مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای امسال تا پایان دیروز (چهارشنبه، 21 دی‌ماه) 965 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که معادل مجموع تولیدات سال 1400 است.

به گزارش نسیم اقتصاد، «عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با اجرای گام نخست برنامه تحولی صنعت خودرو، افزایش جریان تولید و حذف عارضه تولید خودروهای ناقص پس از پنج سال محقق شد.
 
وی گفت: دستاورد تولید خودرو در سال جاری از دو منظر قابل توجه است؛ از یک سو افزایش تولید خودرو محقق شد و از سوی دیگر آمار خودروهای تولید شده امسال شامل خودروهای ناقص نیست، یعنی روند نادرستی که در چند سال متوالی در صنعت خودروی کشور ریشه دوانده بود و آن هم اعلام خودروهای ناقص به عنوان آمار تولید بود در عمل متوقف شد.
 
توکلی ادامه داد: یعنی هم خودروی کامل تولید شده و هم این میزان خودروی کامل از میزان کل خودروهای ناقص و کامل تولید شده در سال گذشته فراتر رفته است.
 
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت خاطرنشان کرد: کل تولید در سال 1400 به میزان 963 هزار و 179 دستگاه بوده که با تولیدات دیروز (چهارشنبه، 21 دی‌ماه) تولید سال جاری به بیش از 965 هزار دستگاه رسیده است و در عمل رکورد تولید پارسال شکسته شد.
 
وی بیان داشت: با عنایت به این نکته که آمار سال گذشته بیش از 100 هزار خودروی ناقص را شامل می‌شد، یعنی خودروهایی که به صورت ناقص در پارکینگ خودروسازان بودند و امکان تحویل را نداشتند، اما در آمار تولیدات امسال فقط خودروهای کامل لحاظ شده است و اگر تکمیل کاری خودروهای ناقص سال گذشته را هم به این میزان بیفزاییم شاهد بیش از 30 درصد رشد در آمار تحویل تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.
 
توکلی اظهار داشت: پس می‌توان گفت که در عمل از مهم‌ترین عارضه‌ای که طی پنج سال گذشته گریبان صنعت خودروی کشور را گرفته بود، یعنی شکنندگی جریان تولید گذر کرده‌ایم و در همین آذر ماه با تولید 127 هزار خودرو، رکورد تولید ماهیانه در پنج سال گذشته شکسته شد.
 
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت تاکید کرد: اکنون دیگر ضروری است که به رقابتی شدن صنعت خودروی کشور با تکیه بر خلاقیت مهندسان جوان و شرکت‌های دانش بنیان این حوزه به منظور بهره گیری از فناوری‌های نوین در محصولات داخلی تمرکز جدی‌تری کنیم؛ مسیری که در نمایشگاه تحولی صنعت خودروی کشور در شهریور سال جاری ترسیم شد و هم‌اکنون توسعه محصولات جدید خودروسازان داخلی با همه قدرت در مراکز طراحی خودروسازان بزرگ و حتی خودروسازان بخش خصوصی در حال انجام است.
 
وی گفت: مطابق هدف‌گذاری انجام‌شده تا پایان سال آتی شاهد عرضه 12 محصول داخلی مختلف در بازار خودروی کشور بر پایه پلتفرم‌های بومی و رقابت‌پذیر خواهیم بود.
 
پیش‌بینی ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
 

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت در ادامه گفت: با توجه به افزایش تولید و روند منظم عرضه خودرو به بازار و همچنین عرضه خودروهای وارداتی، پیش‌بینی می‌شود که با ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو تا پایان سال مواجه شویم.
 
وی اظهار داشت: بر این اساساً خودرو نمی‌تواند کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب شود.
 
توکلی افزود: دامن زدن به تلاطمات در بازار خودرو و فضاسازی‌های رسانه‌ای در خصوص افزایش قیمت خودرو نیز معمولاً از جانب سوداگرانی دنبال می‌شود که نفعی در این بازار دارند و طبعاً با بازار سازی کاذب تلاش دارند تا تهدیدی که افزایش تولید و یا واردات برای سودهای کلانشان دارد را خنثی کنند.
 
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت تصریح کرد: وزارت صمت در رقابتی کردن بازار خودروی کشور مصمم است و هم روند افزایش تولید و هم رقابتی سازی بازار خودرو از طریق واردات در ماه‌های آتی شدت بیشتری به خود خواهد گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: ورود محصولات متنوعی از برندهای اروپایی، چینی، کره‌ای و ژاپنی به کشور بر اساس سفارش‌های ثبت‌شده قطعی است و در مورد قیمت محصولات عرضه شده هم به‌گونه‌ای خواهد بود که بازار کشور حتی در مقایسه با قیمت محصولات داخلی به سمت رقابتی شدن پیش خواهد رفت.
 
توکلی یادآور شد: سازوکاری در خصوص افزایش عمق داخلی سازی خودروهای داخلی و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این خصوص تدوین شده است، به‌گونه‌ای که داخلی سازی محصول مزیت رقابتی در راستای کاهش قیمت نهایی محصول ایجاد کند، نه آنکه خودروسازان مونتاژکار با حداقل داخلی سازی (مبتنی بر CKD کاری) با پرداختن بها از جیب مشتری بتوانند بازاری انحصاری را تصاحب کنند.
 
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: در سال‌های اخیر با ممنوعیت واردات خودروی کامل، برخی از خودروسازان فقط بر پایه مونتاژ و حداقل داخلی سازی، محصولات خود را با قیمت‌های گزاف به بازار عرضه کردند، حال آنکه سازوکار جدید طراحی شده به‌گونه‌ای است که اگر خودروساز نتواند مزیت رقابتی بر پایه حداکثر داخلی سازی بر اساس مقیاس بالای تولید ایجاد کند، واردات CBU به مونتاژکاری CKD با داخلی سازی پایین ارجحیت خواهد یافت.
 
این مسوول تاکید کرد: پس هدف وزارت صمت تمرکز بر داخلی سازی به‌گونه‌ای است که مزیت رقابتی ایجاد کند، در غیر این صورت هیچ حفاظ تعرفه‌ای یا حاشیه امنی در بازار برای محصولاتی که با برچسب مونتاژ داخل با تیراژهای کم، قیمت‌های غیررقابتی دارند، ایجاد نخواهد شد.
 
وی گفت: با وجود تحقق افزایش تولید و ثبت رکورد یکی از بیشترین میزان‌های رشد تولید خودرو در دنیا در سال جاری، روند اجرای برنامه‌های تحولی در صنعت خودروی کشور ادامه خواهد داشت، زیرا یک برنامه چهار ساله برای صنعت خودروی کشور به منظور رقابتی کردن و احیای ظرفیت‌های تولید این صنعت طراحی شده است که در گام‌های آتی بر روی توسعه محصولات با نشان بومی و توسعه بازارهای صادراتی برای محصولات داخلی با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان تکیه شده است.

لینک کوتاه
تولید خودرو کشور ریزش قیمت‌ها بازار خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما