نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوزدهمین نشست خود در سال 1401 ضمن مخالفت با دو فوریت لایحه اصلاح تامین منابع مالی مواد اولیه قیر، طرح دوفوریتی اصلاح جدول اعتبارات محرومیت زدایی بودجه 1401 را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خانه ملت، نشست علنی امروز (یکشنبه 22 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست  محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی ساعت 10 و 22 دقیقه صبح آغاز شد که نمایندگان مردم در ساعات ابتدایی، جلسه را به صورت غیر علنی با حضور 3 عضو کابینه دولت سیزدهم برگزار کردند؛ در همین راستا سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بررسی آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی و نیز حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را دستور کار این جلسه اعلام کرد.
 
نشست غیرعلنی مجلس با وزرای کشاورزی، تعاون و رئیس بانک مرکزی
 
پیش از ورود مجلس به اولین دستورکار روز، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مورد نشست غیرعلنی امروز مجلس این گونه توضیح داد که نشست امروز از ساعت 8 و پنج دقیقه صبح با حضور وزاری کار، رفاه و تأمین اجتماعی و جهاد کشاورزی و نیز رئیس کل بانک مرکزی برگزار و مسائل مربوط به حوزه‌های بازنشستگی، نهاده‌ها و مباحث مربوط به تولید در حوزه کشاورزی و تامین نهاده‌ها و تضمین برای تولیدات آینده حوزه کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. رئیس مجلس در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که مردم مطمئن باشند، مجلس در رسیدگی به امورات و حل مشکلات مصمم است.
 
رونق اقتصادی با تکیه به توان داخلی مهمترین پاسخ به قطعنامه شورای حکام
 
رئیس مجلس پیش از ورود به دستور، طی نطقی درگذشت جمعی از هموطنان را در سانحۀ تلخ و ناگوار خروج قطار مسافربری مسیر مشهد به یزد از ریل را تسلیت گفته و به کمیسیون عمران مجلس ماموریت داد تا ضمن بررسی دقیق علل و عوامل وقوع حادثه و قصور احتمالی گزارش بررسی‌های کارشناسی خود را به مجلس ارائه کند.
 
 رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه، تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر عنوان مجلس انقلابی، «سرمایه بزرگ مسئولیت‌آور» برای مجلس یازدهم است و تبیین اصول انقلابی ماندن مجلس توسط ایشان، «منشور مجلس انقلابی» محسوب می‌شود از مردم خواست منشور مجلس انقلابی را شاخص اصلی برای سنجش عملکرد مجلس و نمایندگان خود قرار دهند.
 
دکتر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس را اقدامی خصمانه و غیرسازنده و به معنای تاثیرپذیری مستقیم آژانس هسته‌ای از محافل صهیونیستی دانسته و گفت: تمرکز بر خنثی سازی تحریم‌ها و رونق اقتصادی با تکیه به توان داخلی مهمترین پاسخ به این قطعنامه است.
 
پس از نطق میان‌دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وارد اولین دستور روز خود شدند و به ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح دوفوریتی اصلاح جدول 4-24 محرومیت زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره 14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور پرداختند.
 
محمدرضا صباغیان بافقی در جریان بررسی طرح دوفوریتی اصلاح جدول 4-24 محرومیت زدایی پیشنهادی را مبنی بر بازگشت به اصل طرح بیان کرد و گفت اگر قرار است بودجه 100 میلیاردی در اختیار هر استان قرار بگیرد،کاری اشتباه بوده و باید شهرستان‌های محروم تر را انتخاب کرده و بودجه را با این اولویت صرف توسعه و رفع محرومیت کنیم، هنوز مناطق محرومی وجود دارند که با مشکلات آب، برق و گاز مواجه هستند و با وجود تمامی قوانینی که با هدف رفع محرومیت تدوین و اجرا می‌شود، حق بسیاری از مناطق محروم تضییع می‌شود.
 
