سالاری گفت: هوشمندسازی در حوزه زنجیره انتقال و توزیع سوخت اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا شکاف های قیمتی با کشور های همجوار بالا است که زمینه قاچاق را فراهم می‌کند و انحراف در مصرف به وجود می‌آورد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، جلیل سالاری امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و امضای 16 تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته آسیب شناسی که در پزوهش و فناوری انجام شده، عمدتاً واحدهای پژوهش با وجود سرمایه‌گذاری‌ها نتایج کم بوده، افزود: کارگروه تحول و پیشرفت دانش بنیان را تشکیل دادیم و در چارچوب تفاهم‌نامه وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد و نیازهای فناوری را در شرکت‌های تابعه پالایش و پخش تجمیع کردیم. شرکت‌هایی که در قالب اصل 44 واگذار شده‌اند نیز در این اکوسیستم وارد شده‌اند.
 
سالاری اضافه کرد: اکنون اکوسیستمی از شرکت‌های دانش بنیان را در کنار دانشگاه‌ها شکل دادیم و تجاری سازی و بومی‌سازی در صنعت پالایش تعریف کردیم که در فرآیند دو مرحله‌ای وارد شدیم و در برخی موارد طراحی مفهومی نیاز داشتیم که با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد. در مواردی نیز تولید نمونه را انجام دادیم. اکنون در دانش فنی در پالایش و پخش خودکفا شده‌ایم، به طوری که در ارتقا کیفی نفت کوره و شکست مولکولی نیز موفق بودیم. میادین نفتی ایران به سمت سنگین‌تر شدن می‌روند و با این روش می‌توانیم مشکل نفت کوره در کشور را حل کنیم.
 
معاون وزیر نفت تصریح کرد: در کنار آن موضوع فن بازارها را شکل دادیم؛ زیرا باید شرایطی ایجاد کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان وارد بازار شوند و فرآیند تجاری سازی انجام شود.
 
سالاری با اشاره به ارزش تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که امروز به امضا می‌رسد، اشاره کرد و ادامه داد: 40 تا 50 میلیون دلار ارزش این قراردادها است که با تجاری سازی آنها باید بتوانیم در بازارهای بین‌المللی وارد شویم.
 
سالاری به تعمیرات اساسی پالایشگاه خارجی توسط متخصصان ایرانی و استفاده از تجهیزات بومی کشور اشاره و بیان کرد: کالای ایرانی را در پالایشگاه خارجی مصرف می‌کنیم. شرکت‌های خارجی به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان از اعتبار مجموعه‌های ایرانی استفاده کرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یکی از محورهای تفاهم‌نامه‌های امروز را بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی دانست و افزود: ناترازی مصرف گاز در کشور و مصارف بالای سوخت در چرخه حمل و نقل باعث شده تا شدت مصرف انرژی بالا باشد. کنترل شدت مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف در سبد سوخت مورد تاکید است و در این راستا افزایش سهم سی‌ان‌جی و رعایت قانون هوای پاک در دستور کار قرار دارد.
 
سالاری با تاکید بر اینکه دانش فنی در پتروپالایشگاه‌ها فناوری جدی رامی طلبد، تاکید کرد: فرآیندهای فناور رشد بالایی در جهان دارد و باید بتوانیم شرایط رقابتی را حفظ کنیم.
 
معاون وزیر نفت عنوان کرد: هوشمندسازی در حوزه زنجیره انتقال و توزیع نیز اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا شکاف قیمتی با کشورهای همجوار بالا است که مسیر قاچاق را فراهم می‌کند و انحراف در مصرف به وجود می‌آورد؛ بنابراین هوشمندسازی در این زمینه و در چرخه حمل و نقل و الگوهای آن باید موردتوجه باشد که در دستور کار مجموعه است.
 
وی با تاکید بر اینکه امروز حمله سایبری و دنیای سایبری مهم است، گفت: در بحث نرم افزاری توجه ویژه‌ای می‌طلبد که امروز تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا می‌شود. باید با نگاه به قانون جهش دانش بنیان و تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان را شکل دهیم تا جریان نخبگانی را در کشور شکل گیرد و نخبگان دانشگاهی را پیش از فارغ‌التحصیلی جذب کند و مانع از مهاجرت شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: قطعاتی که در حوزه‌های پالایشی داریم که چند سال یکبار باید تعویض شود که با ساخت آن در داخل کشور صرفه‌جویی ارزی اتفاق می‌افتد.
 
وی با تاکید بر اینکه همه واحدهای پالایشی کشور در شرایط تعمیر عملیاتی هستند و مشکلی در تأمین کاتالیست‌ها نداریم، بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که امروز مبادله می‌شود باید پایش شود تا در چارچوب زمان‌بندی محقق شود. تکلیفی که پیشنهاد دادیم در بودجه 1402 از سود شرکت‌های پالایشی برای توسعه پالایشی استفاده کنیم.
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه باید از همه ظرفیت داخل کشور استفاده شود، گفت: تا آنچه در گام دوم انقلاب نیاز کشور است تأمین کنیم.

لینک کوتاه
مصرف سوخت کشورهای همسایه معاون وزیر نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما