به گزارش نسیم اقتصاد، مشکلات خوزستان تمامی ندارد. یک سال شبکه فاضلاب شهر را محاصره می کند  و سال دیگر  دیگر گرد و عبار نفس مردمانش را به شماره می اندازد. حالا هم نوبت  به خشکسالی و بی آبی رسیده است. مردمان خوزستان  که گفته می شود غنی ترین استان کشور است، زندگیشان با فقر و بدبختی عجین شده است. بر اساس قانون باید 3 درصد از درآمدهای نفتی باید در این استان هزینه شود اما محمد جواد عاصمی پور  قائم مقام شرکت نفت در دولت احمدی‌نژاد به  نسیم اقتصاد می گوید که سهم مردمان این استان از پول چاه های نفت در طول سال های گذشته تقریبا صفر بوده است.
او که خود زمانی مشاور زنگنه هم بوده، ادامه می دهد که به مدد بی توجهی مسئولان وزارت نفت به قانون خوزستان حالا کلکسیونی کامل از مشکلات و محرومیت ها را در خود جای داده است. فقر و بدبختی در  استان که به لحاظ امنیتی و اقتصادی  اهمیت بالایی برای کشور دارد،  بیداد می کند و مردم این استان رتبه اول مهاجرت به مناطق دیگر را از آن خود کرده‌اند و در جایگاه دوم بیکاری در کشور قرار دارند.
 
نادیده گرفتن مردمان شهری که معادل نروژ نفت تولید می کند

«32 سال از جنگ سپری شده اما این‌جا هنوز پیشرفتی نکرده است. چاه نفت زیاد است و  تولید و درآمدش بالا، اما هنوز آثار باقی مانده در جنگ را در آن می بینی.» این بخشی از گفته های یک استاد بازنشسته  دانشکده نفت است که می گوید خوزستانی بوده و با درد و  غم مردمان این استان آشناست. او که زمانی قائم مقام شرکت ملی نفت هم بوده، صحبت های خود را اینگونه ادامه می دهد: دنیا خوزستان که تولیدی معادل کل تولید نفت نروژ  دارد را می شناسد اما گویا این استان در نقشه مدیران جایی ندارد و همین مساله موجب  شده که سهم این خوزستان از منابع بودجه ای و حق و حقوق خود تخصیص داده نشود.
قائم مقام شرکت نفت در دولت احمدی‌نژادکه معتقد است عملکرد وزارت نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی   در دوران وزارت آقای زنگنه بسیار ضعیف بوده است، ادامه داد: پیش از دولت یازدهم و دوازدهم، مطابق با  میزان تولید و سطح درآمدهای نفتی و گازی شهرهای نفتی، منابعی برای هزینه کرد در طرح های عمرانی  همان شهر تعیین و  اختصاص داده می شد اما در سال های گذشته این رویه کاملا تغییر کرده است.
 
آنگونه که این کارشناس حوزه نفت می گوید: وزارت نفت تصمیم گرفت همه منابعی که برای کمک به عمران مناطق نفت‌خیز در نظر گرفته می‌شد را در صندوقی تجمیع کرده و بر اساس تشخیص خود، منابع را در استان‌ها تزریق کند.  در واقع آقای وزیر به این وسیله  یک جیب سیاسی برای اهداف و رابطه های خود ایجاد کرده اند.
عاصمی پور با بیان اینکه این صندوق به ابزاری برای امتیازدهی به برخی نمایندگان مجلس و مسئولان شده است، ادامه داد: به واسطه ای بدعتی که آقای زنگنه پایه گذار آن بوده، خوزستان حالا کمترین سهم از منابع بودجه ای خود را دارد. کار تا جایی پیش رفته که پروژه های عمرانی آذربایجان  و استان های شمالی از محل منابع این صندوق انجام می شود اما پروژه های خوزستان سالهاست که خاک می خورند. این در حالی است که بر اساس قانون سهم 3 درصدی هر استان باید در همان استان هزینه شود.
 
