معاون امور مجلس رییس‌جمهوری از نهایی شدن لایحه بودجه 1401 کل کشور در دولت خبر داد و گفت: یکشنبه آینده لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، سید محمد حسینی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تعامل دولت و مجلس یک بحث راهبردی است و ما تاکید داریم که همواره بین دولت و مجلس همکاری برای خدمت وجود داشته باشد.
 
 معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه کرد: باید از حاشیه و مسائل تنش‌زا پرهیز کنیم چرا که دود چالش‌ها به چشم مردم خواهد رفت.
 
حسینی با اشاره تعاملات دولت و مجلس در بحث رای اعتماد به وزیران، تصریح کرد: سعی کردیم در موضوع رای اعتماد به ابهامات و سوالات نمایندگان پاسخ دهیم و نمایندگان هم همکاری خوبی داشتند به طوری که اکثر وزیران بالای 200 رای آوردند.
 
وی با بیان اینکه لایحه بودجه در دولت نهایی شده است، گفت:  قرار شد روز یکشنبه آینده لایحه بودجه1401 تقدیم مجلس شود که رئیس جمهوری در مجلس حضور  یافته و لایحه را تقدیم می‌کند.
 
معاون امور مجلس رییس‌جمهوری بیان کرد: بودجه مهمترین لایحه دولت است چرا که ریل‌گذاری برای یک سال است و برنامه‌هایی که رییس جمهوری اعلام کرده در این برنامه تجلی پیدا می‌کند.
 
 معاون رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه هر دو هفته چندین جلسه مجمع استانی برگزار شده است، گفت: تاکنون رییس جمهوری با 9مجمع استانی جلسه داشته اند و همه نمایندگان این مجامع نظرات خود را اعلام کردند. البته دنبال قیاس با دولت قبل در تعامل با مجلس نیستیم، اما برخی نمایندگان که با رییس جمهور جلسه دارند اعلام می‌کنند حتی یکبار موفق نشدیم با رییس جمهور قبلی جلسه داشته باشیم.
 
حسینی یادآور شد: این در حالی است که در این صد روز اخیر رییس جمهور پنج بار در مجلس حضور یافتند.
 
وی همچنین گفت: مصوبات مجلس بدون وقفه ابلاغ می‌شود و یک مورد هم نبوده که به تاخیر بیفتد.
 
معاون پارلمانی رییس جمهوری ضمن قدردانی از روسای قوای مقننه و قضاییه گفت: جلسات سران قوا به طور منظم برگزار می‌شود و این نشست‌ها به پیشبرد اهداف نظام کمک می کند و باید از اینجا جا از رئیس مجلس و رییس قوه قضاییه تشکر کنیم که این نگاه را دارند.
 
حسینی خاطرنشان کرد: علاوه بر این برنامه ریزی شده که معاون اول رییس جمهوری با کمیسیون های مجلس دیدار داشته باشد که جلسه اول با کمیسیون اقتصادی برگزار شده است.
 
وی در بخش دیگری از نشست به طرحها ولوایح ارائه شده به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت:تاکنون 557 طرح از سوی مجلس ارائه شده ولی ما باید بیشتر به سمت ارائه لایحه از سمت دولت برویم،   چون دولت می‌تواند کار کارشناسی بیشتری انجام دهد، ضمن اینکه بار مالی آن هم در نظر گرفته می‌شود.  البته نمایندگان هم حق دارند چون در دولت گذشته کم کاری‌هایی از سوی دولت وجود داشته و نمایندگان مجبور می‌شدند خودشان وارد عمل شوند. 
 
 معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه کرد:  انتظار داریم نمایندگان محدودیت‌های دولت را در نظر بگیرند چرا که گاهی نمایندگان در دیدار با رییس جمهور لیست بلندی از مسائل حوزه انتخابیه را ارائه می‌کنند که باید این اقدامات براساس واقع بینی صورت گیرد. 
 
