قیمت نفت روز چهارشنبه پس از انتشار آماری که رشد بیش از حد ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، کاهش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر با 72 سنت معادل 0.8 درصد کاهش، به 92 دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت شب گذشته با 26 سنت افزایش، بسته شده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در دسامبر، روند افزایشی که روز گذشته داشت را معکوس کرد و با 48 سنت معادل 0.6 درصد کاهش، به 84 دلار و 84 سنت در هر بشکه رسید.
 
تحلیلگران گروه ANZ Research در یادداشتی اعلام کردند چشم انداز کندی اقتصاد جهانی و تحکیم سیاست پولی، دورنمای کاهش عرضه را در هفته‌های اخیر تحت الشعاع قرار داده است.
 
آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 21 اکتبر، حدود 4.5 میلیون بشکه افزایش یافت که بالاتر از پیش بینی تحلیلگرانی بود که رشد این ذخایر به میزان حدود 200 هزار  را برآورد کرده بودند. آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.
 
اگرچه رشد ذخایر نفت آمریکا، نگرانی‌ها نسبت به متاثر شدن تقاضا از رکود جهانی را تقویت کرد اما تداوم محدودیت عرضه، باعث شده است معاملات در بازه قیمت محدودی بمانند.
 
استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی اس‌پی‌آی در این باره گفت: اجرای کاهش تولید اوپک از نوامبر و تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه از دسامبر، باید برای قیمت‌ها مثبت باشد. در خصوص اختلاف قیمت بالایی که بین وست تگزاس اینترمدیت و برنت در معاملات اخیر وجود داشته است، اینس افزود: خریداران وست تگزاس اینترمدیت منتظر مداخلات بیشتر جو بایدن در آستانه انتخابات میان دوره ای هشتم نوامبر آمریکا هستند.
 
بایدن هفته گذشته در تلاش برای کنترل قیمت‌ها، فروش آخرین بخش از نفتی که برداشت آن از ذخایر نفت استراتژیک تصویب شده بود را اعلام کرد.
 
دلار قوی‌تر، در معاملات روز چهارشنبه بر قیمت نفت تاثیر گذاشت. شاخص دلار به 110.98 واحد صعود کرد. دلار قوی‌تر، معاملات نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرده و تقاضا را کاهش می‌دهد.
 
در حالی که کاخ سفید همچنان از تصمیم اخیر اوپک پلاس به سرکردگی عربستان سعودی و روسیه برای کاهش تولید نفت، رنجیده است اما روز سه شنبه از اقدام عربستان سعودی برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه استقبال کرد.
 
بر اساس گزارش رویترز، بایدن در مواجهه با انتقادات از تورم بالا، هشدار داد سعودی‌ها برای همدستی با روسیه و توافق با کاهش عرضه نفت، با تبعاتی روبرو خواهند شد.
 
 
 
 

لینک کوتاه
رشد ذخایر نفت آمریکا افزایش قیمت

اخبار مرتبط

رشد 1069 واحدی شاخص کل

رشد 1069 واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد 1069 واحدی به 2,304,448.16 واحد رسید. 5 اردیبهشت 1403

نظرات شما