عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان گفت: برای شب یلدا افزایش قیمت نداریم چرا که به اندازه کافی میوه در میادین انبار شده بنابراین برای شب یلدا هیچ نگرانی وجود ندارد.

اکبر یاوری عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان در گفت و گو با نسیم اقتصاد درباره افزایش قیمت میوه برای شب یلدا گفت: برای شب یلدا افزایش قیمت نداریم چرا که به اندازه کافی میوه در میادین  انبار شده  بنابراین برای شب یلدا هیچ نگرانی وجود ندارد. زمانی افزایش قیمت اتفاق می افتد که عرضه کمتر از  تقاضا باشد، خوشبختانه عرضه بیشتر از تقاضا است.
وی درباره تدابیر کنترل قیمت میوه شب یلدا افزود: برای کنترل قیمت میوه در شب یلدا داخل میدان تهران عرضه و تقاضا است یعنی هرچه عرضه بیشتر باشد قیمت کاهش پیدا می کند هرچه عرضه کمتر باشد قیمت افزایش پیدا می کند. 
یاوری یادآورشد: میوه‌هایی که برای شب یلدا بیشتر مصرف می شود هندوانه و انار است که خوشبختانه به اندازه کافی هندوانه داخل میدان دپو شده که می تواند چند تا شب یلدا را جواب دهد. همچنین انار  هم به اندازه کافی در سردخانه ها موجود است بنابراین قیمت انار داخل میدان شیب نزولی دارد.
عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان درباره علت اصلی گرانی میوه در بازار گفت: متولی بازار میوه ما نیستیم. در سطح شهر اتحادیه خرده فروشان است و گرانی اگر وجود داشته باشد باید آنها نظارت داشته باشند.
وی گفت:  باید نظارت در سطح شهر بیشتر شود که مسئله گرانی حل شود . همه نمی توانند در میادین خرید کنند و مجبورند از مغازه های سطح شهر خرید  کنند.  نزدیک به 6 هزار میوه فروش استند که نزدیک  به 1500 تا 1600 انها مجوز کسب دارند. باید نظارت شود این مشکل رفع شود.
یاوری درباره کافی بودن تعداد مراکز میوه و تره بار در کشور گفت: مراکز میوه تره بار در کشور به خصوص در کلان شهرها به اندازه کافی وجود دارد. 270 هکتار از میادین ما در تهران هستند که جایی برای فاز 3 هم وجود دارد یعنی دو فاز آن  در حال بهره برداری است که البته اگر این دو فاز اشباع شود  فاز 3 را هم فعال می کنیم. در کلانشهرهای دیگر هم مثل کرج و مشهد دو میدان وجود دارد بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد.
عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان  درباره وضعیت عرضه و تقاضا در بازار گفت: عرضه بیشتر باشد و تقاضا کمتر قیمت کاهش پیدا می کند. هرچه عرضه کمتر باشد تقاضا بیشتر باشد طبیعی است که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. شاخص قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. و در تهران دو روز در هفته با اتحادیه خرده فروشی ها و بارفروشان و نماینده وزارت صمت تشکیل جلسه می دهیم و چون میدان رصد می‌کنیم نسبت به حجم بارها قیمت را مشخص می کنیم.
وی درباره تاثیر کرونا در کسب و کار بارفروشان گفت: به علت اینکه ما در سه شیفت کار می کردیم 24 ساعت درگیر بودیم و مراجعین در میدان روزانه نزدیک به 100 هزار نفر رفت و آمد داشتند  و راننده‌ها از شهرستان می‌آمدند مشکلات زیادی برای صنف ما به وجود آورد چرا که خیلی از بارفروش ها و کارگران مبتلا به کرونا شوند که باعث اختلال در کار به وجود بیاید.
یاوری در ادامه  گفت: تقاضای ما از دولت برای حمایت از صنف این است که وزارت جهاد کشاورزی باید نظارت بیشتری درمسائل کشاورزان داشته باشد. نیازسنجی را وزارت صمت والگوی کشت را وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد. باید این نیازسنجی و الگوی کشت بالانس باشد که کشاورزان متضرر نشود.  دولت باید ورود پیدا کند الگوی کشت را مشخص کند که شهری 3 میلیون تن پیاز کشت کند در صورتی که دو میلیون مصرف کشور باشد و یک میلیون آن دور ریخته شود بنابراین دولت باید نظارت داشته باشد و برنامه آموزشی به کشاورزان دهند و این مسئله رفع و رجوع شود.

لینک کوتاه
شب یلدا افزایش قیمت

اخبار مرتبط

نظرات شما