دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: در 6 ماهه امسال 528 هزار تن برنج وارد کشور شده که 128 هزار تن آن را دولت و 400 هزار تن آن را بخش خصوصی وارد کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، مسیح کشاورز در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اظهارات سخنگوی گمرک مبنی بر افزایش 33 درصدی ترخیص برنج از گمرکات در نیمه اول امسال گفت: ما میزان واردات را با سال 98 مقایسه می‌کنیم که شرایط کشور عادی بود و نه نرخ ارز تغییر کرده بود و نه با شیوع کرونا مواجه بودیم که بر این اساس، در کل سال 99 نسبت به کل سال 98 با کاهش 50 درصدی واردات برنج مواجه بودیم.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 99 ممنوعیت فصلی برای واردات برنج اعمال نشده بود، افزود: با این وجود در سال 99 نسبت به سال 98 شاهد کاهش 50 درصدی واردات بودیم.
 
این فعال بخش خصوصی توضیح داد که در 6 ماه سال گذشته (1399) 441 هزار تن برنج وارد کشور شد ضمن اینکه در 4 ماهه امسال 400 هزار تن برنج وارد کردیم و علی رغم اینکه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که ممنوعیت فصلی واردات برنج امسال هم اعمال نمی‌شود اما با توجه به تغییر دولت، خیلی از واردکنندگان ریسک نکرده و برنج وارد نکردند اما برخی دیگر از واردکنندگان این کار را انجام دادند و در حال حاضر نیز محموله‌های آنها به میزان حدود 70 هزار تن در گمرکات رسوب کرده و اجازه ترخیص داده نمی‌شود.
 
کشاورز تصریح کرد: بنابراین در 6 ماهه امسال جمعاً 528 هزار تن برنج وارد کشور شده که 128 هزار تن آن را دولت و 400 هزار تن آن را بخش خصوصی وارد کرده است.
 
دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: در این راستا نامه‌ای را به وزیر جهاد کشاورزی نوشتیم و پیشنهاد دادیم با توجه به میزان واردات برنج و شرایط بازار که قیمت‌ها صعودی است، دوره ممنوعیت واردات در سال جاری در مهر ماه 1400 به پایان برسد و واردکنندگان بتوانند از ماه مهر واردات را از سر بگیرند تا هم بازار به آرامش برسد و هم برنج‌های مانده در گمرکات امکان ترخیص پیدا کند که متأسفانه وزیر این پیشنهاد را قبول نکرد و دستور داد تا نسبت به توزیع برنج‌های دولتی که شرکت بازرگانی دولتی آن را به عنوان ذخایر راهبردی وارد کرده، اقدام و بازار از این طریق تنظیم شود.
 
در روزهای گذشته سخنگوی گمرک در اظهارنظری عجیب اعلام کرد که در شهریور ماه امسال 528 هزار تن برنج به ارزش 440 میلیون دلار و در 6 ماهه نخست امسال 714 هزار تن برنج به ارزش 608 میلیون دلار ترخیص شده که نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته 33 درصد از لحاظ وزن و 24 درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است.

لینک کوتاه
تکذیب آمار گمرک واردات برنج بخش خصوصی

اخبار مرتبط

نظرات شما