رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: هیچ گونه افزایش قیمت بنزین در سال 1401 نخواهیم داشت. در کلیات بودجه سال آینده هم برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی چون بنزین و گازوئیل در نظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد ، ندا فراهانی- حامل های انرژی به ویژه بنزین و گازوئیل از جمله کالاهایی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم در سبد مصرفی خانوارها جای دارند. افزایش قیمت این حامل های انرژی، با افزایش قیمت حمل ونقل، سطح زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. بر همین مبنا، شناسایی میزان تورم حاصل از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اگر فرض کنیم، حساس‌ترین قیمت یک کالای اقتصادی در ایران مربوط به بنزین است، اغراق نکرده‌ایم. مردم ایران به دلایلی از جمله نیاز‌های اقتصادی تا حس مالکیت، توجه زیادی به بازار خودرو دارند. درنتیجه، اثرات روانی مربوط به قیمت آن بسیار قابل‌توجه است.
البته فارغ از تمامی این فرض‌ها، بنزین در تمامی کشور‌های جهان کالایی بسیار حساس محسوب می‌شود؛ زیرا تاثیرات مربوط به قیمت بنزین تنها به هزینه حمل‌ونقل خانوار محدود نشده و بر طیف گسترده‌ای از عوامل اقتصاد از جمله تولید کالا و خدمات تاثیر می‌گذارد. بر همین مبنا و با توجه به اهمیت این سوخت حیاتی و موثر، برای بررسی وضعیت افزایش قیمت بنزین؛ در شرایط این روزها به سراغ رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران رفتیم.

هیچ گونه افزایش قیمت بنزین در سال 1401 نخواهیم داشت

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درباره بنزین و اثرات افزایش قیمت آن بر زندگی مردم گفت: بنزین یک ماده حیاتی برای اقتصاد ملی ایران بوده و اثرگذار در زندگی مردم است؛ که بر تمام جنبه های اقتصادی و زندگی مردم موثر است. بنابراین با توجه به حساسیت موضوع باید با ملاحظاتی که مسائل اصلی کشور را تحت تاثیر قرار ندهد افزایش قیمت داشته باشیم.
وی درباره نحوه درست افزایش قیمت بنزین تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین باید یک شیب ملایم داشته باشد چون تاثیر آن به عنوان یک عامل پایه در اقتصاد بر روی همه فرآیندهای اقتصادی اثرگذار است. در کشور ما هم با توجه به شرایط موجود، تاثیر روحی و روانی افزایش ناگهانی قیمت بنزین از جنبه اقتصادی آن قطعا بالاتر خواهد بود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در ادامه تصریح کرد: باید آماده سازی روحی و روانی توسط مسئولین انجام شود و افزایش قیمت ها طوری باشد که به میانگین طبقات مختلف اجتماعی خسارت اقتصادی وارد نکند.
پدیدار درباره افزایش قیمت بنزین در سال جاری متذکر شد: با توجه به شواهد و شرایط موجود، هیچ گونه افزایش قیمت بنزین در سال 1401 نخواهیم داشت. در کلیات بودجه سال آینده هم برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی چون بنزین و گازوئیل در نظر گرفته نشده است.
وی در پایان درباره افزایش قیمت دیگر حامل های انرژی خاطرنشان کرد: در ارتباط با دیگر حامل های انرژی چون گاز و مواد هیدروکربنی تغییرات قیمتی خواهیم داشت.

با رقم کنونی بنزین، اقتصاد مردم برنامه ریزی شده است

گفتنی است، بررسی تاریخی تغییرات قیمت بنزین در ایران نشان می‌‌دهد که حدود 19 بار اصلاح و افزایش نرخ این فرآورده استراتژیک در کشور رقم خورده است. در نهایت، آخرین بار سال 1398 بود که در نتیجه تغییر و سهمیه‌بندی بنزین، قیمت‌ها در دو نرخ یارانه‌ای (1500 تومان برای هر لیتر) و آزاد (3 هزار تومان برای هر لیتر) تعریف شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در روزهای اخیر اعلام کرد که قیمت بنزین سال آینده نیز بدون تغییر خواهد بود. سخنگوی دولت نیز بیان کرد که دولت هیچ گونه طرحی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. نه تنها بنزین بلکه دولت موافق افزایش قیمت گاز مشترکان و خوراک پتروشیمی‌ها نیز نیست.
به این ترتیب، بر اساس آنچه مقامات دولت می‌‌گویند، در لایحه بودجه 1402 قیمت بنزین بدون تغییر در نظر گرفته خواهد شد. به عبارتی دیگر در سال 1402 کف قیمت بنزین 1500 تومان (نرخ یارانه‌ای) و سقف آن نیز همان 3 هزار تومان (آزاد) باقی خواهد ماند.
بدون شک با توجه به شرایط موجود، حتی فکر کردن به گرانی بنزین اشتباه است. با این رقم کنونی بهای بنزین، اقتصاد مردم تا حدودی برنامه‌ریزی شده است؛ از جمله کسانی که مسافرکشی می‌کنند یا از مسیر حمل ‌و نقل نان در می‌آورند.

لینک کوتاه
بنزین و گازوئیل گران افزایش قیمت بنزین اقتصاد مردم

اخبار مرتبط

نظرات شما