گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی در کلیه شعب بانک سامان در تهران و شهرستان‌ها به صورت آنی صادر می‌شود. صدور گواهی مذکور که پیش از این توسط مدیریت امور بانکداری بین‌الملل انجام می‌شد، به منظور تسریع در روند صدور گواهی تمکن مالی، کاهش بوروکراسی اداری و افزایش رضایتمندی و رفاه مشتریان در داخل شعب صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار  نسیم اقتصاد، تمکن مالی یکی از گزینه هایی است که می تواند برای اخذ اقامت کشورهای اروپایی موثر واقع شود.  اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دنبال اخذ اقامت اروپا هستند حتما نام اقامت تمکن مالی را نیز شنیده اید که به آن خود حمایتی هم گفته می شود. تمکن مالی تضمین می کند که فرد متقاضی برای سفر به کشور مقصد، از توانایی مالی لازم برخوردار است و حتی نیازی به کار کردن در کشور مورد نظر نیز ندارد.
فرد متقاضی برای اثبات تمکن مالی خود باید مدارک و مستندات کافی را ارائه دهد تا اخذ اقامت او با موفقیت انجام شود. در واقع شما به یک نامه از سوی بانک نیاز دارید تا اطلاعاتی را در رابطه با موجودی حساب خود برای انواع ویزا‌های توریستی، تحصیلی یا کاری ارائه کنید که تمکن مالی شما را تایید کند و در نهایت باید این نامه را در اختیار سفارت قرار دهید.
بسیاری از افراد ممکن است به دلایل گوناگونی به دنبال دریافت ویزا کشورهای اروپایی باشند. ویزا می تواند به صورت توریستی، کاری یا تحصیلی باشد که هر یک از این موارد قوانین خاص خود را دارند. بدون شک مسئله اقتصاد یکی از مهم ترین فاکتورها برای سفر به کشور دیگراست. شما باید از پس هزینه های خود در کشور موردنظرتان بر آیید. اگر می خواهید ویزا تحصیلی کشوری را دریافت کنید، در قدم اول باید ثابت کنید که توانایی پرداخت هزینه تمام دوره تحصیلی، اقامت، خورد و خوراک و سایر هزینه ها را دارید.
برای این کار به نامه تمکن مالی نیاز دارید که از سوی بانک صادر می شود. در واقع، این نامه گواهی می دهد که فرد متقاضی از وضعیت مالی و اقتصادی خوبی برخوردار است و هدف او مهاجرت نیست و پس از مدت زمان تعیین شده به کشور خود باز خواهد گشت. تمامی این موارد به وسیله نامه تمکن مالی اثبات می‌شود و داشتن آن الزامی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارائه گواهی تمکن مالی توسط بانک ها به سراغ یک کارشناس امور بانکی رفتیم.
محمدرضا غفوری کارشناس امور بانکی در گفت وگو با خبرنگار نسیم اقتصاد درباره صدور گواهی تمکن بانکی توسط بانک ها گفت:  گواهی تمکن مالی در موارد مختلف صادر می شود. از جمله برای دریافت ویزای کشورهایی که دارای اقتصاد قوی هستند یا حتی دانشجویانی که قصد ورود به کشور دیگری را دارند همچنین افرادی که برای تجارت به کشورهای مختلف می روند هم گاهی به این گواهی نیاز پیدا می کنند.
وی افزود: البته متاسفانه، درخواست ارائه این گواهی از کشور مقصد، بیشتر از کشورهایی مثل ایران و تعداد معدود دیگری از کشورها انجام می شود.
غفوری درباره نفع مالی صدور این گواهی برای بانک ها تصریح کرد: صدور گواهی تمکن مالی، درآمدزایی خاصی برای بانک ها ندارد و بیشتر برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان انجام می شود.
این کارشناس امور بانکی متذکر شد: بهتر است انجام امور مربوط به صدور گواهی تمکن مالی، به صورت یک درگاه واحد انجام شود زیرا در بانک های مختلف به شکل های گوناگون انجام می شود. در بعضی بانک ها هم ارائه این خدمات به صورت آنلاین بوده که قطعا به نفع مشتریان و مراجعه کنندگان خواهد بود.
وی در پایان تاکید کرد: باید نرخ مصوب کارمزد هم برای ارائه این خدمات انجام شود تا هزینه های مربوط به این بخش هم تابع قانون یکسانی باشد.
دریافت گواهی تمکن مالی به صورت آنلاین در بانک سامان
گفتنی است، بانک سامان از اوایل سال 1398 سیستم دریافت تمکن مالی به صورت آنلاین را راه‌اندازی کرده که شما با مراجعه به سایت sb24.com به راحتی می‌توانید درخواست گرفتن نامه تمکن را به صورت آنلاین انجام دهید و در زمان انتخابی خود، به شعبه‌ای که در سایت مشخص کرده‌اید مراجعه کنید و نامه خود را تحویل بگیرید.
بانک سامان بر اساس نیاز مشتریان امکان صدور گواهی تمکن مالی را فراهم نموده است. در صورتی که متقاضی ارائه گواهی تأییدیه موجودی سپرده‌های خود نزد بانک به سفارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر نهادها در داخل یا خارج از کشور هستید، به درخواست شما گواهی تمکن صادر می شود. گفتنی است در گواهی یادشده مانده سپرده‌ها، معدل موجودی و گردش حساب، حسب درخواست مشتری درج می‌شود.
از مزایای صدور تمکن مالی در بانک سامان می توان به امکان اعلام مانده تمام سپرده‌های مشتری در گواهی، دریافت گواهی به دو زبان فارسی و انگلیسی و صدور گواهی بر اساس نوع ارز مورد درخواست مشتری اشاره کرد.
گواهی تمکن مالی حداکثر روز بعد در همان شعبه قابل دریافت است
تمامی مشتریان (حقیقی و حقوقی) می‌توانند با مراجعه به شعب بانک سامان نسبت به درخواست گواهی تمکن اقدام کنند. این گواهی حداکثر روز بعد در همان شعبه قابل دریافت است.
این بانک، به عنوان یکی از بانک های خصوصی کشور که همچون بازویی کمکی در عرصه نوین بانکداری در جهت ارائه خدمات بانکی همگام با دیگر بانک های خصوصی کشورگام بر می دارد؛ با هدف افزایش راحتی و توسعه سرعت ارائه خدمات به مشتریان، امکان ثبت درخواست صدور گواهی تمکن مالی را، از طریق وبسایت خود فراهم کرده است.
بر این اساس، تمامی مشتریان بانک سامان در صورت نیاز به صدور گواهی تمکن مالی، می‌توانند با مراجعه به منوی خدمات غیر حضوری و انتخاب گزینه درخواست گواهی تمکن نسبت به ثبت درخواست صدور اقدام کنند؛ سپس با مراجعه به شعبه انتخابی خود طبق زمان بندی اعلام شده، نسخه کاغذی گواهی تمکن مالی را به تعداد درخواستی دریافت کنند. کارمزد صدور این گواهی و صورتحساب پس از تایید نهایی درخواست، از شماره کارت شتابی معرفی شده کسر خواهد شد.
 

لینک کوتاه
گواهی تمکن مالی شعب بانک سامان گواهی تمکن مالی