اما محمدمهدی مفتح به عنوان مخالف این پیشنهاد معتقد بود در لایحه بودجه برای رفع محرومیت‌های هر استان بودجه در نظر گرفته شده است و از طرفی شناسایی مناطق محروم تر بسیار دشوار بوده چرا که محرومیت بخش‌های مختلفی دارند. از این رو اعتبارات باید در اختیار تمامی مناطق قرار بگیرد. در نهایت این پیشنهاد به رای گذاشته شد و نمایندگان با آن مخالفت کردند.
 
در ادامه مجتبی رضاخواه پیشنهاد دیگری را مطرح کرد مبنی بر اینکه بودجه 3100 میلیاردی که قرار است در اختیار 31 استان قرار بگیرد نباید در اختیار بنیاد مسکن باشد  چرا که این مجموعه مبالغ را صرف طرح‌های هادی می‌کند که رضایت کافی از آن وجود ندارد و از طرفی این طرح چندین سال است که مورد بازنگری قرار نگرفته است. از طرفی مشکل روستاها در مناطق محروم تنها راه نبوده بلکه با چالش‌های دیگری نظیر آب،برق و گاز مواجه هستند.
 
این پیشنهاد نیز مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت، در این میان مهرداد گودرزوندچگینی به عنوان مخالف پیشنهاد معتقد بود، مبلغ مذکور به حدی نیست که بتوان صرف تمام مشکلات شود. لذا اگر صرف طرح‌های هادی و توسعه روستاها شود، مانع مهاجرت روستائیان شده و از طرفی موانع بازگشت مردم به روستاها نیز برطرف می‌شود، محمدمهدی مفتح هم در مخالف با این پیشنهاد مطرح کرد: اجازه دهیم هدف و برنامه کمیسیون برنامه و بودجه در 31 استان اجرا شود و توسعه روستاها را در نظر بگیریم،  برای رفع بخش های دیگر محرومیت می‌توانیم از منابع دیگری استفاده کنیم، در نهایت این پیشنهاد نیز در صحن علنی رای کافی را بدست نیاورد.
 
هیچ نماینده ای در مجلس با گرانی ها موافق نیست
 
سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در مجلس طی تذکری در واکنش به اظهارات غیرمنطقی سخنگوی دولت گفت: هیچ نماینده ای در مجلس با گرانی ها موافق نیست و دولت هر چه سریعتر قیمت کالاها را کنترل کند. مجلس  نسبت به تامین کالاهای اساسی برای مردم و گرفتاری های آنها حساس بوده و با مردم همدردیم و به دنبال کاهش قیمت ها و کنترل دولت بر روی قیمت کالاها هستیم.
 
افزایش قیمت‌ کالاها فشار بر دوش کارمندان، کارگران و اقشار آسیب پذیر را دوچندان کرده است

 
در ادامه رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از برگزاری جلسه  با وزرا به صورت غیرعلنی، با بیان اینکه مردم باید در جریان امور قرار گیرند عنوان کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که 400 قلم کالا افزایش قیمت داشته اند و فشار روی دوش کارمندان، کارگران، بازنشستگان و اقشار آسیب پذیر بیشتر شده است.
 
مخالفت مجلس با دو فوریت لایحه اصلاح تامین منابع مالی مواد اولیه قیر
 
گفتنی است، پارلمان با بررسی دو فوریت لایحه اصلاح تبصره های 1 و 7 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور در خصوص تامین منابع مالی مواد اولیه قیر با 101 رأی موافق، 120 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع 243 مخالفت کرد، در نتیجه این لایحه به صورت عادی بررسی می شود.( اینجا بخوانید)
 
علی ادیانی نماینده دولت در تشریح دلایل بررسی دوفوریتی لایحه مذکور گفت: موضوع این اصلاحیه درخصوص بند (ز) تبصره 1 ماده واحده بودجه سال 1401 برای تعیین منابع لازم مواد اولیه قیر است که مجلس محل تامین 19 هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین مواد اولیه وکیوم باتوم را از منابع شرکت نفت ایران تعیین کرده در حالی که شرکت ملی نفت به دلیل کاهش جدی درآمدهای ملی نفت در سال های اخیر و همچنین کاهش سهم این شرکت از منابع تبصره 14 قانون بودجه سال 1401 قادر به تامین منابع مالی مواد اولیه قیر نیست. بر این اساس این لایحه به صورت دوفوریت تقدیم مجلس شد تا بار مالی که برای شرکت نفت مالایتاق محسوب می شود، از عهده این شرکت برداشته شود.
 
