درحالیکه طبق اعلام مسئولان بانکی برای پرداخت وام‌های خرد نیازی به بررسی میانگین حساب نیست، بررسی‌ها از برخی شعب بانک ایران زمین نشان می‌دهد که این بانک با میانگین حساب وام می‌دهد. همچنین، شرط دیگر این بانک تسهیلات‌دهی سپرده‌گذاری است و این سپرده ضامن وام است؛ درحالیکه طبق اعلام بانک مرکزی، در سال جاری نباید وثیقه وام‌ها وجه نقد یا سپرده باشد.  

به گزارش نسیم اقتصاد، ایسنا نوشت:در پی ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام و همچنین سپرده‌گذاری بدون سود برای دریافت تسهیلات، عملکرد بانک‌ها در این راستا و رعایت این بخشنامه مورد بررسی قرار گرفته که در این گزارش به طور نمونه شرایط وام‌دهی از سوی بانک ایران زمین و چگونگی برخورد این بانک با بخشنامه مربوطه رصد شده است.
 
بر اساس مشاهدات میدانی از برخی شعب بانک ایران زمین، این بانک برای پرداخت تسهیلات خرد، مبلغی از وام را بلوکه نمی‌کند اما بر اساس میانگین حساب و سپره‌گذاری وام می‌دهد.
 
در این بین، مسئول اعتبارات یکی از شعب این بانک می‌گوید که باید حداقل طی سه ماه معدل یا میانگین حساب ایجاد کنید تا بتوانید چهار برابر مبلغ آن میانگین، وام بگیرید.
 
شعبه دیگر این بانک نیز شرط پرداخت تسهیلات را بررسی میانگین شش ماهه اعلام می‌کند که برای 50 میلیون تومان یک ضامن رسمی کفایت می‌کند. اما هر چه مبلغ وام بیشتر شود، بر تعداد ضامن نیز افزوده می‌شود و برای یک وام 200 میلیون تومانی باید دو تا سه ضامن معرفی کرد.
 
علاوه بر این، طبق اعلام مسئول اعتبارات شعبه دیگری از بانک ایران زمین، برای دریافت 50 میلیون تومان باید 25 تا 30 میلیون تومان طی حداقل چهار ماه سپرده کرد.
 
همچنین مشاهدات از شعبه دیگری از این بانک نشان می‌دهد که از این شعبه می‌توان تا دو برابر میانگین حساب یکساله وام گرفت.
 
مسئول شعبه دیگری از بانک ایران زمین نیز می‌گوید که باید طی شش ماه حدود 100 میلیون تومان در بانک سپرده و میانگین حساب ایجاد کرد تا بتوان وام گرفت.
 
از سوی دیگر، مسئول اعتبارات یک شعبه دیگر از بانک ایران زمین هم دو شرط پرداخت تسهیلات را ایجاد میانگین حساب و سپرده‌گذاری بلند مدت اعلام می‌کند و می‌گوید برای یک وام 50 میلیونی باید طی 3 تا 4 ماه 200 میلیون تومان میانگین حساب داشته باشید.
 
پرداخت تسهیلات از طریق سپرده‌گذاری بلند مدت نیز به این صورت است که 60 درصد از سپرده را می‌توان وام با سود 18 درصد و بازپرداخت 36 ماهه گرفت و سپرده متقاضی ضامن وام خواهدبود و اگر نخواهید سپرده شما بلوکه شود، سود 14 درصدی به آن تعلق می‌گیرد.
 
این در حالی است که براساس اعلام بانک مرکزی، در سال جاری نباید وثیقه وامی سپرده یا وجه نقد باشد و در این زمینه، بانک‌هایی که بخشی از وام یا سپرده را بلوکه می‌کنند به هیئت انتظامی معرفی می‌شوند.
 
همچنین، مسئولان بانکی معتقدند که برای پرداخت تسهیلات خرد شرط بررسی میانگین یا معدل مانده حساب نداریم و بانک‌ها باید به کسانی که در شعبه مربوطه حساب دارند، متناسب با اعتبارسنجی وام بدهند اما بررسی‌ها از شعب ابنک‌ها نشان می‌دهد که نه تنها بانک ایران زمین، بانک‌هایی چون ملی، کشاورزی، سپه و ... نیز براساس میانگین حساب وام می‌دهند.

لینک کوتاه
متقاضیان وام بانک مبلغی وام

اخبار مرتبط

نظرات شما