در آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک، بیش از 43 میلیارد دلار انواع کالاهای غیر نفتی به 145 کشور صادر شده است که چین با سهمی حدود 28 درصد بزرگترین مشتری و خریدار این محصولات به شمار می‌رود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین آمار منتشر شده گمرک، تا دهم دی ماه امسال بیش از 97 میلیون و 834 هزار تن انواع محصولات مختلف ایرانی به 145 کشور جهان صادر شده است که به بیش از 43 میلیارد و 87 میلیون دلار می‌رسد.
 
این آمار از نظر وزنی 2.86 درصد و از نظر ارزش دلاری 19.06 درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته رشد داشته است.
 
گرچه کالاهای غیر نفتی ایران به 145 مقصد صادراتی رفته‌اند اما بیش از 86 درصد این محصولات به 10 کشور چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، هند، افغانستان، پاکستان، عمان، اندونزی و روسیه صادر شده است.
 
در این فهرست، چین با بیش از 11 میلیارد و 854 میلیون دلار رتبه نخست را دارد و با سهم 27.51 درصدی در این بازار، بزرگترین مشتری کالاهای ایران به شمار می‌رود.
 
پس از چین، عراق، ترکیه و امارات به ترتیب با بیش از هشت میلیارد و 631 میلیون دلار، شش میلیارد و 418 میلیون دلار و چهار میلیارد و 600 میلیون دلار سهمی معادل 20.03 درصد، 14.90 درصد و 10.68 درصد را در بازار کالاهای صادراتی ایران از آن خود کرده‌اند.
 
پس از آن‌ها هند، افغانستان و پاکستان با خرید بیش از یک میلیون دلار به ترتیب مشتریان پنجم تا هفتم محصولات ایرانی به شمار می‌روند که البته گرچه این ترکیب تغییر چندانی نسبت به ماه گذشته نداشته است، اما افغانستان و پاکستان همواره یکی از مشتریان پر وپا قرص کالاهای ایرانی در سنوات اخیر بودند که جای خود را با رتبه‌های پایین‌تری عوض کرده‌اند.
 
نهایتا عمان، اندونزی و فدراسیون روسیه به ترتیب با بیش از 868 میلیون دلار، 647 میلیون دلار و 562 میلیون دلار خرید از بازار صادراتی کالاهای ایرانی رتبه‌های هشتم، نهم و دهم را به خود اختصاص داده‌اند.
 
البته انتظار می‌رود با تفاهم‌نامه‌های امضاء شده بین ایران و روسیه میزان و ارزش این مبادلات افزایش چشمگیری در آینده داشته باشد.

لینک کوتاه
کالاهای ایرانی چین ایران و روسیه

اخبار مرتبط

نظرات شما