حسینی گفت: در حال حاضر 39 سوال از وزیر نیرو در مورد کم آبی مطرح شده، اما وزرای دولت تازه از راه رسیده اند و ما توقع داریم نمایندگان یک مقدار به وزرا فرصت دهند و عملکرد آنها را ببینند چرا که قطعا وزرای جدید نقشی در بروز مشکلات فعلی نداشته اند. البته وزرا در تعامل با مجلس هستند. 
 
وی در ادامه به انتصابات فامیلی اشاره کرد و افزود: 36 نماینده درباره جلوگیری از انتصابات فامیلی تذکر دادند، ما خواستیم مصادیق ارائه شود تا پیگیری کنیم، برخی گفتند نگاه ما ناظر به آینده بوده و خواستیم بعدا چنین انتصاباتی صورت نگیرد، برخی هم گفتند از رسانه‌ها شنیدیم، لذا ما توقع داریم این مسائل قبل از رسانه ای شدن و مطرح شدن در تریبون سوالات خود را از ما بپرسند و اگر جواب قانع کننده ای نبود می‌توانند اعلام کنند.
 
حسینی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مذاکرات وین برای رفع تحریمها اظهار کردک این بار یک تیم جامع و کامل از وزارتخانه‌های مختلف با اختیارات کامل راهی مذاکره شده اند و از منافع ملی ما صیانت خواهند کرد. مهمترین بحث هم این است که آمریکا از برجام خارج شده و الان می‌خواهد به برجام بازگردد، برای همین باید براساس تعهداتی که داشتند،  تحریم ها را بردارند.
 
معاون امور مجلس رییس‌جمهوری درباره نقش رییس مجلس در ایجاد تعامل دولت و مجلس، گفت: رییس مجلس نقش سازنده ای در تعامل دولت و مجلس داشته و دارد و در رای اعتماد و لوایح مطرح شده کمک کرده‌اند. 
 
وی با بیان اینکه رییس مجلس برای ایجاد تعامل دو قوه وقت می‌گذارند، افزود: در لایحه رتبه بندی معلمان اختلافاتی وجود داشت که رییس مجلس نقش آفرینی کرد تا لایحه پیش برود یا در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نقش موثری داشت. 
 
حسینی با بیان این‌که رویکرد هیات رییسه و نواب رییس مجلس پرهیز از حاشیه و ایجاد تعامل دولت و مجلس است، گفت: الان یک فرصت استثنایی و دوره طلایی برای انجام اصلاحات و ایجاد تغییرات است. 
 
وی در ادامه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تغییر ساختار بودجه اشاره کرد و  گفت: امسال و این دوره، دوره مناسبی برای کارهای جدی در بودجه است. 
 
معاون رییس جمهوری درباره پاسخ به سوالات و تذاکرت نمایندگان گفت: پاسخ ما به سوالات و تذکرات رسانه‌ای نمی‌شود، اما بلافاصله به سوالات پاسخ مکتوب می‌دهیم. 
 
حسینی افزود: باید سازوکاری برای پاسخ دولت در مجلس در نظر گرفته شود. گاهی سوالات و تذکرات خیلی محترمانه بوده و حاوی توهین نیست اما تلقی کم کاری دولت در حوزه ای می‌شود ولی پاسخ دولت رسانه‌ای نمی‌شود. 
 
وی درباره طرح صیانت از فضای مجازی، گفت: طرح صیانت از دولت قبل مطرح بود که وزیر ارتباطات به عنوان نماینده دولت در جلسات مجلس حاضر می‌شد که  فعلا طرح به مرکز پژوهش‌ها برگشته است. 
 
معاون پارلمانی رییس جمهوری درباره سرنوشت طرح واردات خودرو افزود: این طرح را باید از وزارت صمت پیگیر شویم که به مجمع تشخیص می‌رود یا چطور بررسی خواهد شد.
 
