشود، امکان این وجود دارد که بانک مرکزی در قالب‌های دیگری این ذخایر را جبران کند.
از طرف دیگر مردم نیز متوجه می‌شوند که قیمت واقعی سکه چقدر باید باشد و بیشتر از ارزش واقعی ربع سکه‌ها آن را خریداری نمی‌کنند. البته این امر، بستگی به تدبیر بانک مرکزی در نحوه عرضه و مقدار آن دارد. اگر به‌طور مثال در بازار، تقاضای ربع سکه 100 واحد باشد و نهاد پولی کشور عدد قابل قبولی، حداقل نصف تقاضای مصرفی آن روز عرضه کند، قطعا قیمت را به نزدیکی ارزش واقعی می‌رساند و حبابش تخلیه می‌شود. اما اگر کمتر باشد توسط دلالان خرید می‌شود و تاثیر چندانی ندارد.
در حقیقت، عرضه‌ سکه در بورس کالا روی دلار جز به لحاظ اقتصاد رفتاری تاثیر چندانی ندارد مگر برای کسانی که رفتار سودگرانه در بازار طلا و دلار دارند. برای بررسی اثرات عرضه سکه در بورس به سراغ کارشناسان مربوط به این امر رفتیم. مشروح آن در گزارش زیر آمده است.

سازمان بورس در بحث سکه ورود پیدا کرده تا مردم بتوانند سکه را با قیمت پایین تر بخرند

عباد الله محمدولی دبیر اتحادیه طلافروشان درباره عرضه ربع سکه در بورس گفت: اگر بورس با این نیت در عرضه سکه ورود کرده که بتواند یک بازار جانبی مناسب، برای ارائه سکه به بازار با توجه به تفاوت های فاحشی که روند بازار را غیر منطقی کرده ایجاد کند و مانع از افزایش قیمت های لحظه ای شود، قطعا اثرات خوبی دارد. اما اگر بحث های تجاری و اقتصادی مدنظر بورس باشد نمی تواند موثر باشد.
وی افزود: بازار براساس عرضه و تقاضا، قیمت ها را تنظیم می کند و سازمان بورس در بحث سکه ورود پیدا کرده تا مردم بتوانند سکه را با قیمت پایین تر بخرند. این بازار می تواند کمک کننده باشد اما اگر تعریف دیگری از این بازار بیرون بیاید نمی توان به آن دل خوش بود.
 
عملکرد بورس در ارائه سکه موفقیت آمیز نبوده

دبیر اتحادیه طلافروشان درباره علل وجود حباب در انواع سکه خاطرنشان کرد: اینکه انواع سکه ها حباب داشته باشد برای ما مفهوم نیست و بحث بر سر این است که شاید تک بازاری داریم و عرضه به موقع در این بازار عرضه نشده است.
محمدولی تاکید کرد: عملکرد بورس در ارائه سکه موفقیت آمیز نبوده و حتی آسیبی چون افزایش دوباره قیمت ها را دربرداشته است.

حباب ربع سکه 70 درصد است

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه نیز در ادامه درباره عرضه سکه در بورس گفت: عرضه سکه در بورس قطعا کار درستی است چون در بحث مسکوکات طلا، یک حباب قابل ملاحظه ای داریم که مخل بازار و تشدید کننده انتظارات تورمیست. این قیمت ها، قیمت های واقعی نیست و پالس هایی که به بازار می دهد اشتباه است. در حال حاضر، حباب ربع سکه 70 درصد بوده و سکه یک گرمی 90 درصد است و ارزش دلاری ربع سکه با دلار 85 هزار تومانی برابری دارد.

