علیرغم تاکید رییس جمهوری مبنی بر تسهیل پرداخت وام به مردم بخصوص تسهیلات خرد و تغییر در مقررات بانکی به نفع مردم در راستای اجرای عدالت و با وجود بخش نامه های متعدد بانک مرکزی در این رابطه ، اما همچنان متقاضیان دریافت وام بانکی در مراجعه به شعب بانک ها به درب بسته می خورند.

به گزارش نسیم اقتصاد ، تقریبا از دوماه گذشته اغلب بانک ها به بهانه نبود و کمبود منابع مالی پرداخت تسهیلات را متوقف کرده اند، در این باره صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی توضیح داد:از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه حدودا 93 هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه ازدواج و 23 هزار میلیارد تومان وام فرزند آوری پرداخت شده است  در حالی که این ارقام در مقایسه با سال گذشته  به ترتیب 80 هزارمیلیارد و صفر درصد بوده است. ( قانون تسهیلات فرزند آوری اواخر سال گذشته به تصویب رسید)
صالح آبادی  با بیان این که تقاضا برای دریافت این گونه وام ها که جزو تکالیف قانونی محسوب می شوند بالاست و از طرفی  فشار مضاعفی را بر روی سیستم بانکی وارد کرده است  گفت: از سوی دیگر کنترل ترازنامه بانکی در راستای کنترل نقدینگی یکی از بحث های جدی است که بر روی آن تمرکز داریم تا تراز نامه بانک ها در چارچوب مشخصی افزایش داشته باشد.
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که پرداخت تسهیلات تکلیفی در حوزه مسکن ، ازدواج و فرزند آوری و ... که برعهده بانک ها گذاشته شده است خارج از توان بانک ها ست گفت: به دنبال این هستیم دربحث وام های خرد در بودجه سال آینده یک عدد مشخصی را تعیین بکنیم که در توان تامین مالی شبکه بانکی باشد و مجلس فقط در سطح عدد تعیین شده و نه بیشتر از آن تکالیف قانونی را مشخص کند چراکه ممکن است در غیر این صورت دیگر به افرادی وام بانکی تعلق نگیرد.

منبع: اریا

 

لینک کوتاه
رییس کل بانک مرکزی مقاومت بانک ها پرداخت تسهیلات

اخبار مرتبط