در مخالفت با بررسی دو فوریت لایحه مذکور رحمت اله نوروزی بیان کرد: چرا در این دو فوریت بحث قیر را برداشته اید در حالی که بحث این است که بتوانیم با رسیدگی به راه های روستایی، جمعیت را در روستاها حفظ کنیم؟ از طرفی دولت برای بحث مالچ پاشی مستقیماً از راه های روستایی برداشت کرده که این کار ناصواب و نادرستی است.
 
در ادامه سیدکاظم دلخوش اباتری نیز در مخالفت با بررسی دوفوریت لایحه مذکور گفت: مواردی که در این لایحه آمده است با سرنوشت مردم بازی می کند، چرا که موضوعات متناقض آمده و لازم است به دولت بازگردد، دولت باید آیین نامه تبصره های لایحه بودجه سال 1401 را ظرف یک ماه تنظیم می کرد، ولی 3 ماه از زمان تنظیم آن گذشته است، وقت کم است و آیین نامه باید در کمترین زمان ممکن تنظیم شود.
 
سیدغنی نظری خانقاه نیز در موافقت با بررسی دوفوریت لایحه اصلاح تبصره های یک و 7 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، با بیان اینکه بررسی دوفوریت یعنی اینکه موضوعی بسیار ضروری است و باید در اسرع وقت و به فوریت حل شودگفت: در مورد قیر رایگان قرار شد 19 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی وزارت نفت پیش بینی شود در حالی که اگر این وزارتخانه پولی داشته باشد آن را برای رفاهیات خود خرج می کند و به طور قطع این مصوبه اجرایی نخواهد شد بنابراین باید موضوع اصلاح و دولت مکلف شود قیر را تامین و صددرصد به ویژه به مناطق سردسیر اختصاص دهد.
 
عبدالعلی رحیمی مظفری همچنین در موافقت با بررسی دوفوریت لایحه مذکور، گفت: به طور قطع اگر دو فوریت تصویب نشود هیچ قیری داده نمی شود و منابع داخلی وزارت نفت جوابگو نخواهد بود که به ما قیر بدهد بنابراین این موضوع باید در کمیسیون بررسی شود و نباید اجازه داد لاینحل باقی بماند و چنانچه تصویب نکنیم دولت می گوید ما لایحه دادیم تا مسئله قیر را حل کنیم اما نمایندگان موافقت نکردند.
 
بر اساس این گزارش علی نیک زادثمرین که ریاست جلسه را برعهده داشت در مورد اظهارات رحیمی مظفری مبنی بر عدم اجرای مصوبه مجلس توسط دولت، گفت: دولت نمی تواند قانونی که مجلس تصویب کرده اجرا نکند و باید اجرای کند البته اینکه دوفوریت را تصویب و به کمیسیون برای بررسی ارسال کنیم منطقی است.
 
لزوم نظارت مجلس بر حُسن اجرای قوانین

 
محمد وحیدی مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیات رئیسه گفت: لازم است مجلس بر حُسن اجرای قوانینی که مصوب می کند، نظارت داشته باشد. از جمله موضوعاتی که در دو هفته گذشته در دولت پیش آمد، بحث لایحه رتبه بندی معلمان بود که آیین نامه اجرایی آن در دولت با تغییرات جدی مواجه شده است، لذا لازم است مجلس با تطبیق قانونی این مسئله را پیگیری کند.
 
