در حالی وزیر صنعت از آماده شدن شرایط واردات خودرو سخن می‌گوید، اما کارشناسان معتقدند که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به‌گونه‌ای نیست که بتوان به این زودی‌ها منتظر خودروهای وارداتی بود.

به گزارش نسیم اقتصاد، با وجود انتشار اخبار مختلف درباره واردات خودرو، اما به نظر می‌رسد که فعلا زمان مشخصی برای آمدن خودروهای خارجی وجود ندارد و شاید این وعده در حد حرف بماند.
 
عبدالله توکلی‌لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو اعلام کرده است؛ زمان واردات خودرو به کشور هنوز مشخص نیست و به سرعت‌عمل واردکنندگان بستگی دارد که بنگاه‌های اقتصادی هستند.
 
وی توضیح داده؛ اکنون ثبت درخواست خودروسازان و واردکنندگان مختلف در حال انجام است و مواردی درخصوص استانداردهای مدنظر و تایید خدمات پس از فروش این شرکت‌ها وجود دارد.
 
به گفته این مقام مسوول، اگر واردات هم اتفاق بیفتد، بازار به سمت رقابتی شدن پیش خواهد رفت و شاهد بالندگی صنعت خودرو نیز خواهیم بود.
 
این اظهارات در شرایطی است که در شهریور ماه، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده بود که اگر همه چیز خوب پیش رود، از آذرماه باید منتظر خودروهای وارداتی باشیم.
 
بر همین اساس، کارشناسان اعتقاد دارند که عملیاتی ساختن فرآیند واردات خودرو مستلزم فراهم آمدن بسیاری از زیرساخت‌ها مانند نهایی شدن برجام، حل شدن مشکل نقل و انتقالات مالی و FATF، واگذاری نمایندگی‌های مجاز است که هیچ کدام در حال حاضر فراهم نیست و با توجه به حرکت برجام به سوی نافرجامی، به نظر نمی‌رسد این فرآیند به جایی برسد.
 
با این حال، وزیر صمت امروز اعلام کرده که دولت شرایط واردات خوردو را فراهم کرده و واردات خودرو باید با انتقال فناوری پیوند بخورد. به گفته سیدرضا فاطمی‌امین، از هفته گذشته ثبت سفارش آغاز شده است.
 
چه خودروهایی وارد کشور می‌شوند؟
 
اما در این میان، مقامات وزارت صنعت به تازگی از قیمت و مدل‌های خودروهای احتمالی وارداتی رونمایی کرده‌اند. بنا به گفته امید قالیباف، فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو به 12 شرکت رسیده است؛ ضمن اینکه این فهرست، همچنان باز است و به محض این‌که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط لازم در آئین‌نامه واردات خودرو را احراز کند، به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه می‌شود.
 
او اعلام کرده؛ واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام می‌شود.
 
گفته می‌شود خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندای 10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس 35، ام جی 3 و ام جی 6، سیتروئن C 3 و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود و این خودروها در محدوده قیمت حدود 10 هزار یورو قرار دارند.
 
خودروهای خارجی 200 میلیونی در راه است؟
 
پیش از این البته منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت در نشست خبری در چهارم آبان‌ماه از قیمت خودروهای وارداتی رونمایی کردا بود. او با اعلام اینکه در آیین‌نامه اولویت با خودروهای زیر 10 هزار یورو است، گفته بود: شرکت‌هایی که قصد واردات این خودروها را دارند، در اولویت قرار گرفته‌اند که در حال حاضر حدود 10 شرکت هستند، البته خودروهای وارداتی صرفا چینی نیستند، کره‌ای و ژاپنی هم هستند.
 
به گفته وی، هر خودروساز باید سراغ یک برند برود، زیرا در این صورت قدرت چانه‌زنی افزایش می‌یابد. وقتی دو خودروساز با هم سراغ یک برند بروند، سرشان کلاه می‌رود.
 
منطقی با بیان اینکه قطعا خودروهای اقتصادی که وارد کشور می‌شوند، قیمت اقتصادی ندارند، بنابراین فرایند توسعه و تولید خودروی اقتصادی را در داخل گذاشته‌ایم، متذکر شده است: با نرخ فعلی دلار می‌توان گفت که یک خودروی اقتصادی 6 هزار دلار با قیمت 200 میلیون تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.
 
تامین ارز واردات خودرو چگونه است؟
 
در این شرایط، در رابطه با تامین ارز واردات خودرو، علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: به محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بانک مرکزی آمادگی تامین ارز مورد نیاز را دارد و تامین ارز مورد نیاز بر اساس استانداردی که وزارت صمت تعریف کرده، انجام می‌شود.
 
به گفته او، ثبت سفارش واردات خودرو از سوم آبان در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و به گفته وزیر صمت، تاکنون بیش از 300 متقاضی برای واردات اعلام آمادگی کرده‌اند؛ بر اساس مقررات مربوط به واردات خودرو، سقف سالیانه برای ثبت سفارش و واردات یک میلیارد دلار خواهد بود.
 

لینک کوتاه
واردات خودرو خودرو ایران بازار ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما