یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا به رویترز گفت اقدامات جدید کشورهای گروه هفت برای محدود کردن درآمد فروش نفت روسیه از طریق اعمال سقف قیمت پایین‌تر، علیه تولیدکنندگان اوپک به کار گرفته نخواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، این مقام وزارت خزانه داری اظهار کرد: واشنگتن با نمایندگان اوپک تماس گرفته و به آنها اطمینان داده است که چنین تصمیمی ندارد.
 
این اظهارات می‌تواند از شدت اختلاف میان آمریکا و عربستان سعودی بر سر آنچه واشنگتن، همکاری ریاض با روسیه برای محروم کردن بازارها از عرضه نفت، همزمان با نمایان شدن رکود جهانی می داند، کم کند. تنشها میان کشورهای مصرف کننده مانند آمریکا و تولیدکنندگان نفت بر سر سیاست تولید، بالا گرفته و منابع آگاه به رویترز اظهار کرده اند که عصبانیت اوپک درباره طرح سقف قیمت، یکی از دلایل تصمیم این گروه برای کاهش تولید بوده است.
 
وزیران اوپک پلاس در نشست اخیرشان، کاهش هدف تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر را تصویب کردند تا بازارها را متوازن کرده و نوسان آن را مهار کنند. عربستان اعلام کرده که کاهش واقعی تولید حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود زیرا چندین عضو اوپک قادر نبوده اند اهداف تولید فعلی را محقق کنند.
 
کاخ سفید می گوید تحلیل آمریکا نشان داد این کاهش تولید می توانست تا زمان دیدار بعدی اوپک پس از انتخابات میان دوره ای آمریکا در نوامبر، به تاخیر انداخته شود.
 
والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته گفت: اما مقامات اوپک این اقدام را با اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه در مذاکرات با آمریکا مرتبط نکردند.
 
آمریکا هفته گذشته اعلام کرد کاهش تولید نفت اوپک پلاس، درآمد روسیه را افزایش می دهد و به دلایل سیاسی، توسط عربستان سعودی مهندسی شده است اما عربستان سعودی روز یکشنبه ادعای حمایت از روسیه در جنگ علیه اوکراین را رد کرد.
 
این مقام آمریکایی گفت: سقف قیمت نفت از پنجم دسامبر در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین اجرا می شود و علیه تولیدکنندگان دیگر اعمال نخواهد شد. همچنین تحریم‌های جدید، سیگنال آغاز یک کارتل خریدار برای مقابله با تاثیر سیاستهای اوپک در بازار نفت نیست.
 
آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد کاهش تولید اوپک پلاس، قیمتها را بالا برده و ممکن است اقتصاد جهانی را به ورطه رکود بکشاند.
 
اما این مقام وزارت خزانه داری تاثیر کاهش تولید اوپک پلاس بر قیمت نفت را اندک خواند و گفت: ممکن است باعث افزایش 30 تا 40 دلاری قیمتها شود یا کاهش تولید 10 برابر کاهش واقعی حدود 900 هزار بشکه در روز توسط اوپک پلاس، باعث رکود می شود.
 
بر اساس گزارش رویترز، گروه هفت به دنبال کاهش درآمدهای زمان جنگ روسیه است اما همزمان تلاش می کند از بروز شوک عرضه جهانی که قیمتها را افزایش داده و به شهروندان عادی آسیب می زند، اجتناب کند.

لینک کوتاه
آمریکا قیمت نفت روسیه اوپک

اخبار مرتبط

نظرات شما