مطالبات و انتقادات ناطقان

 
در جریان نشست اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس توسط علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رئیسه مجلس قرائت شد و ناطقان به ایراد نطق خود پرداختند.
 
جعفر قادری نماینده شیراز: اقتصاد محیط پایه جایگزین اقتصاد نفت‌پایه شود
 
فتح الله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ: اقدامات فراپادمانی ایران لطف مضاعف بود که نباید به تکلیف تبدیل شود
 
حسین رجایی ریزی نماینده لنجان: جراحی اقتصاد شمشیر دولبه‌ای که می تواند نجات بخش اقتصاد تورم زا باشد
 
ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه: طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت باید هر سریعتر در دستورکار مجلس قرار گیرد
 
محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز، بافق، خاتم و ابرکوه: آقای رئیسی؛ اگر گرانی‌ها موقتی است، با مردم صحبت کنید
 
 
 
بیانیه 260 نفر از نمایندگان در محکومیت قطعنامه شورای حکام

 
در ادامه نشست امروز پس از  آنکه نمایندگان نکات خود را در مباحث ملی و منطقه ای مطرح کردند، احمد امیرآبادی فراهانی بیانیه 260 نفر از نمایندگان در محکومیت قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را قرائت کرد.
 
نامه تشکر نمایندگان از مقام معظم رهبری؛ سخنان رهگشای ایشان در دیدار سالانه با نمایندگان منشور مجلس انقلابی است
 
احمد امیرآبادی فراهانی همچنین نامه تشکر نمایندگان از رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر را قرائت کرد. نمایندگان در این نامه سخنان رهگشای مقام معظم رهبری در دیدار سالانه با نمایندگان را منشور مجلس انقلابی  و چارچوب عملی برای اقدامات مجلس در نیمه دوم عمر خود عنوان کردند.
 
تذکرات شفاهی نمایندگان

پس از قرائت بیانیه در جلسه امروز مجلس، فرصت به سایر نمایندگان داده شد تا در قالب تذکر شفاهی نکته نظرات خود را بیان کنند.
 
پرویز اوسطی در تذکر شفاهی: شعار تحقق ساخت یک میلیون مسکن در سال با روند فعلی امکان پذیر نخواهد بود
 
لطف اله سیاهکلی در تذکر شفاهی:قطع برق چاه های کشاورزی ضرر جبران ناپذیری به کشاورزی کشور می رساند
 
احد آزادی خواه در تذکر شفاهی: گرانی و تورم در حال شکستن کمر مردم است
 
منصور علی زارعی در تذکر شفاهی: جناب آقای سلاجقه! از مردم استان مازندران عذرخواهی کنید
 
مهدی سعادتی پیشه سری در تذکر شفاهی: دولت لایحه همسان سازی بازنشستگان را ارائه کند
 
سید سلمان ذاکر در تذکر شفاهی: کاهش پرواز‌های تهران ارومیه در شان استان آذربایجان غربی نیست
 
محمدصالح جوکار در تذکر شفاهی : لزوم برخورد قضایی با مقصران حادثه قطار مشهد – یزد
 
سید محمد پاک مهر در تذکر شفاهی : جراحی اقتصادی نباید باعث کمبود کالاهای اساسی و کوچکتر شدن سفره مردم شود
 
محمدعلی پور در تذکر شفاهی : اتمام جاده 22 کیلومتری پلدشت هفت سال به طول انجامیده
 
احمد راستینه هفشجانی در تذکر شفاهی :ضرورت رصد و پایش مستمر اجرای مصوبات سفر اخیر برای کاهش محرومیت ها
 
محمد مهدی فروردین در تذکر شفاهی : عدم رسیدگی و همدردی با خانواده حادثه دیده در بخش دهرم کازرون
 
در نهایت علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان جلسه را راس ساعت 12 و 55 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه 24 خرداد رأس ساعت 7:45 خواهد بود.

لینک کوتاه
پرونده عادلانه کردن اعتبارات محرومیت‌زدایی میز مجلس