فولاد مبارکه ترجیح می دهد ورق خود را 250 دلار صادر کند اما به قیمت 300دلار به صنایع داخلی ندهد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل ازایلنا، صنایع فولاد به عنوان صنعتی مادر در اقتصاد مقاومتی نقش به سزایی دارد. درحالی که در بازار جهانی با دامپینگ چینی‌ها دیگر صادرات سنگ آهن صرفه اقتصادی ندارد نقش کارخانه های فولاد در راستای فرآوری بسیار حائز اهمیت است.

صنایع پایین دستی فولاد همچون تولید کنندگان لوله و پروفیل رابطه مستقیمی با مجتمع های فولادی کشور دارند و مواد اولیه خود را از آن تامین می کنند. فولادی‌هایی که مطابق اصل 44 قانون اساسی اکنون همگی به ظاهر خصوصی هستند.

در 15 روز کاری سال جدید قیمت فولاد 68 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که فولاد جزء مواد اولیه بسیاری از تولیدات است و در صورت ادامه افزایش قیمت بسیاری از کالاها گران خواهد شد.

آمار غلط معاون وزیر صنعت

رئیس سندیکای لوله و پروفیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا علت این افزایش قیمت را عدم مدیریت و اطلاعات غلط وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌داند و می‌افزاید: وقتی معاون وزیر صنعت آقای سرغینی ظرفیت تولید فولاد مبارکه را یک میلیون تن اعلام می‌کند باید انتظار این افزایش و آشفتگی را در بازار داشت.

وی افزود: در سال جدید تعرفه واردات فولاد از 4 درصد به 20 درصد افزایش پیدا کرده در حالی که هیچ نظر خواهی از ما به عنوان تشکل فولادی نشد و حتی رئیس اتاق بازرگانی مخالفت خود را با این افزایش اعلام کرد

محمدعلی ابوئی اظهار داشت: سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه در دیدار نوروزی خود با کارگران با افتخار اعلام کرده که ما ورق را 250 دلار صادر کردیم و بعد از 7 بانک اصلی کشور سودده‌ترین مجموعه اقتصادی کشوریم. این درحالی است که این رقم ارزان‌ترین قیمت در بازارهای جهانی است و بعد از فولاد مبارکه، روسیه با قیمت 265 دلار در حال صادر کردن است.

40 هزار کارگر در آستانه بیکاری

وی افزود: این صادرات در حالی است که صنایع پایین دستی ما احتیاج مبرم به فولاد دارند و ما حتی اعلام کردیم حاضریم 300 دلار بخریم اما باز آنها فروش به خارجی را ترجیح دادند و الان نزدیک به 40 هزار کارگر در صنایع پایین دستی فولاد در آستانه بیکاری هستند.

ابوئی تصریح کرد: بازارهای هدف ما برای صادرات عراق، ترکمنستان، ارمنستان و کشورهای همسایه است اما وقتی مبارکه 100 دلار زیر قیمت در این کشورها کالا عرضه می کند ما چگونه ‌می‌توانیم در این بازارها حضور داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشکل دیگر ما بورس کالا است که هیچگاه شفاف نبوده است. اگر عملکرد شرکت فولاد مبارکه را در سال گذشته  بررسی کنید نمودار بورس این شرکت همواره ثابت بوده و فقط سه بار تغییر داشته که آن هم دستوری بوده است.

بخش خصوصی ربطی به ما ندارد

مدیر پژوهشکده شرکت ملی فولاد این مشکل را بین دو بخش خصوصی می‌داند که ربطی به این شرکت، ایمیدرو و دولت ندارد.

احمدی تصریح کرد: اختیار این شرکت با هیات مدیره و مجمع‌اش است و تنها واحد دولتی که در حال حاضر در فولاد وجود دارد، فولاد آذربایجان که یک نورد 600 هزار تنی است.

مدیر برنامه‌ریزی و پژوهش شرکت ملی فولاد ایران با بیان این‌که شرکت ملی فولاد می‌تواند به عنوان حکم بین دو شرکت قضاوت کند، ادامه داد: قیمت‌های جهانی در سال گذشته به شدت پایین آمد. برای مثال فولاد خوزستان که در ابتدای سال گذشته صادرات خود را با 550 دلار انجام می‌داد در آخر سال به 220 دلار هم رسید.

احمدی افزود: بنابراین باید قیمت متوسط یا نقطه به نقطه را برای فولاد در نظر گرفت و نباید کف قیمت آن را در نظر بگیریم.

وی درباره‌ی افزایش تعرفه‌های واردات فولاد تصریح کرد: در بخش تعرفه‌ها تنها ما تصمیم‌گیرنده نبودیم و همه کشورها حتی آمریکا نیز تعرفه‌های سنگینی برای واردات فولاد به دلیل دامپینگ چین وضع کردند که اگر ببینیم بخش پایین‌دستی در حال لطمه دیدن است عکس این کار هم انجام می‌شود.

سکوت وزارتخانه

صحبت‌های رئیس سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل کشور درحالی‌ است که وزارت صنعت،معدن و تجارت هیچ واکنشی به آن نشان نداد. از سوی دیگر شرکت فولاد مبارکه اعلام کرده که در ماه شهریور به حداکثر ظرفیت تولید می رسد اما اکنون برخی از بخش‌های این مجتمع فولادی به دلیل تعمیرات سالیانه تعطیل است و بازار همچنان با کمبود ورق سرد و گرم مواجه است. باید دید آیا وزارت صنعت همچنان می خواهد خارج از دعوای بخش خصولتی  و خصوصی باشد یا خیر؟


لینک کوتاه

اخبار مرتبط

نظرات شما