اوج پرداخت تسهیلات تکلیفی در دولت نهم و دهم به ریاست جمهوری احمدی نژاد بود که به خاطر بنگاههای زود بازده و مسکن مهر مطرح شد
به گزارش
نسیم اقتصاد، کارشناسان اقتصادی، پولی و مالی در کنار برخی از بانکها همواره به موضوع تسهیلات تکلیفی انتقاد داشته و آن را به ضرر اقتصاد ملی و سیستم بانکی دانسته و آن را فسادآور قلمداد میکنند.
در مقابل بسیاری از کارشناسان بانکی و اقتصادی نزدیک به دولت معتقدند که بانکها به دلیل اینکه به اعطای تسهیلات با سودهای بالا عادت کردند به تسهیلات تکلیفی دولت که بعضی حتی با سود چهار درصد پرداخت می شود، ایراد میگیرند.
در حالی که این تسهیلات برای توسعه و افراد کم برخوردار مفید است. همچنین طرفداران تسهیلات تکلیفی میگویند که غالب پرداختی این تسهیلات از سوی بانک های خصوصی از محل سپرده قرض الحسنه است که بانکها بابت ان سودی به سپرده گذاران خود نداده و رایگان به دست آنها رسیده است، اما برای همین سپرده رایگان سودسازی می کنند؛ لذا بانکها به سود بادآورده از محل تورم عادت دارند و این تسهیلات خواب آسوده بانکها را به آشفته می کند.
این افراد می گویند که بر اساس گزارش بانک مرکزی در بهمن 1400 مشخص شده است که تنها 5 درصد از کل تسهیلات پرداختی بانکهای خصوصی به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص داشتهاست.
مانده تسهیلات اعطایی بانکهای خصوصی به تفکیک عقود اسلامی(میلیاردریال)
|
شرح |
اسفند 1399 |
بهمن 1400 |
سهم از مانده |
درصد تغییر به اسفند99 |
جمع مانده تسهیلات بانکهای تخصصی |
3877.3 |
4788.7 |
100 |
23.5 |
قرض الحسنه |
200.7 |
248.4 |
5.2 |
23.8 |
مضاربه |
8.7 |
10.8 |
0.2 |
24.1 |
سلف |
18.8 |
32.9 |
0.7 |
75 |
مشارکت مدنی |
582.9 |
874.9 |
18.3 |
50.1 |
جعاله |
313.3 |
419.4 |
8.8 |
33.9 |
فروش اقساطی |
1681 |
1810.1 |
37.8 |
7.7 |
مرابحه |
568.3 |
762.5 |
15.9 |
34.2 |
استصناع |
0 |
0 |
0 |
0 |
اجاره به شرط تملیک |
120.3 |
161.5 |
3.4 |
34.2 |
مشارکت حقوقی |
29.4 |
35.2 |
0.7 |
19.7 |
سرمایه گذاری مستقیم |
8.1 |
8.7 |
0.2 |
7.4 |
سایر |
345.8 |
424.3 |
8.9 |
22.7 |
اما این استدلال طرفداران تسهیلات تکلیفی چندان قابل دفاع نیست. چرا که بر خلاف ادعای آنان در قانون بودجه سال جاری همه تسهیلات تکلیفی از محل قرض الحسنه نبوده، بلکه باید درصدی از انواع دیگر از سپرده را نیز به تسهیلات تکلیفی اختصاص دهند؛ هرچند که از سپرده قانونی کم شده، اما بانک مرکزی معتقد است که این مساله فشار زیادی به بانکها وارد میکند. چرا که دولت در لایحه بودجه سال 1401 اعلام کرده که بانکها علاوه بر تمامی سپرده قرض الحسنه باید از 50 درصد دیگر سپردهها نیز تسهیلات تکلیفی پرداخت کنند.
فریاد بانک مرکزی هم درآمد
به گزارش عصر اقتصاد، در تبصره 16 لایحه بودجه سال 1401 تکالیفی برای بانکها مشخص شده که بعضی از تکالیف نسبت به سال 1400 تا دو برابر افزایش پیدا کرده است. با مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در تبصرههای 4، 16 و 18، بانکها امسال موظفند در مجموع 1392 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی به بخشهای مختلف اختصاص دهند.
حدود 440 هزار و 200 میلیارد تومان از این مبلغ به صورت قرضالحسنه و 952 هزار و 500 میلیارد تومان از آن نیز مربوط به تسهیلات غیرقرضالحسنه خواهد بود.
مواردی از قبیل افزایش تسهیلات مسکن و وام ازدواج، پرداخت وام 100 میلیونی ودیعه مسکن، دیه زندانیان، اشتغال زندانیان، بیماری های خاص، بیماران فقیر که تومان مالی درمان ندارند، صندوق نوآوری و شکوفایی، افراد مشمول کمیته امداد و بهزیستی، اشتغال مشمولین کمیته امداد و بهزیستی، خرید جهیزیه و افزایش تسهیلات تولید که در راستای جبران کاهش توان خرید شهروندان و مشمولین این تبصره در نظر گرفته شده است.
