وزارت برق عراق اعلام کرد که با اتمام تعمیر خط لوله انتقال گاز ایران به منطقه مرکزی عراق، پمپاژ گاز از آن برای رسیدن به 20 میلیون متر مکعب در روز از سر گرفته شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت برق عراق از اتمام تعمیر خط لوله گاز ایران خبر داد که به منطقه مرکزی عراق گاز صادر می‌کند.

 
در بیانیه وزارت برق عراق آمده است: طرف ایرانی کارهای تعمیر و نگهداری مورد نیاز خط لوله گاز را به پایان رسانده است و در حال حاضر در حال حاضر گاز ایران در حال پمپاژ به منطقه مرکزی عراق است تا به 20 میلیون متر مکعب در روز برسد و برق رسانی نیز مانند روزهای قبل برقرار می‌شود.
 
 وزارت برق عراق دیروز جمعه اعلام کرده است، خط لوله گاز ایران که انرژی بغداد را تامین می‌کند، به دلیل سانحه‌ای از کار افتاده و موجب قطع شدن برق در پایتخت عراق شده است.
 
عرضه گاز از ساعت 12 جمعه شب به وقت عراق  به منظور تعمیر و برطرف کردن خرابی متوقف شده بود.
 
بر اساس این بیانیه، یک روزنه در خط لوله گاز ایران ایجاد و سبب نشت گاز شده است؛ توقف فعالیت این خط لوله  چهار هزار و 500 مگاوات از برق عراق را کم می‌کند و بر تأمین برق بغداد تأثیر خواهد گذاشت.
 
عراق برای تولید برق در نیروگاه‌های خود به گاز ایران نیاز دارد.واردات گاز از ایران تا شهریور ماه گذشته به 45 میلیون متر مکعب در روز رسیده بود عراق به 55 الی 60 میلیون متر مکعب گاز در روز برای خودکفایی نیروگاه‌های تولیدی خود نیاز دارد.
 
 شرکت خط لوله نفت ترکیه (بوتاش) هم پنج روز پیش اعلام کرد، ارسال گاز ایران به ترکیه از دوم اکتبر تا نُه اکتبر به علت علمیات تعمیر برنامه ریزی شده، متوقف شد.
 
 این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: به علت انجام بازرسی و فعالیت های تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده از خط لوله گاز طبیعی ایران و ترکیه در بازه زمانی دوم تا نهم اکتبر امسال، ارسال گاز از نقطه ورودی «گوربولاک» به شبکه انتقال ما به مدت 8 روز امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
ترکیه تقریبا به طور کامل به واردات گاز از روسیه، آذربایجان و ایران وابسته است.

لینک کوتاه
انتقال گاز ایران منطقه مرکزی عراق

اخبار مرتبط

نظرات شما