بررسی وضعیت شاخص تولید صنعتی در آذر ماه حکایت از استمرار رشد مثبت شاخص کل تولید صنعتی شرکتهای بورسی برای هفتمین ماه متوالی دارد.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، بررسی وضعیت شاخص تولید صنعتی در آذر ماه که مشخص کننده تغییرات تولید در بیش از 280 شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس با سهم بیش از 50 درصدی از کل تولید صنعت ساخت کشور است حکایت از استمرار رشد مثبت شاخص کل تولید صنعتی شرکتهای بورسی برای هفتمین ماه متوالی در آذر ماه 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل با 6.3 درصد همراه با کند شدن سرعت رشد و نرخ رشد 1.2 درصدی در ماه مورد بررسی نسبت به ماه قبل دارد.
 
مهمترین عامل مؤثر در رشد شاخص تولید آذر 1401 مربوط به رشد بالای شاخص تولید صنایع تولید خودرو و قطعات و فلزات اساسی می‌شود.
 
سه گروه فعالیت صنعتی دارای بیشترین رشد مثبت شاخص تولید در آذر ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل شامل خودرو و قطعات با 28.5 درصد، ماشین آلات و تجهیزات با 15.8 درصد و صنایع دارویی با 9.8 درصد می‌شود.
 
همچنین صنایع مشمول افت شاخص شامل تولید صنایع غذایی با 17.8 درصد، صنایع شیمیایی با 1.8 درصد و صنایع لاستیک و پلاستیک با 0.1 درصد است.
 

 
به غیر از سه گروه فوق دارای رشد منفی شاخص تولید در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشد شاخص تولید برخی فعالیت‌ها در آذر سال جاری نسبت به ماه قبل نیز منفی هده که شامل فلزات اساسی با رشد منفی 7.4 درصد، صنایع ماشین سازی و تجهیزات با رشد منفی 13.1 درصد و منسوجات با رشد منفی 26.1 درصد هستند که علت افت تولیدات این گروه صنایع با وجود سابقه رشد مثبت از ابتدای سال، نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.
 
بالاتر بودن رشد فروش از رشد تولید در آذرماه
 
در ماه مورد بررسی در کل صنایع بورسی، موجودی انبار در سطح صنایع کاهش یافته که با توجه به رشد مثبت شاخص کل تولید، نشاندهنده بالاتر بودن رشد فروش از رشد تولید و همچنین افزایش تقاضای مؤثر نسبت به تولیدات فعلی صنعتی است.
 
تغییر در موجودی انبار در آذر 1401 در صنایع فلزات اساسی، کانی‌های غیرفلزی و صنایع دارویی مثبت و در مقابل در گروه‌های صنایع خودرو و قطعات، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی منفی است.
 
رشد مثبت تولید در همه بنگاه‌ها
 
رشد مثبت تولید در هر سه گروه بنگاههای کوچک، متوسط و بزرگ با سرعت رشد بالاتر برای صنایع متوسط و بزرگ همراه بوده است.
 
استمرار رشد شاخص تولید در صنایع بورسی با صادرات محوری بالا و صادرات محوری کم همراه با افزایش سرعت رشد در صنایع صادرات محور کم و در مقابل کاهش سرعت رشد شاخص تولید در صنایع صادرات محور بالا ضمن رشد بالای شاخص تولید در صنایع با محوریت بالای واردات و در مقابل استمرار رشد منفی شاخص تولید در صنایع با محوریت کم واردات همراه بوده است.
 
همچنین شاهد کاسته شدن از سرعت رشد شاخص تولید کالاهای سرمایه‌ای در آذر ماه 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل نزدیک به 50 درصد و رشد نزدیک به صفر شاخص تولید کالاهای واسطه‌ای و در مقابل افزایش سرعت رشد شاخص تولید کالاهای مصرفی با حدود 10 درصد بوده‌ایم.

لینک کوتاه
فعالیت شرکت های بورسی- صنعتی فروش تولید

اخبار مرتبط

فروش گوسفند با کارت ملی!

فروش گوسفند با کارت ملی!

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی فروش گوسفند با کارت ملی... 2 اردیبهشت 1403

نظرات شما