دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس با تشکیل کارگروهی به بررسی معضلات صنایع مختلف پرداخت و طی نامه‌نگاری‌هایی پیش از اینکه لایحه بودجه تنظیم و به مجلس ارسال شود، هشدارها و پیشنهادهای لازم را به گوش دولت رساند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، «محمدرضا دهقانی احمدآباد» با بیان اینکه تدوین بودجه سال‌هاست که در بازار سرمایه بحث برانگیز بوده و سال گذشته نیز این بحث بسیار داغ شد، افزود: لایحه‌ای که تقدیم مجلس شد، تبعات زیادی را برای بازار سهام در پی داشت و با توجه به واکنش سریع بازار با ریزش‌های پی در پی مواجه شدیم.
 
وی اضافه کرد: عمده ترس بازار سهام از لایحه بودجه‌ای که سال گذشته ارائه شد، مربوط به نرخ‌های گاز، خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه و غیره بود که در همین راستا نیز کانون‌ها و سازمان بورس جلسات متعددی را برگزار کردند و در نهایت نامه‌ای به‌منظور هشدار در خصوص تبعات سنگین لایحه مذکور به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
 
دهقانی احمدآباد اعلام کرد: خوشبختانه با مکاتباتی که در آن زمان انجام شد اقداماتی همچون قائل شدن سقف قیمتی برای نرخ‌های گاز و خوراک پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شد و همچنین ممانعتی در جهت مالیات بر سپرده سهامداران شکل گرفت.
 
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی و پالایشی از صنایع بزرگ و مهم در اقتصاد کشور به حساب می‌آید، افزود: با مشکلاتی که در سال گذشته به وجود آمد، جلسات مشترکی با انجمن پتروشیمی برگزار شد و در نهایت نامه‌ای را با سه امضا تقدیم ریاست جمهوری کردیم که در آن نامه به مشکلات صنعت پتروشیمی و دغدغه فعالان بازار اشاره شده بود. در خصوص لایحه بودجه سال 1402 نیز، سازمان بورس پیش‌دستی کرده و پیش از وقوع چالش، مشکلات را به طور تخصصی احصاء و بررسی کرد.
 
وی ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار با تشکیل کارگروهی متشکل از معاونت نظارت بر بازار سرمایه، کانون‌ها، تحلیلگران و فعالان خبره بازار سرمایه، به بررسی معضلات صنایع مختلف پرداخت و طی نامه‌نگاری‌هایی پیش از اینکه لایحه بودجه تنظیم و به مجلس ارسال بشود، هشدارها و پیشنهادهای لازم را به گوش دولت رساند.
 
دهقانی احمدآبادی مطرح کرد: هدف سازمان بورس از ارائه این پیشنهادها، انجام وظیفه به‌موقع، جلوگیری از ایجاد تلاطم قیمت‌ها و نگرانی فعالان صنعتی از حاشیه سود تولید بوده است. این اقدام سازمان بورس بسیار کمک‌کننده و سازنده بوده است.
 
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: انتظار بر این بوده که مجموعه دولت و حاکمیت به بخش واقعی اقتصاد و تولید بپردازند و به صنایع، صرفاً به عنوان محلی برای جبران کسری بودجه دولت و پوشش مخارج نگاه نکنند. نمی‌توان تمام این کسری‌ها را از جیب صنایع در بیاوریم و انتظار داشته باشیم که چرخ تولید بچرخد و در بحث جذب سرمایه‌گذار پیشتاز باشیم و یا بازار سرمایه رونق داشته باشد.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد عمده هدف از بودجه‌ریزی‌ها، تامین کسری درآمد دولت بوده است و به طور حتم اگر تنها بر این موضوع تمرکز بشود، تبعات سنگین و جبران ناپذیری شامل حال صنایع بورسی می‌شود. به همین علت است که سازمان بورس به نمایندگی از سهامداران وظیفه دارد تا اقداماتی را جهت کاهش آسیب به سهام و صنایع را در پیش گرفته و رایزنی‌های لازم را داشته باشد.
 
دهقانی احمدآبادی مطرح کرد: موضوع بودجه همواره بر بازار سرمایه تاثیرات منفی داشته و خنثی شدن تهدیدات آن تا چندین ماه به طول می‌کشد. این موضوع به‌خودی خود تبدیل به ریسک شده و هر ساله در ماه‌های پاییزی با ریزش و ترس مواجه هستیم؛ از این رو می‌طلبد که دولت نگاه بلندمدتی را اتخاذ کند و سازوکار منطقی را در احکام دائمی لحاظ کند تا به این واسطه هرساله با اما و اگرهای متغیرهای تاثیرگذار مواجه نشویم.
 
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه دولت صنایع بورسی را فدای مخارج کوتاه‌مدت نکند، گفت: دولت با هدف تامین مخارج کوتاه‌مدت تغییراتی را در فاکتورهای تاثیرگذار در صنایع بورسی به وجود می‌آورد که این اقدام بسیار آسیب‌زاست و به همین منظور جلسات تخصصی توسط خبرگان هر حوزه برای بررسی دقیق صورت‌های مالی و یافتن نقطه سر به سر برگزار شد و از دولت انتظار می‌رود که دغدغه فعالان بازار را نادیده نگیرد.

لینک کوتاه
سازمان بورس اصلاح بودجه ۱۴۰۲ کارگزاران بورس

اخبار مرتبط