اعضای کمیته انتصابات بانکی وزارت اقتصاد و دارایی منصوب شدند. کمیته ای 5 نفره که حالا سرنوشت بانک های دولتی و انتخاب مدیرانشان به تصمیم آنها گره خورده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، برای درک حساسیت کار این کمیته باید بدانید که37.2 درصد از کل سپرده متعلق به بانک‌های خصوصی بوده و مابقی آن یعنی چیزی حدود 63 درصد در اختیار بانک های دولتی است. از طرفی گفته می شود که بانک های دولتی  به واسطه دسترسی به منابع بیشتر سهم زیادی از پرداخت تسهیلات بانکی بر عهده دارند . آنگونه بهالدین هاشمی کارشناس بانکی به نسیم اقتصاد می گوید : سهام دار بانک های دولتی و نیمه دولتی دولت است و به همین دلیل نقش مهمی را در نظام پولی و مالی ایران ، رشد اقتصادی ،  جذب و البته تامین نقدینگی  دارند . مشتریان این بانک ها معمولا عموم مردم بوده و به کل اقتصاد خدمات می دهند . از مردم عادی گرفته تا تجار، تولیدکنندگان ، فعالین بخش های خدماتی و ساختمان سازی  همه به نوعی مشتری بانک های دولتی هستند. در حالیکه در سایر بانک ها این عمومیت کمتر است .
اما سوال اینجاست که  عباس معمارنژاد، علی صالح‌آبادی، محمدرضا فرزین، علی نظامی و مهدی اسماعیلی به عنوان اعضای این کمیته تا چه اندازه صلاحیت و تخصص لازم برای انتخاب مدیرانی که  سهم بزرگی از نظام پولی و مالی کشور  را دارند . جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اشاره به سابقه فعالیت اعضای کمیته انتصابات بانکی وزارت اقتصاد و دارایی گفت:  3نفر از این کمیته فعالیت و سابقه خوبی در نظام پولی و بانکی دارند اما 2 نفر دیگر تقریبا ناآشنا بوده و سابقه چندانی در این عرضه ندارند . او  با اشاره به بانک محور بودن اقتصاد ایران ، به نسیم اقتصاد می گوید: شرایط فعلی اقتصاد بسیار ویژه است. نرخ تورم در شرایط نگران کننده ای قرار گرفته و وضعیت تولید ناخالص داخلی به هیچ وجه خوب نیست . در این شرایط بانک ها باید به گونه ای عمل کنند که از یک سو موجب خلق نقدینگی در کشور نشوند و از سوی دیگر در راستای تامین منابع مالی لازم برای بهبود وضعیت تولید گام بردارند.
بهالدین هاشمی کارشناس بانکی ها در اینباره می گوید : بانک های دولتی تنها حافظ منافع سهامداران خود نبوده و معمولا توجه بیشتری به عموم مردم دارند .
او با بیان اینکه بانک ها واسطه وجود هستند ، افزود: بانک ها وظیفه دارند که پس اندازهای خرد را جمع کرده و به بخش های مختلف خدمات بدهند . با توجه به اینکه بیشتر سپرده های مردم در این بانک هاست عملا سهم بیشتری از تسهیلات پرداختی دارند  و عملا ریسک  و معوقات بیشتری هم ممکن است داشته باشند . بنابر این اینکه مدیری که یک بانک دولتی را مدیریت می کند، تجربه کافی و تخصص و صلاحیت لازم را داشته باشد، خیلی اهمیت دارد. بنابر این  درستی یا نادرستی تصمیم اعضای این کمیته می تواند ، بخش زیادی از جامعه را متاثر کند .
 
اعضای کمیته انتصابات بانکی وزارت اقتصاد چه کسانی هستند
احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی  در حکمی، عباس معمارنژاد، علی صالح‌آبادی، محمدرضا فرزین، علی نظامی و مهدی اسماعیلی را به عنوان 5 عضو کمیته تعیین مدیران عامل بانک‌ها انتخاب کرد. در ادامه رزومه کاری اعضای این کمیته را مورد بررسی قرار می دهیم:
عباس معمارنژاد که در رشته اقتصاد تحصیل کرده و سوابق اجرایی در دولت های مختلف داشته است،  در دولت دوازدهم به عنوان معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت می کرده است.
گفتنی است، معمارنژاد دارای مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد، گرایش توسعه اقتصادی و اقتصاد بین‌الملل و عضو هیات علمی دانشگاه بوده و از سال 1371 فعالیت های خود را در سمت های متعدد مدیریتی شرکتی و حاکمیتی آغاز کرده که تاکنون ادامه داشته است.
از جمله سوابق وی می توان به مدیر کلی دفتر آمار و اطلاعات وزارت بازرگانی و سرپرستی دفتر توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی و همچنین عضویت و نایب رئیسی شورای رقابت، مشاور وزیر اقتصاد، معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
همچنین وی از آغاز دولت یازدهم نیز به عنوان عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن نیز مشغول به کار بوده است .
محمدرضا فرزین دیگر عضو این کمیته است که  (متولد 1344) اقتصاددان ایرانی و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی است. وی مدرک کارشناسی خود را  در رشته اقتصاد نظری  از دانشگاه شهید بهشت گرفته است. فرزین سپس در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد گرایش اقتصادسنجی به تحصیل ادامه داد . او همچنین مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد، گرایش بخش عمومی و تجارت بین‌الملل از این دانشگاه دریافت کرد.
او پیش از این مدیرعامل بانک کارآفرین است. محمدرضا فرزین که در وزارت اقتصاد به عنوان معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می‌کرد خرداد سال 1391 از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان مدیرعامل صندوق توسعه ملی انتخاب شد.
 
علی صالح آبادی  هم از اعضای این کمیته است که حتی برخی از احتمال انتخاب او به عنوان ریاست کل بانک مرکزی سخن می گفتند. اومتولد سال 1357  بوده  و دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است. صالح‌آبادی مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور است.
 
مهدی اسماعیلی از دیگر از اعضای این کمیته است که تقریبا می توان گفت هیچ سابقه ای در نظام پولی و مالی کشور ندارد. او که  حالا به عنوان مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب شده ، کارنامه عملکردی قابل دفاعی ندارد. در سوابق اسماعیلی عناوینی چون مشاور مدیرعامل بیمه سلامت، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و مشاور استانهای سازمان ثبت احوال کشور، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشاور معاونت اجتماعی وزارت کشور، مدیرعامل خبرگزاری برنا و پژوهشگر و مدرس دانشگاه مشاهده می‌شود.

لینک کوتاه
سرنوشت بانک های دولتی

اخبار مرتبط