نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می گوید که تعرفه اهرم خوبی برای کنترل بازار داخلی و خارجی نیست و باید اجازه دهند که بازار بر مبنای عرضه و تقاضا پیش رود.

به گزارش نسیم اقتصاد، ایسنا نوشت: صدرالدین نیاورانی ، با تاکید بر اینکه با تعرفه صادراتی محصولات کشاورزی به هیچ عنوان موافق نیستیم، گفت: تعرفه‌ها باید صددرصد برداشته شود و بازار باید توسط اهرم‌های دیگری کنترل شود. بازارهای داخلی و خارجی باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان متناسب باشند.
 
وی ادامه داد: تعرفه بازوی جالبی نیست و هیچکدام از کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهای اروپایی از تعیین تعرفه برای کنترل بازارهایشان استفاده نمی‌کنند.
 
نایب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه آیا ممکن است با حذف تعرفه‌های صادراتی قیمت‌ این محصولات در داخل زیاد شود یا خیر، گفت: این اتفاق رخ نخواهد داد زیرا قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی در بالاترین قیمت خود کیلویی 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان بوده است، این در حالیست که در کراچی کیلویی 10 هزار تومان است. وقتی قیمت داخلی بیشتر باشد کسی اقدام به صادرات نمی کند.
 
به گفته وی بازار را اگر به حال خود رها کنند به تعادل می رسد.
 
وی در پایان گفت: مصوبه‌ مجلس بر مبنای قانون است. در قانون گفته شده بر روی محصولات کشاورزی اجازه وضع هیچگونه عوارضی وجود ندارد و این عوارض باید برداشته شود. در حال حاضر هم براساس قانون اگر بخواهند بر روی صیفی‌جات و سبزیجات تعرفه بگذارند، باید از شش ماه قبل اعلام شود تا کشاورز برای تولید یاعدم تولید اقدام کند.
 
 روزهای گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس از حذف تعرفه صادرات سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داد.
 

 

لینک کوتاه
حذف تعرفه صادراتی سه محصول کشاورزی بازار تعادل

اخبار مرتبط

هوای معتدل بازار سرمایه

هوای معتدل بازار سرمایه

امروز بازار بورس با رشد نسبی 1921 واحد مواجه شد و شاخص کل به دو میلیون و 163 هزار واحد رسید. 22 اسفند 1402

نظرات شما