ضرابخانه بانک مرکزی باید به طور مداوم کار تخلیه حباب ها را انجام دهد

وی تاکید کرد: یک نهادی به اسم ضرابخانه بانک مرکزی داریم که باید به طور مداوم کار تخلیه حباب ها را انجام دهد. این نهاد باید، با گرفتن طلا از بازار و تولید سکه و فروش آن مانع از تشکیل حباب شود و عملا حباب را بردارد  تا پالس انتظار تورمی شکل نگیرد. متاسفانه به دلایل نامشخص ضرابخانه آن طور که باید در بازار حضور ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه بازار سرمایه، در ادامه تصریح کرد: اگر بورس به شکل یک بازار جداگانه، مداوم اقدام به عرضه سکه کند و از سوی دیگر ضرابخانه هم به طور مداوم، به صورت یک نهاد اقتصادی اقدام به ضرب انواع سکه و مسکوکات کند تا بازار روان شود، می توان گفت، تورم در حوزه مسکوکات از بین خواهد رفت.
دارابی درباره نقش ضرابخانه در کنترل قیمت سکه، یادآور شد: در تمام دنیا، حضور ضرابخانه ها را می بینیم که در حال ضرب مسکوکات هستند اما در ایران در حال حاضر چنین چیزی نداریم و فقط حباب می بینیم.
وی در پایان تاکید کرد: در همه نقاط دنیا، برای اینکه این وضعیت رخ ندهد، ضرابخانه اقدام به خرید طلا از بازار کرده و طلای آب شده را خریده و سکه را ضرب کرده و در بازار می فروشد. آنقدر این کار را انجام می دهند تا حباب تخلیه شود، در همه دنیا این کار، متداول است. اصلا  فلسفه وجود ضرابخانه به همین صورت بوده و به عنوان یک مهار اقتصادی به طور مداوم باید این کار را انجام دهد.

کنترل قیمت ها، نیازمند تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه محور است

به گفته برخی از اقتصاددانان عرضه سکه در بورس کمکی به کنترل قیمت ها نخواهد کرد. این گروه از اقتصاددانان معتقدند برای کنترل قیمت ها باید، شرکت های سهامی عام پروژه محور را تاسیس کنیم و مشخص کنیم که می خواهیم برای این پروژه چه کاری انجام دهیم.
آنها در حقیقت بر این باورند که، برای هدایت منابع مالی به سمت فعالیت های تولیدی، تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه محور می تواند بخش بزرگی از نقدینگی سرگردان جامعه را جذب کند. همچنین برخی از عالمان اقتصاد معتقدند که؛ در مورد طلا و فروش سکه، مردم طلای خودشان را بدهند و یک گواهی سپرده بگیرند؛ اگر قیمت طلا بالارفت آنها استفاده می کنند؛ اگر هم پایین آمد به ارزش آن گواهی سپرده کاهش پیدا می کند. به گفته این اقتصاددان ها، این ها کارهایی ساده است که با تکیه بر مبانی علمی اقتصاد می توان از پس آن بر آمد.

ریسک‌های سیستماتیک اثرگذاری بسیار شدیدی بر بازار سرمایه ایران دارند

در کشور ما ریسک‌های سیستماتیک اثرگذاری بسیار شدیدی بر بازار سرمایه ما اعمال می‌کند. مهم‌ترین ریسک سیستماتیک بازار سرمایه ما در سال‌های اخیر را باید مذاکرات بین‌المللی برجامی دانست که باید از این مذاکرات به نوعی مذاکرات بی‌فرجام یاد کرد چرا که هیچ گشایش خاصی در این مذاکرات برای اقتصاد ما حاصل نشد. این اتفاقات بر بازار سرمایه ما اثرگذار بوده است چه در ساختارهای کلان اقتصاد کشور و چه در ساختارهای خرد اقتصادی که مشخص‌ترین این اثرات را باید اثرگذاری این مذاکرات بر قیمت ارز در کشور دانست.

هر فرد بالای 18 سال، حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را می تواند خریداری کند

گفتنی است، بر اساس آخرین اطلاعیه شرکت بورس کالای ایران و بنا به درخواست بانک مرکزی ایران، عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به‌ صورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به‌ صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است. مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند. عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی توسط بانک مرکزی با همکاری بورس کالای ایران انجام می‌شود.
خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، بصورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.
بانک مرکزی همچنین در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرده، مبلغ 9 ٪ مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

لینک کوتاه
ارزش دلاری ربع سکه دلار حباب سکه طلا و سکه ضرابخانه بانک مرکزی

اخبار مرتبط

نظرات شما