رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه قطعا بنزین یورو 3 تولیدی در پتروشیمی‌ها کیفیت لازم را ندارد، تاکید کرد: آمار صادرات پتروشیمی نوری نشان می‌دهد بخشی از فراورده این واحد پتروشیمی را برای تولید بنزین خریداری می‌کنند، به طوری که سال گذشته 32 میلیون تن فراورده نفتی و میعانات صادر شد و امسال به شدت کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که بخشی از فراورده‌ها یا ذخیره و یا با بنزین پتروشیمی‌ها مخلوط می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره روند تولید بنزین در کشور اظهار داشت: در زمینه ظرفیت و میزان تولید بنزین در کشور اختلاف نظر وجود دارد. مدیر عامل سابق پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعتقاد داشت ظرفیت تولید 110 میلیون لیتر بنزین در کشور وجود دارد و سال گذشته حدود 104 تا 105 میلیون لیتر بنزین تولید شده، مدیر عامل جدید اعتقاد دارد ظرفیت 110 میلیون لیتر نیست و 10 میلیون لیتر این رقم مربوط به نفتایی است که در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید می‌شود و باید به آن اکتان‌افزا اضافه شود و ما به اندازه کافی اکتان‌افزا نداریم. بنابراین درست است که 110 میلیون لیتر ظرفیت داریم اما حدود 102 تا 103 میلیون لیتر تولید می‌شود و طبق آماری هم که اکنون ارائه می‌شود 98 میلیون لیتر تولید داریم بنابراین از همه ظرفیت استفاده نشده و علت‌ها هم متفاوت است.
 
اگر با همین دست فرمان ادامه دهیم قطعا واردکننده بنزین خواهیم شد

 
وی ادامه داد: همچنین دوران اورهال پالایشگاه‌ها طولانی شده و برای تامین قطعات مشکل دارند، بعضا نیز در حال تعمیرات و نوسازی هستند و همه اینها باعث شده تولید پالایشگاه‌ها مشکل داشته باشد، از سوی دیگر هرساله خودروهای جدید به بازار اضافه می‌شوند. ضمن اینکه افزایش فعالیت‌های اقتصادی هم باعث شده مصرف  افزایش پیدا کند. بخشی هم قاچاق می‌شود، اکنون تولید و مصرف تاحدی برابر و در تابستان مصرف بیش از تولید است و اگر با همین دست فرمان ادامه دهیم قطعا واردکننده بنزین خواهیم شد.
 
چرا بنزین سوپر نداشتیم؟
 
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی میزان افزایش مصرف را سالانه از 8 تا 15 درصد بیان کرد و گفت: البته ما هنوز هم در زمینه بنزین خودکفا هستیم و نمی‌توانیم بگوییم ناترازی زیادی داریم، چند وقت اخیر بنزین سوپر نداشتیم و مشخص شد که واحدهای پالایشگاه اراک که تولیدکننده عمده بنزین سوپر است از مدار خارج شده بود و اکنون دوباره به مدار برگشته و بزودی تولید خواهد شد.
 
ماجرای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها

 
حسینی درباره استفاده از محصولات پتروشیمی به عنوان سوخت تصریح کرد: ما هیچ‌وقت بنزین پتروشیمی نداشته‌ایم برخی شرکت‌های پتروپالایشی مثل نوری، بوعلی، شازند و اصفهان ظرفیت تولید فراورده‌هایی شبیه بنزین را دارند و یا اینکه نفتایی تولید می‌کنند که قابلیت استفاده در تولید بنزین را دارند، زمان دولت احمدی‌نژاد از ترکیباتی برای تبدیل به بنزین استفاده می‌شد اما رعایت نکردند و بنزن زیادی مورد استفاده قرار گرفت، اکنون اگرچه از فرآورده‌های پتروشیمی مثل رافینت، لایتن و نفتا برای بنزین استفاده می‌شود اما قطعا بنزن که خطرناک است استفاده نمی‌شود، این بنزین هرچند یورو 4 نخواهد بود و یورو 3 است اما نمی‌توانیم بگوییم که خطرناک و سرطان‌زا است.
 
