بعد از آنکه سرانه مصرف گوشت در کشور به 3 کیلوگرم رسید، حال نرخ‌های نجومی سوسیس و کالباس مردم را داغدار کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، از ابتدای سال 1401 همسو با سیاست‌هایی همچون حذف ارز 4200 تومانی از سوی کابینه اقتصادی دولت سیزدهم، اقلام خوراکی پرشتاب در حال گران شدن هستند؛ بنابر آمار رسمی که از سوی مرکز آمار ارائه می‌شود، نرخ تورم اقلام خوراکی در مرداد ماه امسال به 90.2 درصد رسیده است و آمارهای غیر رسمی از افزایش بیش‌ از 200 درصدی قیمت این اقلام در ماه‌های اخیر حکایت دارد.
 
گوشت و مرغ اولین کالاهای اساسی بودند که غول تورم آنها را از چنگ مردم درآورد؛ آمارهای رسمی حاکی از آن است که سرانه مصرف گوشت در کشور به 3 کیلوگرم رسیده است و کاهش این چنینی مصرف پروتئین می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای سلامت عمومی داشته باشد.
 
با جهش قیمت‌ها در بازار مرغ و گوشت، اقبال عمومی برای خرید سوسیس و کالباس افزایش یافت اما طولی نکشید تا زور تورم به قدرت خرید مردم چربید و سوسیس و کالباس نیز از سبد خرید ایرانیان حذف شد.
 
جهش 190 درصدی قیمت هات‌داگ

در شهریورماه سال 1400 هز کیلوگرم هات‌داگ 90 درصد گوشت در بازار 114 هزار تومان قیمت داشته است و در تاریخ 5 شهریور امسال هر کیلوگرم از این کالا 331 هزار تومان قیمت خورده است که حاکی از جهش 190 درصدی قیمت آن در بازه زمانی یک ساله است.
 
کوکتل گوشت و پنیر نیز در این بازه زمانی 180 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌است و هر کیلوگرم از این کالا از 118 هزار تومان در شهریور 1400 در حال حاضر به 331 هزار تومان رسیده است.
 
کالباس نیم‌میلیونی شد
در حالی که سوسیس در بازه زمانی یک ساله نزدیک به 200 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌است اما میانگین قیمت کالباس در این بازه‌ زمانی نزدیک به 400 درصد افزایش یافته‌است؛ هر کیلوگرم کالباس 90 درصد گوشت از 118 هزار تومان در شهریورماه 1400 امروز به 500 هزار تومان رسیده است.
 
نرخ‌های نجومی سوسیس و کالباس به کالباس نیم‌میلیونی ختم نمی‌شود؛ در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم سوجوک 90 درصد گوشت به 499 هزار تومان رسیده است و قیمت هر کیلوگرم چوریزو 90 درصد گوشت قرمز نیز به 510 هزار تومان رسیده است.
 

 
تنها تفریح جوانان در تیررس تورم

از دیرباز خوردن یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها برای ایرانیان بوده‌است و فست‌فودها محبوب‌ترین غذای قشر جوان تلقی می‌شده است و می‌شود؛ حال نرخ‌های نجومی سوسیس و کالباس و از طرفی سر به فلک کشیدن قیمت فست‌فودها تنها تفریح قشر جوان را نیز از چنگ آنها درآورده است و همسو با گران شدن مواد اولیه نرخ‌های فست‌فودها نیز سر به فلک کشیده است.
 
بررسی‌های به عمل آمده از فست‌فودها حاکی از آن است که میانگین قیمت پیتزاهای ایتالیایی در بازار به 135 هزار تومان رسیده است و قیمت پایه آن 110 هزار تومان است و تا 160 هزار تومان گران می‌شود و در خصوص برگرها نیز وضعیت به همین منوال است و میانگین قیمت این فست‌فود محبوب جوانان در حال حاضر در بازار به 120 هزار تومان رسیده است و قیمت پایه آن 90 هزار تومان است و تا 150 هزار تومان پیش‌می‌رود.

لینک کوتاه
کالباس گوشت و مرغ سوسیس و کالباس سفره مردم