وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق روسیه و ایران در حوزه‌های هوایی و دریایی و برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات مشترک خبر داده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، "سیدرضا فاطمی‌امین" شامگاه سه شنبه در پایان نشست با فعالان صنعتی حاضر در نمایشگاه "اتومبیلیتی 2022" مسکو در جمع خبرنگاران اظهار کرد : در دیدار با مسوولان روسیه در روزهای گذشته، توافق‌هایی در بخش هوایی صورت گرفت تا بتوانیم کارهای مشترکی در این حوزه‌ انجام دهیم.
 
وی همچنین از توافقات صورت گرفته در بخش کشتی سازی خبر داد و گفت ، در مجموع گام های بلندی در بخش صنعتی بین دو کشور برداشته شده که باید پیگیری شود تا زودتر به نتایج ملموس دست یابیم.
 
این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: امروز به دنبال جهش در روابط اقتصادی با روسیه هستیم، این در حالی است که سال ها بین دو کشور مراوداتی وجود داشته و کارهایی انجام شد، اما امروز به دنبال برداشتن گام‌های بلند هستیم.
 
فاطمی امین با اشاره به جهش مبادلات تجاری دو کشور بیان داشت: این مهم نیازمند ظرفیت‌هایی است که اکنون وجود ندارد؛ به طور مثال در حوزه حمل و نقل تا یک سال پیش کامیون ها بین دو کشور رفت و آمد داشتند اما امروز که حجم کار بالا رفته، کامیون ها پشت گمرک می مانند.
 
وی اضافه کرد: با وجود تنگناهای ایجاد شده، اما بخش های مختلف دولت به‌ویژه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد متمرکز بر موضوعات بوده و به خوبی در حال پیگیری امور هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حدود دو ماه گذشته، رئیس گمرک ایران به روسیه سفر کرده و در مقابل رئیس گمرک روسیه نیز به کشورمان آمده است تا مشکل مبادلات حل و فصل شود، همچنین در بخش آماد و حمل و نقل یکی از مقام های بلندپایه روسیه به ایران آمده تا به تسهیل امور بپردازد.
 
پیگیری جدی برای الحاق به تجارت نامه آزاد اوراسیا
وی گفت: ما به‌جد پیگیر الحاق ایران به تجارت نامه آزاد اوراسیا هستیم و امیدواریم در مدت کوتاهی این الحاق محقق شود که می‌تواند کمک‌حال اقتصاد کشور باشد.
 
وزیر صمت اظهارکرد : وجود کشور بزرگی همچون روسیه با بیش از 140 میلیون نفر جمعیت، بازار بسیار بزرگی در اوراسیا است، این در حالی است که حجم زیادی از واردات روسیه از اروپا اکنون به دلیل تحریم‌ها متوقف شده که می‌تواند ظرفیت بسیار بالایی برای شرکت‌های ایرانی باشد.
 
وی ادامه داد: امروز اتفاقی که بین ایران و روسیه در حال حادث شدن است بین دو دولت نیست، بلکه دولت های طرفین در حال تسهیل امور هستند و اتفاق اصلی بین کسب و کارهای ایرانی و روسی در حال وقوع است.
 
فاطمی‌امین بیان‌داست: اگر بخش های خصوصی دو کشور به خوبی یکدیگر را پیدا کرده و به‌ویژه وارد سرمایه گذاری مشترک شوند، جدا کردن آنها از یکدیگر دشوار خواهد شد.
 
وی گفت: روسیه در سال های گذشته از نظر سیاسی با ایران تنشی نداشته و ارتباطات خوبی در سطوح سیاسی داشته است، اما شرایط کنونی روسیه به لحاظ اقتصادی اهمیت ویژه تری پیدا کرده است.
 
وزیر صمت خاطرنشان کرد: اگر موضوع تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه روسیه حل و فصل شود، به نظر نمی آید همکاری این کشور با ایران متوقف شود.

لینک کوتاه
وزیر صمت ایران روسیه همکاری در توسعه صنایع هوایی دریایی

اخبار مرتبط

نظرات شما