بر اساس گزارشها، میزان صادرات بخش تعاون در 10 ماه گذشته بیش از 700 میلیون دلار بوده و در سه ماهه نخست امسال بیش از 115 میلیون دلار صادرات توسط تعاونی ها صورت گرفته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، تعاونی‌ها بنگاههایی هستند که در توسعه صادرات و کسب بازارهای هدف نقش بسزایی دارند. محصولاتی همچون زعفران، خرما، ‌پسته، فرش، سنگ و ... از جمله کالاهای صادراتی به شمار می روند که ارزش افزوده و ارزآوری بالایی را عاید کشور می کنند و بخش اعظمی از صادرات این کالاها توسط تعاونی‌ها انجام می شود.

 
در این بین تعاونی‌های مرزنشینان هم فعالیت گسترده‌ای در زمینه صادرات محصولات غذایی، خشکبار، برنج و چای، لوازم خانگی و مصنوعات پلاستیکی دارند.
 
بسیاری از کارشناسان، نقش تعاون را به جهت کارکردهای آن در صادرات غیرنفتی، ‌ارزآوری و توسعه اقتصادی تاثیرگذار می‌خوانند و بر لزوم فراهم کردن زیرساختهای لازم برای حمایت از بازاریابی و سوق دادن تعاونی‌ها در عرصه صادرات تاکید دارند.
 
مهدی مسکنی ـ معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ از رشد میزان صادرات بخش تعاون خبر داده و می‌گوید: بر اساس آمارها، میزان صادرات  بخش تعاون به خارج کشور در 10 ماه گذشته بیش از 700 میلیون دلار بوده است.
 
وی می گوید: تنها در سه ماهه اول امسال 115 میلیون دلار صادرات تعاونی‌ها با محوریت کشورهای عراق، روسیه، افغانستان، پاکستان و ترکیه انجام گرفته که نشان می‌دهد روزهای خوبی را در بخش تعاون شاهد خواهیم بود.
 
مسکنی با تاکید بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه معتقد است: ارتقای صادرات بخش تعاون و افزایش توان رقابت‌پذیری محصولات تولیدی و خدماتی، مستلزم تقویت زیرساخت‌های تسهیل‌کننده صادرات است.
 
با وجود آنکه تعاونی‌ها ظرفیتهای بالایی در صادرات غیرنفتی دارند ولی آنطور که باید از توانمندی‌های بخش تعاون کشور استفاده نمی شود؛ با این حال توسعه صادرات و گسترش بازارهای جهانی تعاونی‌ها به عنوان رویکردی اساسی در دستور کار دولت قرار دارد.
 
رضا علیخانزاده ـ فعال تعاونی ـ پیش بینی مشوق‌های صادراتی برای تعاونی ها را خواستار شده و به ایسنا، می‌گوید: در زمینه صادرات لازم است که بخش خصوصی و تعاونی مورد حمایت واقعی قرار گیرند و مشوق‌های صادراتی درنظر گرفته شود تا موجب کاهش یا توقف صادرات نشود.
 
وی بخش اعظمی از بازار اشتغال کشور را ناشی از فعالیت بنگاههای خرد و کوچک می‌داند و می‌گوید: یکی از راهکارهای تقویت و رشد صادرات غیرنفتی نگاه ویژه به بخش تعاون است.
 
به گفته رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون، توجه به موضوع واردات و صادرات به خصوص در حوزه کشورهای همسایه موجب رشد اقتصادی، رونق تولید، ارزآوری و درآمدزایی برای کشور و جهش تولید تولید می‌شود.
 
کارشناسان معتقدند بدون توجه به صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی، رشد و توسعه اقتصادی محقق نمی‌شود و رشد پایدار اقتصادی زمانی صورت می گیرد که بنگاههای تولیدی بتوانند با عرضه محصولات و کالاهای رقابت پذیر بازارهای جهانی را در اختیار بگیرند.
 
 در حال حاضر بسیاری از کشورهای همسایه عمده مقاصد صادراتی تعاونی‌ها به شمار می روند. با توجه به آنکه گسترش بازارهای جهانی بخش تعاون و توسعه صادرات تعاونی ها یکی از رویکردهای اساسی وزارت تعاون در سال جاری است، انتظار می رود سهم تعاونی‌ها در صادرات تا پایان سال رشد قابل توجهی داشته باشد.

لینک کوتاه
تعاونی‌ها صادر توسعه صادرات تعاونی ها