آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با سپری شدن 171 روز از سال آبی تا 21 اسفندماه (سال آبی 1401-1400) مجموع حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور، نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 17 درصد کاهش را نشان می‌دهد

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت نیرو، «فیروز قاسم‌زاده»  مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 14.71 میلیارد متر مکعب رسیده که کاهشی معادل 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته دارد.

 
وی ادامه داد: بخشی از بارش‌ها که به صورت برف در ارتفاعات بوده، بعد از ذوب برف در ماه‌های آتی باعث رشد ورودی‌ها خواهد شد.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور افزود: میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سدهای استان خوزستان در شرایط فعلی به ترتیب حدود 17 درصد، 18 درصد و 52 درصد بوده و با توجه به بارش‌های مناسب جنوب کشور در سال جاری، سدهای استان هرمزگان تقریبا در شرایط پرشدگی کامل قرار دارند.
 
قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف تا زمان تغذیه مناسب مخازن سدها امری ضروری است.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، روز گذشته «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو از مصوب شدن تغییر تعرفه آب از سال آینده خبر داد و گفت: براساس این مصوبه تعرفه آب برای مشترکانی که بیش از الگوهای تعیین شده مصرف کنند افزایش خواهد یافت.
 
وی ادامه داد:  مشترکانی براساس رعایت الگوهای تعیین شده مصرف داشته باشند، مشمول هیچ افزایشی نخواهند شد.
 
وزیر نیرو تغییر تعرفه‌ها را گامی برای اصلاح رفتار مشترکان و رعایت الگوهای مصرف برشمرد و گفت: تعرفه‌های جدید از سال آینده اجرایی خواهند شد.
 
محرابیان افزود: براساس قانون بودجه 1400 آیین نامه‌ای تقدیم دولت شد که دولت آن را بررسی کرد و در جلسه قبل هیات دولت  این آیین نامه به تصویب رسید.
 
وی خاطر نشان کرد: از مشترکان درخواست می‌کنیم به طور حتم الگوهای مصرف را رعایت کرده و مصارف بیش از الگو را کاهش دهند.
 
وزیر نیرو گفت: معدود مشترکانی که مصارفی بیش از حد الگو دارند، باید بیشتر رعایت کنند، زیرا آب در شبکه شرب در سطح بسیار بالایی تصفیه و عمده آبی که در شبکه‌های شهری توزیع می‌شود از بالاترین سطح استاندارد برخودار است.
 
 

لینک کوتاه
کاهش ۱۷ درصدی آب سدها ضرورت رعایت صرفه جویی