اخبار منتشر شده از ارزانی 40 درصدی برنج ایرانی یک جو روانی را در میان مردم به وجود آورده است و همه مردم با شنیدن این خبر و مراجعه به فروشگاه ها انتظار دارند که برنج ایرانی مرغوب را که تا همین چند وقت اخیر کیلویی 120 تا 130 هزار تومان می خریدند اکنون با قیمت کمتری از فروشگاه ها تهیه کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری آنلاین نوشت : فعالان بازار برنج در مورد این موضوع که بالاخره مردم چه زمانی این کاهش قیمت را به صورت ملموس احساس خواهند کرد از رکود در بازار برنج خبر دادند و گفتند که فعلا خریداری وجود ندارد و کشاورزان هم چندان تمایلی به فروش سریع برنج ندارند. به همین دلیل کاهش قیمت ها در بازار هنوز خود را نشان نداده است.
 
دبیر انجمن برنج ایران درباره کاهش قیمت برنج گفت: اینکه اعلام شد امسال برنج ارزان شده است یک بار روانی روی مردم داشت و انتظارها را بالا برد. در صورتی که در عمل چنین اتفاقی هنوز رخ نداده و برنج ارزان به دست مردم نرسیده است. البته همه ساله با شروع فصل برداشت که از اواسط مرداد شروع می شود و تا نیمه آبان ادامه دارد قیمت برنج نسبت به ماه های دیگر سال کاهش می یابد و این یک روند طبیعی است.
 
جمیل علیزاده شایق اضافه کرد: حتی در بعضی سال ها قیمت برنج در فصل برداشت نسبت به ماه های فروردین و اردیبهشت 50 درصد هم افت می کرد. امسال نیز ما شاهد این افت قیمت هستیم ولی آنقدری که انتظار داشتیم این کاهش قیمت رخ نداد که آن هم به عوامل مختلفی بستگی دارد.
 
وی به 3 عاملی که سبب از بین بردن نظم در بازار برنج شد اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این عوامل عدم تمایل کشاورز برای فروش برنج بود. کشاورز فکر می‌کند اگر فعلا برای فروش دست نگه دارد و شالی ها را به برنج تبدیل نکند و زمان بگذرد برنج گران تر و سود بیشتری عایدش می شود. از طرفی نیز کارخانه داری که وارد تجارت برنج شده یا دلالانی که همیشه حضور دارند قصد دارند با چانه زنی با کشاورز برنج را ارزان تر بخرند.
 
دبیر انجمن برنج ایران افزود: سومین عامل هم این است که وزارت جهاد کشاورزی برای اینکه تعادل در بازار برنج ایجاد کند امسال نرخ دستوری برای برنج مشخص کرد و اعلام کرد که برنج باید کیلویی 85 هزار تومان فروخته شود و همین تعیین قیمت سبب رکود بازار و نارضایتی تولید کنندگان شد. البته این نرخ مصوب نشد و فقط به حالت دستوری عنوان شد و قرار است از سوی جهاد کشاورزی اصلاح شود.
 
وی بیان کرد: در دهه 60 و 70 ما برای برنج قیمت خرید تضمینی تعیین می کردیم به این صورت که هزینه تولید برنج محاسبه و سود عادلانه ای هم اضافه می شد و رقمی مشخص می شد که به عنوان قیمت خرید تضمینی آن رقم برنج اعلام می شد.
 
علیزاده شایق ادامه داد: این کار یک حسنی داشت که اگر کشاورز نمی‌توانست برنج خود را با قیمت دلخواه به فروش برساند آن را با نرخ خرید تضمینی به دولت می‌فروخت. این وضعیت به نفع کشاورز بود و حتی سبب می شد قیمت برنج منطقی تعیین شود.
 
خریدار نداریم
 
رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل نیز در مورد کاهش قیمت برنج در سال جاری در گفت وگو با همشهری آنلاین اظهار کرد: امسال برنج نسبت به کشت سال قبل ارزان شد. سال گذشته هنگام زمان کشت اول برنج کیلویی 110 تا 120 هزار تومان بود اما امسال به کیلویی 80 هزار تومان رسیده است.
 
حسن تقی زاده ادامه داد: توزیع برنج ارزان فقط به فروشگاه ها بستگی دارد در حال حاضر آنها تعیین کننده برای قیمت هستند و از طرفی فعلا خرید برنج از سوی آنها تحریم شده است.
 
وی معتقد است که فروش برنج به کیلویی 80 هزار تومان باز هم گران است و باید در شمال کشور برنج کیلویی 70 هزار تومان فروخته شود که با هزینه بسته بندی و حمل و نقل به همان مبلغ کیلویی 85 هزار تومان که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده برسد اما هنوز به این مبلغ نرسیده است.
 
تقی زاده ادامه داد: اکنون با این قیمتی که تعیین شده است تا زمانی که برنج به مرحله توزیع برسد قیمت آن به کیلویی 90 هزار تومان می رسد و این قیمت برای استان های شمالی است همین برنج تا به شهرهای دیگر برسد باز هم گران تر می شود و همین مساله است که مردم هنگام خرید احساسی از ارزانی ندارند.
 
رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: فعلا برنج خریدار ندارد و با توجه به افزایش تولید ما منتظر فروش برنج هستیم و اگر همین روش ادامه داشته باشد. من فکر می کنم برنج در شمال ارزان تر هم خواهد شد.
 
تقی زاده با اشاره به قیمت برنج ایرانی افزود:‌ اکنون برنج های سنتی مانند طارم و هاشمی در استان کیلویی 90 هزار تومان است برنج های پرمحصول که قیمت پایین تری دارند و رقیب برنج ها خارجی هستند مانند برنج ندا کیلویی هزار تومان 40، برنج شیرودی 50 هزار تومان و فجر کیلویی 55 هزار تومان است. برنج خارجی از نوع تایلندی کیلویی 17 تا 18 هزار تومان و پاکستانی هم از 25 هزار تومان تا 45 هزار تومان است.
 
برنج باز هم ارزان می شود؟
 

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: امسال بازار برنج با فراوانی روبروست همه انبارها مملو از برنج ایرانی و خارجی است. در حال حاضر قیمت برنج در شمال کشور کاهش 40 درصدی داشته است.
 
قاسمعلی حسنی افزود: ما حتی انتظار داریم قیمت برنج باز هم کاهش یابد. چون یک سری فاکتورهای مثبت در بازار وجود دارد که نشان می دهد قیمت برنج کمتر خواهد شد. اکنون انبارها مملو از برنج است و تولید هم بیشتر شده این عوامل در کنار هم می تواند منجر به کاهش قیمت برنج شود. همچنین مردم هم دیگر کشش خرید برنج گران قیمت مانند پارسال را ندارند. انتظار دارند برنج با قیمتی مناسب به دستشان برسد.
 
وی ادامه داد: فعلا نمی توانیم قیمت جدید برنج را معین کنیم و ترجیح می دهیم بازار شمال به تعادل برسد تا قیمت ها مشخص شود. در حال حاضر فروشندگان اگر از فروش بارشان خودداری کنند بالاخره ناچار به فروش خواهند شد.

لینک کوتاه
برنج ایرانی ارزان بازار شمال