ترکیه در جنگ لفظی عربستان سعودی با آمریکا بر سر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، از ریاض حمایت کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در شهر بندری مرسین گفت: ما شاهد آن هستیم که یک کشور  عربستان سعودی را تهدید می کند. این قلدری، درست نیست.
 
به عنوان یک واردکننده نفت، قیمت‌های بالاتر به تراز تجاری ترکیه آسیب زده و تورم صعودی را تشدید کرده است. با این حال، دولت ترکیه به حمایت مالی از سوی کشورهای منطقه خلیج فارس و روسیه برای رفع بحران هزینه زندگی در آستانه انتخابات سال آینده، چشم دوخته و با تغییر موضعش در قبال غرب، به عربستان سعودی و کشورهای منطقه ای دیگر نزدیکتر شده است.
 
اعضای اوپک پلاس در نشست پنجم اکتبر، کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز از ماه میلادی آینده را تصویب کردند. آمریکا، عربستان سعودی را به همدستی با مسکو متهم کرده که با طرح غرب برای اعمال سقف قیمت برای صادرات نفت این کشور بر سر جنگ در اوکراین، مخالف است.
 
اظهارات چاووش اوغلو درست چند روز پس از اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح شد که اعلام کرد آمریکا در واکنش به این تصمیم، سرگرم بررسی تغییر حمایت امنیت و نظامی است که برای ریاض فراهم می کرد.
 
تولیدکنندگان نفت خاورمیانه از عربستان سعودی حمایت علنی کرده‌اند و ترکیه یک وزنه سیاسی منطقه‌ای دیگر است که به جمع حامیان ریاض اضافه می شود.
 
چاووش اوغلو با اشاره به تحریم‌هایی که علیه تولیدکنندگان نفت شامل ایران و ونزوئلا وضع شده است، گفت: اگر می خواهید قیمت‌ها پایین بیاید، این تحریم‌ها را بردارید. شما نمی توانید با تهدید کردن یک کشور، این مشکل را حل کنید.
 
آمریکا اعلام کرده است تصمیم اوپک پلاس به اقتصاد جهانی آسیب‌زده و به فشارهای تورمی اضافه می کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که محبوبیتش به دلیل افزایش قیمت‌های سوخت به شدت افول کرده است، اعلام کرد این تصمیم برای عربستان سعودی، عواقبی خواهد داشت.
 
عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک پلاس این اتهام که کاهش تولید آنها، دلایل سیاسی داشته است را رد و اعلام کرده‌اند آنها باید بازار جهانی نفت را به دلیل ضعیف شدن اقتصاد جهانی و کند شدن تقاضا برای نفت، مجددا متوازن کنند.
 
 وزیر خارجه ترکیه گفت: ترکیه از افزایش قیمت‌های نفت، خوشنود نیست اما ما از زبان تهدید استفاده نمی کنیم. همه دنیا به نفت و گاز طبیعی ونزوئلا نیاز دارد. نفت ایران هم تحت تحریم است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، ترکیه و عربستان سعودی با سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به آنکارا در ژوئن، به کینه چند ساله‌ای که پس از قتل سال 2018 جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی منتقد ریاض در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ایجاد شده بود، پایان دادند.

لینک کوتاه
ترکیه عربستان آمریکا

اخبار مرتبط

نظرات شما