رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: هرکیلو سبزی در خرده فروشی تهران بین 10 تا 12 هزار تومان به فروش می رود که این افزایش قیمت به دلیل تغییر فصل است.

به گزارش نسیم اقتصاد، اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد پرسون اظهار داشت: خوشبختانه کشورمان چهار فصل سال دارد و به محض اینکه تولید سبزی و صیفی جات در مناطق سرد کشور به پایان می رسد در مناطق گرم کشور تولید آن محصول از سر گرفته می شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و تنها یک مدیریت و برنامه ریزی از سوی وزارت جهاد را می طلبد.
 
وی افزود: این روزها سبزیجات در خرده فروشی های سطح شهر تهران بین 10 تا 12 هزار تومان با نوسانات یک هزار تا یک هزار و 500 تومان براساس کیفیت و مرغوبیت مورد معامله قرار می گیرد.
یکی از مراکز عرضه محصولات کشاورزی با قیمت مناسب میادین میوه و تره بار شهرداری تهران است، که انصافا قیمت های مناسب برای عرضه به شهروندان در نظر گرفته می شود؛ اما این مراکز کالاهایی را عرضه می کنند که به صرفه باشد و محصولاتی که با قیمت بالا به هر دلیلی در بازار باشد عرضه نمی کنند، قیمت سبزی در این مراکز نیز به همین شکل است اگر نوعی از سبزی با افزایش قیمت مواجه شود در مراکز تره بار به دلیل اینکه صرفه اقتصادی براساس قیمت مصوب آن در نظر گرفته می شود توزیع نخواهد شد.
 
این مقام صنفی در پاسخ به سوال درباره اینکه همه ساله با آغاز فصل بارش مزارع سبزیجات دچار خسارت می شوند و برداشت در زمین ها به سختی صورت می گیرد و حتی شرایط جوی حمل و نقل این کالا را به شهرهای بزرگ بامشکل مواجه می کند که باعث کمبود و به دنبال آن افزایش قیمت می شود، آیا این امر در ماه های آینده نیز اتفاق خواهد افتاد؟ پاسخ داد: نباید پیش از رخ دادن اتفاق قضاوت کرد، به هر حال افزایش قیمت متاثر از شرایط است؛ اما ناگفته نباشد افزایش قیمت در محصولات میوه، سبزی و صیفی جات با سایر کالاها متفاوت است، به طور نمونه میوه، سبزی و صیفی جات اگر افزایش قیمت داشته باشند در یک بازه زمانی رخ می دهد و مجددا با کاهش قیمت مواجه خواهند شد، اما سایر کالاها به این شکل نیست اگر افزایش قیمت داشته باشند پایین آمدنی در کار نخواهد بود.
 
کارگر به عرضه سبزی در ماه گذشته با قیمت 5 هزار تومان در میدان میوه و تره بار نیز اشاره کرد، گفت: یکی از مراکز عرضه محصولات کشاورزی با قیمت مناسب میادین میوه و تره بار شهرداری تهران است، که انصافا قیمت های مناسب برای عرضه به شهروندان در نظر گرفته می شود؛ اما این مراکز کالاهایی را عرضه می کنند که به صرفه باشد و محصولاتی که با قیمت بالا به هر دلیلی در بازار باشد عرضه نمی کنند، قیمت سبزی در این مراکز نیز به همین شکل است اگر نوعی از سبزی با افزایش قیمت مواجه شود در مراکز تره بار به دلیل اینکه صرفه اقتصادی براساس قیمت مصوب آن در نظر گرفته می شود توزیع نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: در فصل بهار و تابستان به دلیل وفور تولید، سبزیجات با قیمت پایین تر در مراکز میوه و تره بار عرضه می شد و این روزها به دلیل اتمام تولید در برخی از مناطق کشور افزایش قیمت در سبزیجات به وجود آمده است.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه این روزها خبرهایی در خصوص کاهش قیمت میوه مطرح شده است، علت این کاهش قیمت در زمینه استفاده نکردن دست اندرکاران میوه از سردخانه ها است که به دلیل جریان هوای سرد نیازمند این نیست که هزینه سردخانه پرداخت شود و موجب کاهش هزینه نگهداری است؟ پاسخ داد: دو ماه ابتدای فصل پاییز همه ساله قیمت میوه به دلیل وفور پایین می آید، چرا که در این فصل هم میوه های فصل تابستان موجود است و هم اینکه میوه های فصل سرد روانه بازار می شود که این افزایش بار موجب کاهش قیمت شده است.

لینک کوتاه
کمبود تولید عامل گرانی سبزیجات قیمت میوه مسیر سراشیبی

اخبار مرتبط

نظرات شما