بازارسازی برای فروش نفت با سرمایهگذاری در پالایشگاههای فراسرزمینی/ سیاست درستی که در دولت سیزدهم اجرایی شد

یک کارشناس انرژی با بیان اینکه فروش فرآوردههای نفتی تحریم پذیری کمتری نسبت به نفت خام دارند، گفت: سهامداری و همکاری در پالایشگاههای فراسرزمینی، استراتژی بسیار مهمی است که خیلی از کشورها با هدف بازارسازی برای فروش نفت خود از آن استفاده میکنند.
بهزعم کارشناسان این روش مزایای زیادی دارد، نخستین مزیت آن این است که ضمن عدم سرمایهگذاری کلان برای ساخت پالایشگاهها از مزایای پرهیز از خام فروشی نفت بهرهمند میشویم؛ همچنین مسئله دیگر این است که همکاری در این زمینه به افزایش گره اقتصادی و امنیتی کشور میزبان به ما منجر میشود و این موضوع به لحاظ استراتژیک برایمان منفعت دارد.
تاکنون این رویکرد فقط در ارتباط با ونزوئلا به کار گرفته شده است که به افزایش 10 برابری فروش نفت ایران به این کشور از 20 هزار بشکه در روز به 200 هزار بشکه منجر شده است.
این رویکرد در ایران در حال توسعه است و به نظر میرسد کشورهایی همچون افغانستان، عراق، سوریه و لبنان نیز اهداف خوبی برای همکاری در عرصه پالایشگاههای فراسرزمینی برای تهران به شمار میروند.
«جواد سلیمان پور»، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با ایرنا در خصوص ضرورت اجتناب از خام فروشی نفت و حرکت به سمت فرآوری آن اظهار کرد: به طور کلی ظرفیت تحریمپذیری فرآوردههای نفتی نسبت به خود نفت بسیار پایینتر است؛ زیرا مصرفکنندهی نفت فقط پالایشگاهها هستند که تعدادشان محدود و مشخص است اما مصرفکنندهی نهایی فرآوردههای نفتی نامحدود هستند و تقریباً تمامی کشورهای جهان را شامل میشود. وقتی مشتریان تا این حد گسترده میشوند، امکان فروش نیز افزایش مییابد.
وی ادامه داد: امکان رهگیری فرآوردههای نفتی سخت است؛ بنابراین تحریم آن هم مشکل میشود، البته نمیتوان گفت فرآوردههای نفتی تحریم ناپذیر هستند، به ویژه اگر در حجم بالا بخواهیم آنها را صادر کنیم و باید با کشتی انجام شود که قابلیت رهگیری آن افزایش مییابد، اما به طور کلی فرآوردههای نفتی تحریم پذیری کمتری نسبت به نفت خام دارند.
این کارشناس اقتصادی گفت: مزیتی که پالایشگاههای فراسرزمینی میتوانند برای کشور داشته باشند، بیشتر به نوع تعامل ما با آن کشورها بستگی دارد. به طور مثال، اگر قرارداد سهامداری داشته باشیم، همکاری مستحکمتری خواهد بود. به طوری که نفت را در کشور مقصد پالایش میکنیم و فرآوردهها را به فروش میرسانیم یا به داخل کشور میآوریم و در مدار مصرف داخلی قرار میدهیم، اما اگر نوع تعامل قرارداد اجاره یا همکاری باشد، ممکن است کشور میزبان بر اثر تحریمها دیگر از ما نفت نخرد.
سلیمان پور خاطرنشان کرد: همکاری در پالایشگاههای فراسرزمینی استراتژی بسیار مهمی است که خیلی از کشورها با هدف بازار سازی برای فروش نفت خود از آن استفاده میکنند.
وی افزود: پالایشگاههای قدیمیتر به طور معمول برای پالایش نفت خاصی طراحی میشدند و خیلی از کشورها برای اینکه بتوانند بازار پایداری برای نفت خود پیدا کنند، اقدام به همکاری با دیگر کشورها در پالایشگاههای فراسرزمینی در قالب قراردادهای سهامداری یا همکاری میکردند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همکاری در پالایشگاههای فراسرزمینی به طور کلی سیاست درستی است و میتواند منافع کشور را برآورده کند، بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که استفاده از این روش ظرفیتی دارد و در همان ظرفیت میتوانیم از آن استفاده کنیم.
سلیمان پور گفت: به عبارت دیگر نمیتوانیم همه نفت کشور را از این طریق به فروش برسانیم، برای اجرای این سیاست باید شاخصهای متعددی را مدنظر داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. به طور مثال، همکاری ما در عرصه پالایشگاههای فراسرزمینی با کشورهایی باشد که تعامل سیاسی مطلوبی با ما دارند. همچنین باید بتوانیم در آن کشور شبکهی فروش و بازاریابی فرآورده را ایجاد کنیم. به طور کلی باید مسائل فنی، اقتصادی، سیاسی و... را در نظر داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای رفع مشکل ناترازی بنزین در کشورمان میتوانیم به ظرفیت خروجی پالایشگاههای فراسرزمینی تکیه کنیم یا خیر، تصریح کرد: تاکنون در زمینهی پالایشگاههایی که در خارج از ایران قرار دارند، خیلی قوی عمل نکردهایم. همان طور که میدانید تنها 30 درصد از خوراک اولیهی پالایشگاهها تبدیل به بنزین میشود؛ بنابراین اکنون نمیتوانیم زیاد به این گزینه امیدوار باشیم. مگر اینکه در آینده در حوزه پالایشگاههای فراسرمینی قراردادهای بیشتری با دیگر کشورها منعقد کنیم و بتوانیم از خروجی آنها در ارتباط با بنزین بهره ببریم.
این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: البته ناترازی بنزین در کشور زیاد نیست و میتوان با مدیریت مصرف موضوع را طی چند سال آینده کنترل کرد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط

سرمایهگذاری 600 میلیون دلاری فولاد مبارکه...
مراسم امضای قرارداد طرح توسعه و بهرهبرداری از میدان گازی "مدار"، میان شرکت فولاد... 24 شهریور 1404

سرمایهگذاری هدفمند در پتروشیمی/ خلق ارزش...
مدیرسرمایهگذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر سرمایهگذاری هدفمند و واجد... 19 مرداد 1404

سرمایهگذاری 8.8 همتی برای نوسازی و...
تفاهمنامهها و قراردادهای سرمایهگذاری در پروژههای نوسازی و بازسازی ناوگان... 28 تیر 1404

شعار سرمایهگذاری برای تولید سرلوحه...
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از دغدغههای موجود در زمینه تحقق شعار سرمایهگذاری... 19 اردیبهشت 1404

سرمایهگذاری استراتژیک بانک تجارت در حوزه...
بانک تجارت در راستای عمل به برنامههای کلان دولت جمهوری اسلامی در توسعه انرژیهای... 14 اردیبهشت 1404

ظرفیت 500 میلیون دلاری بستههای...
معاون ایرانیان خارج از کشور در نشست شورای معاونین با مدیران گردشگری کشور از تعریف 40... 1 اردیبهشت 1404

خوراک پایدار صنایع پاییندستی با...
رئیس فراکسیون نظارت بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت جذب... 24 فروردین 1404

با جذب سرمایهگذاری در نفت و گاز میتوان...
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جذب سرمایهگذاری در بخش بالادستی نفت و... 24 فروردین 1404
نظرات شما