برخی از وام های تصریح شده در تبصره 16 قانون بودجه سال 1401
|
سازمان |
مبلغ وام (میلیارد ریال) |
بسیج سازندگی |
60000 |
ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد70درصد و بهزیستی30درصد |
20000 |
دیه زندانیان |
5000 |
دانشجویان بی باعت کمیته امداد و بهزیستی |
20000 |
اشتغال زندانیان |
5000 |
بیماری های خاص |
20000 |
بیماران فقیرو زندانیان و غیره |
20000 |
وام قرض الحسنه برایبنیادشهید و ایثارگران |
25000 |
برای اشتغال استانها |
620000 |
صنوق نواوری و شکوفاییو دانش بنیان |
50000 |
کمیته امداد اشتغالزایی |
250000 |
بهزیستی اشتغالزایی |
100000 |
اشتغالزایی از طریق بانکهای عامل |
1020000 |
جیهزیه با معرفی ستاد فرمان اجرایی امام |
30000 |
ودیعه خرید مسکن20ساله برای |
2 |
داد رییس کل بانک مرکزی از این لایحه درآمده و زمان بررسی لایحه بودجه 1401 به رهبری نامهای نوشته و به موضوع تسهیلات تکلیفی انتقاد کرده و خواست که تجدید نظر شود.
در مقابل این اعتراض رییس کل بانک مرکزی، رهبری به مجلس توصیه کردند که شرایط بانکها نیز در نظر گرفته شود.
سخنگوی رییس مجلس در این خصوص گفته بود: «رهبر انقلاب پیغامی به مجلس دادند و توصیه ای داشتند مبنی بر اینکه دولت و مجلس تکلیفی که بالاتر از حد و توان بانکها باشد بر روی دوش نظام بانکی نگذارند.
بنابراین تصمیم بر این شد تا در بحث پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانکها کمیسیون تلفیق جلسه ای داشته باشد و اصلاحات لازم در این رابطه را داشته باشند.»
اما در عمل شاهد تغییر چندانی در این خصوص نبودیم و موضوع با جابجایی سپرده قانونی به نوعی حل شد.
وام مسکن مهمترین چالش تسهیلات تکلیفی
یکی از مواردی که سبب انتقاد و اعتراض شدید بانکهای خصوصی شده پرداخت وام مسکن از سوی همه بانکهاست. جمشیدی، دبیر کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی در این باره گفته بود: «یکی از ایرادات قانون گذاریهای مجلس در زمینه تسهیلات تکلیفی مربوط به پرداخت تسهیلات “جهش مسکن” است که اگر بانکها آن را بر اساس لیست وزارت راه و شهرسازی پرداخت نکنند، باید 20 درصد مالیات پرداخت کنند، وزارت راه و شهرسازی هم تا الان هیچ لیستی به بانکها ارائه نکرده، اما بانکها در حال پرداخت این میزان مالیات هستند.»
او تصریح کرده بود: «اگر همه بانکها با هم حداکثر توان خود برای پرداخت وامهای تکلیفی را بگذارند، باز هم نمیتوانند از عهده پرداخت آن بربیایند؛ زیرا این تسهیلات بیش از توان بانکها تعیین شده و حتی یک ریال منبع در این زمینه برای بانکها از سوی دولت یا مجلس درنظر گرفته نشده است».
البته ناگفته نماند که بانک ها به دلیل بلندمدت بودن وام مسکن علاقه ای به پرداخت این تسهیلات ارزان نداشته و از ان گریزان هستند و اعتراض دبیر کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی از جنس نق زدنهای معمول صنعت بانکداری است و چندان به خود مساله تسهیلات کلیفی ارتباطی ندارد.
تسهیلات تکلیفی حتی به یک هدف قانونگذار نزدیک هم نشد
یکی از کارشناسان بانکی در گفتو گو با «عصراقتصاد» گفت: تسهیلات تکلیفی در سالهای گذشته و حتی قبل از انقلاب نیز در صنعت بانکداری ایرانی برای اهداف توسعهای مطرح بوده و بعد از انقلاب و زمان جنگ نیز پرداخت شد.
بانکهای دولتی و بزرگ برای بخشهای صنعتی، توسعهای و کشاورزی این تسهیلات را پرداخت میکردند. اوج پرداخت تسهیلات تکلیفی در دولت نهم و دهم به ریاست جمهوری احمدی نژاد بود که به خاطر بنگاههای زود بازده و مسکن مهر مطرح شد.بخش عمدهای از تسهیلات بانکها با این مدل پرداخت شد.آن زمان موضوع مهم این بود که منابع این تسهیلات را چه مرجعی تامین کند.
دولت از طریق بودجه تامین کند یا بانکها از محل سپرده پرداخت کنند، اما این مساله حل نشد و تسهیلات تکلیفی چنان فشاری به بانکها وارد کرده بود که بانکها مجبور شدند از بانک مرکزی استقراض کنند و حساب آنها منفی شد و حتی در مقطعی که انتشار چاپ چک پول در اختیار بانکها بود بانکها اقدام به چاپ پول می کردند.
