رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت: 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و نرخ ارز نسبت به سال 96 بیش از 8 برابر رشد کرده، بنابراین چگونه می‌توان انتظار کنترل نرخ های بلیت را داشت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، سید عبدالرضا موسوی اظهار داشت: قانون برنامه پنجم توسعه، قیمت‌گذاری بلیت هواپیما توسط دولت را ممنوع کرد و مبنای نرخ را، عرضه و تقاضای بازار قرار داد و بر این اساس، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از سال سوم برنامه پنجم، نرخ آزاد را اجرا کنند و نرخ گذاری حتی در اختیار شورایعالی هواپیمایی هم نیست.

 
وی افزود: از طرفی بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و از طرف دیگر، نرخ ارز نسبت به سال 1396 بیش از 8 برابر افزایش پیدا کرده است و این بدان معنی است که 60 درصد هزینه‌های ما حدود 8 برابر افزایش یافته است که با توجه به این افزایش، چگونه می‌توان انتظار داشت که نرخ‌ها کنترل شود.
 
رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در ادامه تاکید کرد: نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی ارسال و تاکید کردیم که شرکت‌های هواپیمایی به هیچ وجه دنبال افزایش نرخ بلیت نیستند، چرا که افزایش نرخ ارز باعث کاهش تقاضا می‌شود و ما آسیب بیشتری خواهیم دید بنابراین ما آمادگی داریم اگر ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی تأمین شود و تخفیفات فرودگاهی که به تدریج حذف شده، بازگردد و اشکالات قانونی که از سال‌ها قبل به عنوان عوارض به نرخ بلیت هواپیما افزوده شده، اصلاح شود، نرخ‌ها را به سال 1390 بازگردانیم.
 
موسوی ادامه داد: در سال 1390 یک ساعت پرواز یک صندلی را به قیمت 57 هزار تومان می‌فروختیم و به بیان دیگر نرخ یک ساعت پرواز برای یک صندلی 57 دلار بود، اما در حال حاضر و در سال 1400، همان صندلی را خوش‌بینانه حتی اگر یک میلیون تومان بفروشیم، معادل 40 دلار دریافت می‌کنیم و به بیان دیگر پس از گذشت ده سال، شرکت‌های هواپیمایی فقط در نرخ بلیت برای یک ساعت پرواز در هر صندلی 17 دلار کاهش درآمد داشته‌اند.

لینک کوتاه
افزایش قیمت بلیت هواپیما قانونی سهم ۶۰ درصدی هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها

اخبار مرتبط

نفت در سراشیبی کاهش قیمت

نفت در سراشیبی کاهش قیمت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر دورنمای بالا ماندن نرخ‌های بهره... 2 خرداد 1403

نظرات شما