معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر با کمبود هفت هزار نیروی کادر تخصصی و بیش از 6 هزار و 500 خودرو امدادی سبک و سنگین مواجه است.

 به گزارش نسیم اقتصاد:مرتضی مرادی پوربا اشاره به حادثه خیز بودن و بروز تغییرات اقلیمی در ایران، افزود: در سال‌های اخیر با هدف ارتقای کیفیت و کمیت شبکه امداد و نجات کشور، راهبردهای جدیدی در حوزه‌های سرمایه انسانی، امکانات و تجهیزات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اتخاذ شده است.
وی درباره نیروهای فعال در شبکه امدادونجات گفت: اکنون یک بخش، نیروهای کادر تخصصی هلال احمر هستند و بخش دیگر، داوطلبان تخصصی آموزش دیده‌اند که در کنار نیروی کادر در هنگام بروز بلایا و حوادث اقدام به امدادرسانی می‌کنند.

کمبود هفت هزار نیروی کادر تخصصی

مرادی پور با اشاره به کمبود نیروی کادر تخصصی گفتاین کمبود سبب شده از نیروهای داوطلب تخصصی استفاده کنیم؛ اکنون کمتر از 2 هزار نیروی کادر تخصصی در سازمان امداد و نجات فعالیت دارند در حالی که دست کم نیازمند 9 هزار نیروی کادر در شبکه امداد و نجات کشور هستیم؛ از این رو از هفت هزار داوطلب تخصصی در پایگاه‌ها و مراکز و شعب امداد و نجات استان‌ها کمک می‌گیریم.
وی ادامه داد: سازمان امداد و نجات کشور، 22 هزار نیروی داوطلب آموزش دیده فعال دارد که در عملیات‌های مختلف فصلی و در برنامه‌هایی مختلف حضور دارند.
 

کمبود 6 هزارو 500 خودرو امدادی

وی درباره تجهیزات مورد نیاز هلال احمر گفت: اکنون هلال احمر با کمبودهای گسترده مواجه شده است به عنوان مثال در بخش خودروهای عملیاتی سبک و سنگین نیازمند 6 هزار و 500 خودروی عملیاتی هستیم که اکنون سه هزارو 500 دستگاه موجود است که حداقل بیش از 10 سال از قدمت آنها می‌گذرد و تقریباً دچار فرسودگی و هزینه حفظ و نگهداری و تعمیرات است؛ از این رو، باید 6 هزار و 500 خودرو عملیاتی به ناوگان امدادی افزوده شود.
معاون حوزه عملیات امداد نجات کشور با اشاره به ناوگان هوایی هلال احمر گفت: اکنون هلال احمر 22 فروند بالگرد در اختیار دارد که 19 فروند از آن فعال، سه فروند نیازمند تعمیر و 19 بالگرد نیز به حفظ و نگهداری نیازمند است.
وی نیاز حداقلی ناوگان هوایی امداد و نجات هلال احمر را 31 بالگرد برای کشور ارزیابی کرد و افزود: البته این نیاز حداقلی است و برخی از استان‌ها به دلیل گستردگی جغرافیایی نیازمند تعداد بیشتری بالگرد است.
مرادی پور درباره تجهیزات امدادگران گفت: یکی از نیازهای جدی امدادگران در بخش‌های کوهستانی، ساحلی و جاده‌ای، تجهیزات اختصاصی برای این عملیات‌ها است؛ با توجه به فناوری‌های خاص نیازمند تجهیزات گران قیمتی در عملیات‌های مختلف هستیم و باید امدادگران به این تجهیزات مجهز شوند.
 

فقدان فضاهای امدادی در مجتمع‌های رفاهی و خدماتی جاده‌ها

مرادی پور، یکی از راهبردهای سازمان امداد و نجات را پیگیری امکانات، ابنیه و فضاها برای مراکز عملیاتی امداد و نجات در جاده‌ها و دیگر محدوده‌های موردنیاز خدمات امداد و نجات اعلام کرد و گفت: متولی اصلی در اختیار قرار دادن ابنیه برای مراکز عملیات امداد و نجات، دستگاه‌های مسئول در هر بخش هستند و ما به عنوان متولی اصلی امدادرسانی در کشور پیگیری گرفتن این فضاها و ابنیه هستیم.
وی گفت: به عنوان مثال، بر اساس قانون، مجتمع خدمات رفاهی در جاده‌های کشور باید محلی را به تیم‌های امدادی اختصاص دهند اما امروز شاهد هستیم، مجتمع‌ها حاضر به اعطای این فضاها به مراکز امدادی از جمله هلال احمر و اورژانس نیستند؛ از این رو، این موضوع را از وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌کنیم.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات سومین راهبرد این سازمان را برای ارتقای کمیت و کیفیت امدادرسانی، تجهیز البسه مناسب امداد و نجات، تجهیزات انفرادی و گروهی برای امدادگران این سازمان اعلام کرد و گفت: بر اساس تبصره 2 از ماده 3 اساسنامه جمعیت هلال احمر مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف به اعطای این هزینه‌ها بر اساس وظیفه حاکمیتی است که به سازمان امداد و نجات محول شده است.

افزایش 250 درصدی کمک هزینه امدادگران

وی یکی از راهبردهای مورد نظر برای افزایش کمیت و کیفیت نیروی انسانی را افزایش کمک هزینه و کمک به معیشت امدادگران مطابق حداقل حقوق کارگری و برقراری بیمه تامین اجتماعی برای این افراد اعلام کرد و افزود: البته این میزان حقوق یعنی مبلغ چهار میلیون و 800 هزار تومان، کفاف نیازهای ابتدایی این 22 هزار امدادگر را نمی‌دهد اما نسبت به گذشته رشد 250 درصدی داشته است.
  •  
 
  •  
 
  •  
 
 

لینک کوتاه
امداد برفی جاده