روند صعودی قیمت خودرو همچنان ادامه دارد و عرضه در بورس کالا هم قیمت‌ها را کاهش نداد.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری نوشت: رسیدن قیمت پراید به 210 میلیون تومان یکی از موضوعات خبرساز روز گذشته بود.
 
بررسی بازار آزاد خودرو نشان می‌دهد روند صعودی قیمت ها مانند هفته گذشته ادامه دارد و خبرهای آزادسازی واردات و افزایش عرضه در بورس کالا نیز نتوانست شتاب رشد قیمت‌ها را کاهش دهد.
 
البته به دلیل رکود در بازار و اعلام قیمت های مختلف در فضای مجازی، قیمت های اعلامی برای خودرو چندان قابل اعتماد نیست و قیمت های معاملاتی خودرو اندکی کمتر از نرخ های اعلامی است اما به دلیل انتظار رشد قیمت از سوی فروشندگان و کاهش شدید تقاضا، بازار خودرو وارد شرایط رکود تورمی شده است.
 
بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است به صورتی که پژو 206 تیپ 2 مدل 1401 از 329 میلیون تومان در روز چهارشنبه به 331 میلیون تومان رسیده است و دنا پلاس دنده ای ساده مدل 1400 از 468 میلیون به 470 میلیون تومان رسیده است.
 
همچنین خودروهای پژو 207 فرمان برقی نیز در این مدت از جهش قیمت‌ها در امان نبودند، به طوری که از قیمت 436 میلیون تومان در روز چهارشنبه، با رشد 10 میلیون تومانی، به 446 میلیون تومان رسیده است. این خودرو در شرایطی افزایش قیمت را تجربه می کند که روز دوشنبه هفته گذشته 1000 دستگاه پژو 207 در بورس کالا با قیمت نهایی 342 میلیون (بدون مالیات، عوارض قانونی و هزینه های جانبی) عرضه شد.
 
عرضه در بورس کالا چه نتیجه ای داشت؟

 
بر اساس تصمیمات جدید قرار است برای کاهش زیان انباشته خودروسازان، ایجاد شفافیت، حذف دلالان و تنظیم عرضه و تقاضای بازار، به مرور تمامی خودروها در بورس کالا عرضه شوند، اما با توجه به میزان عرضه خودروی 207 در هفته گذشته و قیمت نهایی آن که فاصله بسیار کمی با بازار آزاد دارد و تحویل طولانی سه ماهه این خودرو، شاهد این هستیم که روش فروش خودرو در بورس کالا دست کم برای این محصول ایران خودرو اهداف تنظیم عرضه و تقاضا را محقق نکرد و حتی قیمت 207 بسیار بیشتر از خودروهای دیگر افزایش یافته است.
 
به عنوان مثال پژو 207 اتومات که روزها با افزایش قیمت همراه شده بود، دیروز پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشت و مجدد به 650 میلیون تومان رسید. خودروهای دیگر نیز حدود 2 تا 5 میلیون رشد قیمت را تجربه کردند.
 
رشد قیمت پژو 207 در بازار آزاد به احتمال زیاد بر قیمت های ثبت شده در مرحله دوم عرضه این خودرو در بورس کالا تاثیر خواهد گذاشت و قیمت ثبت شده برای خرید این خودرو در بورس افزایش خواهد یافت و این سیکل مخرب رشد قیمت ادامه دار خواهد بود که البته این روش فروش به سود خودروسازان است تا خودروها را با قیمت نزدیک به بازار آزاد به فروش برسانند.همچنین سومین عرضه خودروهای گروه بهمن در بورس کالا نشان داد که میزان عرضه و انتظارات افزایش قیمت خودرو باعث ثبت قیمت های بسیار زیادی برای خودروها و در مواقعی قیمت نهایی از قیمت در بازار آزاد بیشتر می شود.
 
در سومین عرضه خودروی فیدلیتی در بورس کالا، قیمت آن با 42 درصد رشد نسبت به قیمت پایه به یک میلیارد و 96 میلیون تومان رسید و دیگنیتی پرایم با قیمت پایه 821 میلیون، یک میلیارد و 285 میلیون تومان معامله شد که با در نظر گرفتن هزینه های اضافی و خواب پول مشتریان، قیمت نهایی این خودرو بیشتر از قیمت بازار آن بود.
 
بازار خودرو به کدام سمت می رود؟
 
به اعتقاد فعالان بازار، بازار خودرو بلاتکلیف‌تر از ماه‌های گذشته با توقف معاملات روبه رو شده و اخبار آغاز واردات خودرو هم نتوانسته است رونقی را در بازار به وجود بیاورد، چرا که به اعتقاد فروشندگان خودرو اگر قرار بر واردات باشد، خودروها راهی بورس می شوند و در آن جا قیمت‌های بیشتری را ثبت می‌کنند که همین موضوع عاملی می‌شود تا قشر متوسط جامعه نتوانند برای خرید این خودروها اقدام کنند و به نوعی همچنان این خودروها لوکس محسوب می‌شوند.

لینک کوتاه
پراید ۲۱۰ میلیونی قیمت جدید خودروهای داخلی

اخبار مرتبط