یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تصمیم رییس جدید بانک مرکزی برای سقف گذاشتن نرخ نیما تصمیم اشتباه گذشته را باطل کرد، گفت: سیاست دولت و رییس جدید بانک مرکزی بر آن است تا با نظارت بر قیمت، فشار کمتری در خصوص کالاهای وارداتی بر مصرف‌کننده ایجاد شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، یوسف کاووسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به سیاست ارزی رییس جدید بانک مرکزی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره‌های قبل بیشتر واردات کالاهای اساسی از مسیر نیما عبور می‌کرد؛ بنابراین نرخ نیما مرکز ثقل سیاست‌ها بود.
 
وی ادامه داد: تصمیم رییس جدید بانک مرکزی برای سقف گذاشتن نرخ نیما تصمیم اشتباه گذشته را باطل کرد.
 
کاووسی تاکید کرد: برخی قیمت تعیین شده برای ارز نیمایی از سوی رییس کل بانک مرکزی را با ارز 4200 تومانی اعلام شده از سوی جهانگیری در دولت قبل مقایسه کردند؛ در حالی که این نرخ گذاری تفاوت زیادی با ارز 4200 تومانی دارد و آسیب کمتری را به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
 
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ارز 4200 تومانی برای واردات همه کالاها اعمال شد که زمینه ساز رانت و فساد بود، در حالی که نرخ جدید ارز نیمایی به هر کالایی تخصیص پیدا نمی‌کند و آن کالا باید در دسته‌بندی کالای اساسی قرار گرفته باشد که همین امر مانع از ایجاد رانت و فساد در اقتصاد کشور می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: این اقدام نشان می‌دهد که سیاست دولت و ریاست جدید بانک مرکزی بر آن است تا با نظارت بر قیمت مصرف‌کننده نهایی در خصوص کالاهای وارداتی اعمال و فشار کمتری بر مصرف‌کننده ایجاد شود.
 
کاووسی معتقد است در هر مقطعی از زمان که با تغییر رییس بانک مرکزی همراه می‌شویم شاهد کاهش و سیر نزولی قیمت ارز در بازار خواهیم بود.
 
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر محدودیت تقاضا در سامانه نیما و تعیین سقف برای آن زمینه ساز کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود که با توجه به چنین اتفاقی ممکن است شاهد کاهش 10 درصدی قیمت ارز در بازار آزاد باشیم.
 
وی در پایان گفت: اگر سیاست‌گذار تصمیمات و اهداف نهایی خود را به صورت دقیق اعلام کند، شاهد کاهش قیمت دلار در بازار آزاد خواهیم بود.

لینک کوتاه
ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار جهانگیری کاهش قیمت دلار