بنزین با کیفیت یورو 3 هم داریم
 
وی با بیان اینکه قطعا بنزین یورو 3 تولیدی در پتروشیمی‌ها کیفیت لازم را ندارد، تاکید کرد: آمار صادرات پتروشیمی نوری نشان می‌دهد بخشی از فراورده این واحد پتروشیمی را برای تولید بنزین خریداری می‌کنند، به طوری که سال گذشته 32 میلیون تن فراورده نفتی و میعانات صادر شد و امسال به شدت کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که بخشی از فروراده‌ها یا ذخیره و یا با بنزین پتروشیمی‌ها مخلوط می‌شود.
 
همه مقصران آلودگی هوا

 
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: بنزینی که در شهرهای بزرگ توزیع می‌شود یورو 4 و 5 است، حدود 45 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و 8 میلیون لیتر هم در شازند اراک بنزین سوپر تولید می‌کنیم، بخش عمده‌ای از بنزین تولیدی کشور کیفیت یورو 4 و 5 را دارند اما برخی پالایشگاه‌ها هنوز توان این را ندارند که بنزین یورو 4 تولید کنند. بنابراین در این زمینه وضعیت مناسبی نداریم، اما نمی‌توانیم بگوییم هوا فقط به خاطر کیفیت بنزین آلوده است. اتومبیل‌های فرسوده و تاکسی‌ها مسافت زیادی در تهران طی می‌کنند، موتورخانه‌ها و واحدهای نیروگاهی که فرآورده نفتی مصرف می‌کنند همه اینها می‌توانند باعث آلودگی هوا شوند.
 
وی ادامه داد: ما در یک مرحله توانستیم سرب را از بنزین حذف کنیم که در کاهش آلودگی تهران بسیار موثر بود ولی اکنون به نظر می‌رسد بقیه آلاینده‌ها بیش از بنزین تاثیر دارند.
 
حسینی بیان داشت: ممکن است نتوانیم به تمام مناطق کشور بنزین با کیفیت تحویل دهیم اما عمده بنزین تحویلی باکیفیت خوبی است ضمن اینکه خودروها هم استاندارد نیستند، اگر بتوانیم 103 تا 104 میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین را حفظ کنیم امسال نیازی به استفاده از بنزین پتروپالایشگاه‌ها و واردات نخواهیم داشت.
 
راهکارهای کاهش مصرف؛ از کنترل خودروها تا قاچاق
 
وی در ادامه به راهکارهای کنترل مصرف پرداخت و گفت: مهم‌ترین راهکار برای کنترل مصرف این است که اولا نگاه سیستمی داشته باشیم، هرچه بتوانیم از سیستم‌های آی‌تی استفاده کنیم قطعا حضور مردم برای پیگیری کمتر خواهد بود هرچه محل فعالیت کارکنان نزدیک منازل مسکونی باشد در کاهش مصرف سوخت موثر است، اکنون در هر 100 کیلومتر تا 15 لیتر هم مصرف سوخت داریم و این در حالی است که خودروهای استاندارد 4 تا 6 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف دارند، اگر بتوانیم 7 تا 8 درصد در مصرف پیمایش خودروهای بنزینی صرفه‌جویی کنیم قطعا بسیار تاثیر دارد.
 
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: حدود 27 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند، عمده مصرف بنزین و بخش زیادی از مصرف گازوئیل مربوط به حمل و نقل است اگر بتوانیم مصرف بنزین را بهینه کنیم خیلی موثر است. ضمن اینکه قاچاق نقش بالایی دارد، تفاوت قیمت 20 هزار تومانی در هر لیتر بین ایران و دیگر کشورها در قاچاق موثر است، علاوه بر این تعدیل قیمت‌ها هم می‌تواند عاملی برای مصرف کمتر بنزین در کشور باشد.

لینک کوتاه
تولید بنزین پتروشیمی‌ها بنزین یورو توزیع 3 واردکننده