پرداخت 6 هزار میلیارد تومان برای ورزشگاه آستارا

هرچند هفته یکبار، اسنادی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که زنگنه با موافقت خود، مبالغی را در اختیار برخی استان‌ها قرار می‌دهد که گاهاً هیچ کدامشان ارتباطی به نفت ندارند. به گزارش میز نفت، همین چند هفته پیش بود که زنگنه در دستوری، پرداخت 6 میلیارد تومان را برای تجهیز ورزشگاه فوتبال آستارا امضا کرد که این مبلغ، از محل همان صندوقی است که بی‌ ضابطه، برای این امور به پا شده است. نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در برخی مناطق تولید می شوند که ثروت هنفگتی خلق می کنند و بدون تردید، سهم استان هایی که میزبان این فعالیت‌های اقتصادی هستند، تنها امید آنها برای افزایش سطح زندگی و رفاه اجتماعی است کما اینکه اغلب این مناطق، در فقر بدی به سر می‌ برند و همواره از وزارت نفت به دلیل بی‌ توجهی به وظیفه قانونی خود انتقاد می‌ کنند.
 
درآمدهای ملی به کارکنان نفت می رسد

مشاور سابق زنگنه می گوید: بر اساس قانون سهم 3 درصدی  خوزستان و سایر استان های نفت خیر از درآمدهای فروش نفت و گاز باید توسط وزارت نفت تامین و در پروژه های عمرانی این استان هزینه شود. البته باید توجه داشت که این وزارت خانه تنها تامین کننده منابع  لازم برای ساخت مجموعه ها و پروژه های عمرانی شهرهای نفتی است.  این مجموعه ها جز دارایی هایی این  وزارتخانه و شرکت های زیر مجموعه آن نبوده  و نباید حکمرانی آن در اختیار نفت باشد.
او با بیان اینکه وزارت نفت قوانینی که در حوزه مسئولیت های اجتماعی دارد را زیر پا می گذارد، ادامه داد: وزارت نفت از منابع صندوق شروع به ساخت پروژه و ایجاد امکاناتی تنها برای کارکنان خود کرده است. به عنوان مثال در خرمشهری استخر قهرمانی ساخته بعد می گوید که این مجموعه تنها برای کارکنان نفت است. همچنین استادیومی 50 هزار نفری را در اروندان در اهواز ساخته اما اجازه استفاده از آن را تیم را به تیم فوتبال خوزستان نمی دهد.
 
ثبت شرکت های نفتی در شهرهای غیر نفتی

او با بیان اینکه مرکز قلمرو و حکمرانی شرکت های نفتی باید در شهرهای نفتی باشد، ادامه داد : اما در سال های گذشته دفاتر شرکت های نفتی به پایتخت و حتی جزایری همچون قشم و کیش منتقل شده است. به عنوان مثال شرکت مناطق نفت خیز گچساران در تهران ثبت شده است.  در حالیکه قرار گرفتن این دفاتر در شهرهای نفتی به واسطه مالیات های و ارزش افزوده هایی که ایجاد می کند می توانست نقش به سزایی در رشد درآمدهای و آبادانی این استان داشته باشد.
 
پیشرفت 40 درصدی پروژه فاضلاب در خوزستان

محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 1150 میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات کم‌آبی خوزستان خبر داده است.   دولت حسن روحانی  در حالی در آخرین دقایق عمر خود دست به چنین کاری زده که  تخصبص اعتبارات این استان در سال های گذشته به کندی صورت می گیرد و همین مساله بر فقر و محرومیت در این استان افزوده است. طبق گزارش مسئولان استانی، طرح اصلاح فاضلاب اهواز و کارون از سال 85 کلید خورده ولی متأسفانه تنها 40 درصد پیشرفت کار داشته ‌است.   یکی از مشکلات دیگر شهر اهواز، مترو است که طبق گفته های رییس سازمان بازرسی کل کشور  از 20 سال قبل 25 درصد بیشتر پیشرفت نداشته که این موضوع عمدتاً به خاطر عدم تأمین اعتبارات لازم بود.
 
حالا خوزستان که زمانی یکی از پرآب‌ترین مناطق ایران بود حالا با مشکل کم‌آبی مواجه است. پروژه‌های عظیم انتقال آب از این استان به استان‌های دیگر برای مصارف صنعتی باعث از بین‌رفتن تالاب‌ها و خشک‌شدن رودخانه‌ها شده است.

لینک کوتاه
غنی ترین استان کشور فقیر ترین درآمدهای نفتی آذربایجان