بعدها راهکاری ارائه شد. برای طرح های بزرگ دولتی، منبع از طرف بودجه تامین می شد و اگر ارزی بود از طریق صندوق توسعه ملی اعطا می شد. سال گذشته و امسال نیز با کاهش سپرده قانونی بانکها می توانند از این محل تسهیلات ودیعه اجاره مسکن پرداخت کنند. با وجود این، تسهیلات تکلیفی تاکنون به هیچ یک از اهداف خود نرسیده و در محلی که شارع قانون در نظر گرفته مصرف نمیشود.
به دلیل اینکه وضعیت اقتصادی در سال های اخیر مناسب نبوده این تسهیلات با اهداف غیر توسعه ای مصرف شده است. در حالی که هدف اصلی این تسهیلات رشد بخش های استراتژیک مانند کشاورزی بود.
بخاطر اقتصاد دلال محور، این تسهیلات سم است
این کارشناس در خصوص مضرات این تسهیلات اظهار کرد: مضرات تسهیلات تکلیفی بیش از نفع آن است. وقتی در یک اقتصاد معاملات غیر رسمی اعم از دلالی و زیرزمینی زیاد بوده و این معاملات سود بالاتری نسبت به کارهای تولیدی دارد، تسهیلات رانتی و این گونه بریز و بپاشها سر از جاهای مخرب در می اورد.
به عنوان مثال زمانی که در دولت نهم و دهم تسهیلاتی که به بنگاههای زود بازده و حتی مسکن مهر پرداخت شد سر از فضای دلالی بازار مستغلات دراورده و منجر به افزایش چندبرابری قیمت زمین و مسکن شد.
در حالی که قبل از بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که افزایش قیمت زمین و مسکن تابعی از نوسانات ارز در کشور و کاهش ارزش ریال بود. اما در این دوره به خاطر همین تسهیلات تکلیفی در قالب مسکن مهر بیش از 120 هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور افزوده شد که با توجه به ضریب فزاینده ان زمان یک فاجعه پولی و اقتصادی بود. بنابراین این مدل تامین مالی تبعات دارد.
تسهیلات تکلیفی فساداور است
او افزود: یکی دیگر از موارد مهم خلاف عدالت توزیعی در جامعه بوده و فسادآمیز بودن این تسهیلات است. بسیاری از افرادی که رانت ویژه دارند و به دنبال پول مفت می گردند از این تسهیلات بهره برده و در مقابل این منبع مالی عظیم دریافت شده را در جای دیگری هزینه می کند و یکی از موارد مهم سرمایهگذاری در مستغلات و ملک است.
اما مساله مهمی که بانکها را از ان فراری میدهد مساله معوقات این تسهیلات است. تا جایی که از سال 1388 تاکنون بر اساس آن تسهیلات تکلیفی معوق در سیستم بانکی وجود دارد و هنوز اصل پول برگشت داده نشده است.
در حالی که اطلاع داریم که بسیاری از پول آن تسهیلات، ملک خریدند و آن ملک چندین برابر رشد کرده ولی همچنان به دلیل رانتی که دارند چندین هزار میلیارد تومان را صاحب شده اما اصل وام خود را همچنان بر نمی گرداند.
فقط رانتجوها طرفدار این طرحند
این کارشناس، علت تداوم تصویب چنین طرح هایی در هر دولتی گفت: این طرح در ایران یک طرح شکست خورده است. البته اینکه در برخی از بخش ها مانند ازدواج و خرید مسکن و غیره دولت خود را موظف می داند که اقدام حمایتی از جامعه بکند کاملا قابل درک است اما اینکه دامنه این گستره را چنان وسیع می کنند که فساد آور می شود،
قابل درک نیست. شاید علت مصوب شدن این طرح پر ایراد در همه دولت ها رانتی است که در این تسهیلات پنهان است. افراد ذی نفوذ برای تصویب چنین طرحی لابی می کنند انها از این سفره پربرکت سهم زیادی دارند.
منبع: عصر اقتصاد
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
سخنگوی دولت گفت: اولویت اساسی همه، چه دولت و چه مجلس، توجه به معیشت مردم است؛ امروز... 13 اردیبهشت 1403
طی سال گذشته فقط دو خودروساز دولتی بیش از یکمیلیون دستگاه خودرو تولید کرده و همین... 11 اردیبهشت 1403
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن حداقل دستمزد... 9 اردیبهشت 1403
نشست پاسخگویی وزیر کشور به مردم با حضور احمد وحیدی و تعداد دیگری از مسئولان بعداز ظهر... 9 اردیبهشت 1403
بنا بر اعلام بانک مرکزی، سازمان برنامهوبودجه و نظرات اقتصاددانان، دولت موفق شده رشد... 7 اردیبهشت 1403
قیمت خرید تضمینی گندم افزایش یافت. 5 اردیبهشت 1403
رییس انجمن تولیدکنندگان و تأمینکنندگان برنج ایران گفت: برای باقی ماندن برنج به عنوان... 4 اردیبهشت 1403
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است و... 2 اردیبهشت 1403
نظرات شما