حسینی در ادامه درباره علت افزایش 4 و نیم برابری سوالات نمایندگان از وزرا گفت: 255 مورد سوال از دولت انجام شده است و به 4/5 برابر قبل رسیده که این حق نمایندگان است ولی اگر وزرا مدام قرار باشد به سؤالات پاسخ دهند به کار خود نمی‌رسند. 100 سؤال را فقط سه نماینده مطرح کرده‌اند.
 
وی یادآور شد: وعده دولت ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال است، نمایندگان صبر کنند اگر کم‌کاری شد، سوال کنند ولی تازه کار شروع شده است.
 
معاون پارلمانی رییس جمهوری ادامه داد: تاکید ما بر این است که این ارتباط وجود داشته باشند و به جای اینکه وزرا در وزارتخانه‌ها باشند به مجلس بروند و با نمایندگان صحبت کنند. در یک روز نماینده می‌تواند با چند وزیر مسائل خود را مطرح کند و دسترسی خیلی بیشتر از گذشته شده است. البته این حضور در مجلس منافاتی با این که در خود وزارتخانه ها هم اگر لازم باشد نمایندگان می توانند حضور پیدا کنند نیست. 
 
وی گفت: وزیران جلسات متعددی دارند به خصوص در جلسات دولت تلفن وزیران همراه آنها نیست که پاسخ دهند. بنابراین اگر بعضی وقتها در دسترس نیستند معذور هستند. تاکید ما بر این بوده که معاونان پارلمانی فعال باشند البته در برخی وزارتخانه استقرار معاونان پارلمانی زمان برده تا انتخاب شوند. این جابه جایی‌ها این مشکلات را بوجود می‌آورد البته همانطور که گفتم دولت آمادگی دارد که تعامل خوبی داشته باشد. 
 
حسینی یادآور شد: در دولت قبل شاید نمایندگان امیدی به پاسخگویی نداشتند چون رئیس‌جمهوری در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه یا اینکه وزیر خود را معرفی کند حضور نمی‌یافت یا اینکه با نمایندگان جلسه بگذارند که این روحیه در وزیران و نمایندگان دیگر تعمیق پیدا می‌کرد اما الان چون نمایندگان می‌گویند که از این دولت حمایت و از آقای رییسی حمایت کردیم و توقع داریم مشکلات زودتر حل بشود که ما هم به آنها حق می‌دهیم اما می‌گوییم که نمایندگان باید شرایط موجود را هم در نظر داشته باشند.
 
معاون امور مجلس رییس‌جمهوری افزود: در سفرهای استانی تقاضاها زیاد است که در زمان کوتاه میسر نیست که تحقق پیدا کند البته به مرور که جلو برویم همه واقع بین‌تر شده و توازن و تعادلی برقرار شود. 
 
وی در مورد ویژگی‌های لایحه بودجه 1401 گفت: محورهای اساسی را هم رییس جمهوری و هم رییس سازمان و بودجه در مجلس توضیح می‌دهند چرا که  این لایحه مهمترین سند مالی دولت در سال 1401 است.
 
حسینی افزود: سعی شده است در آن جذب سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی لحاظ شود. رشد. برای هر دستگاه و هر استانی مشخص شده که آنها باید برای کشور درآمد داشته باشند و نگاهشان به خزانه نباشد.  باید از ظرفیت‌های معطل مانده مانند معادن و دریا و دیگر حوزه‌های که وجود دارد استفاده کنند.
 
معاون امور مجلس رییس‌جمهوری با بیان اینکه سعی شده بودجه قابل فهم و ساده باشد و ردیفها کاهش پیدا کند، گفت:  اختیار دستگاه‌ها افزایش پیدا کند و استانداران خودشان بتوانند تصمیم گیری کرده و بودجه نیز نظارت پذیر باشد. 
 
وی در ادامه کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید، تورم، جلوگیری از کسری بودجه، استقلال در بودجه و توجه به اشتغال را از دیگر موارد مدنظر در لایحه بودجه 1401 عنوان کرد.

لینک کوتاه
نهایی شدن لایحه بودجه دولت بودجه مجلس

اخبار مرتبط

نظرات شما