سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا از نهایی شدن مذاکرات ایران و اوراسیا بر سر تجارت آزاد 7500 قلم کالا خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، میرهادی سیدی در یک گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: حدود 30 دور مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نمایندگان پنج کشور به علاوه خود اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودند، انجام شد.

 
سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا افزود: در 2 سال که 30 دور مذاکره بر خط (آنلاین) و حدود 7 دور مذاکره حضوری برگزار شد، ابعاد موافقت نامه تجارت آزاد را در چارچوبی که بیشتر این توافق‌ها در دنیا مرسوم است، پیش بردیم تا در انتها متن 150 صفحه‌ای موافقت نامه به عنوان مفصل ترین موافقت نامه تجاری ایران به دست آید.
 
وی با بیان اینکه این موافقتنامه هم از حیث حجم و متن و هم از حیث پوشش کالایی بزرگترین پوشش کالایی را شامل می‌شود، گفت: در دور آخر که سه روز ادامه داشت مواردی از متن را را نهایی کردیم و فهرست کالاهای خودمان هم در حد نهایی کردن پیش بردیم تا به زودی با امضای یادداشتی میان ریاست سازمان توسعه تجارت ایران و وزیر تجارت اوراسیا در تهران اتمام مذاکرات اعلام می‌شود.
 
سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا با بیان اینکه ضمائم آن سندی که امضا می‌شود متن موافقت نامه فهرست‌های کالایی خواهد بود، ادامه داد: بعد از امضا، این سند باید به تأیید مجالس ایران و 5 کشور عضو اوراسیا برسد. و بعد اجرایی می‌شود.
 
وی با اشاره به تجربه‌ای که در گذشته وجود داشته است، گفت: این فرآیند حدود یک سال طول می‌کشد.
 
سیدی در مورد کالاهایی که تعرفه‌هایشان صفر می‌شود، افزود: واردات ما از کشورهای اتحادیه اوراسیا فعلاً بیشتر متمرکز روی غلات و دانه‌های روغنی است. از ایران هم به همین ترتیب سیب، سیفی جات و محصولاتی که در گلخانه‌ها تولید می‌شوند با تعرفه صفر صادر می‌شوند.
 
وی اضافه کرد: طرف اوراسیایی حدود 95 درصد اقلام را تحت پوشش موافقت نامه قرار داده است. وقتی می‌گوئیم 95 درصد، یعنی از همه بخش‌های کالایی هستند مگر اقلام خاصی که ما به دلایلی مایل به وارد کردن آنها نیستیم. مثل ماشین آلات کشاورزی یا محصولات لبنی که اگر صفر هم نشود، تعرفه‌هایشان افزایش پیدا نمی‌کند.
 
سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا ادامه داد: بیش از 7 هزار و 500 قلم تحت پوشش این موافقت نامه قرار می‌گیرد. وقتی شما 95 درصد اقلام را تحت پوشش چنین توافقی قرار می‌دهید، اجازه می‌دهید که رقابت در این کالاها شکل بگیرد و دو طرف در حد توانایی‌های رقابتی شأن از بازار یکدیگر استفاده کنند. تعدادی از این اقلام بلافاصله صفر می‌شود و تعدادی به تدریج صفر می‌شود.

لینک کوتاه
مذاکرات ایران و اوراسیا تجارت کالا

اخبار مرتبط

نظرات شما