جهت‌گیری برنامه‌های سازمان صدا و سیما به ویژه سیمای ملی در نقد نظام بانکی با واکنش بانکداران خصوصی مواجه شد. پیش از این هم مدیران بانک‌های دولتی نسبت به اظهارنظرهای یکجانبه کارشناسان دعوت شده به برنامه‌های تلویزیونی انتقاد کرده بودند. حالا کانون بانک‌های خصوصی ایران در نامه‌ای رسمی به علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما از او خواسته‌اند که جلوی برنامه‌هایی به گفته این کانون آزاردهنده و علیه نظام بانکی را بگیرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، دبیر کل کانون بانک های خصوصی در نامه ای به عبدالعلی علی عسگری رئیس صدا و سیما نسبت به آنچه تبلیغات آزاردهنده علیه نظام بانکی کشور خوانده شده اعتراض کرده است و نوشته است:میزگردهای منتقدانه شبکه های مختلف صدا و سیما در خصوص  نظام بانکی اغلب با حضور بدهکاران سوءاستفاده کننده از تسهیلات یا وکلای آنان و در غیاب نماینده بانکهایی برگزار می شود.
 
محمد رضا جمشیدی دبیر کل کانون بانک های خصوصی در ادامه تاکید کرده است: تمامی گزارشاتی که از تملک کارخانجات توسط بانکها یاد می شود، نه تنها از علت تملیکی و ناگزیری وظیفه قانونی بانکها برای وصول مطالبات آنها صحبتی نمی شود، بلکه از آرای بدون استثنای محاکم قضایی در صحت عمل تملیک نیز مطلبی بیان نمی گردد.متن کامل نامه در ادامه آمده است.
 
متن این نامه به شرح زیر است:
 
جناب آقای دکتر علی عسگری
 
ریاست محترم سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران
 
موضوع: تبلیغات آزاردهنده علیه نظام بانکی کشور
 
با سلام و تقدیم احترام
 
همان گونه که ملاحظه فرمائید نحوه نقد عملکرد سیستم بانکی کشور در رسانه مختلف حتى از زبان مقامات مختلف کشوری آنچنان آزار دهنده گردیده است که کارکنان شبکه بانکی کشور را به امان خواهی از این مقامات و مسئولین وا داشته است تا جائیکه نوعا یکی از این مقامات در جهت تخفیف این هجمه بزرگ دست به استعانت از بانک مرکزی برداشته است.
 
استحضار دارید که بسیاری از برنامه های انتقادی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در همین جهت و بعضا با برگزاری میزگردهایی با حضور منتقدین نظام بانکی و اغلب با حضور بدهکاران سوءاستفاده کننده از تسهیلات یا وکلای آنان و در غیاب نماینده بانکهایی که از آنها یاد می شود یا بدون بررسی علل اتهامات وارده در برنامه ها انجام می گیرد.
 
البته در تعدادی از برنامه های میزگردی، یک نفر از متخصصین بانکی ( و نه نماینده متهمین مطروحه در برنامه ها در مقابل چند نفر از افراد یاد شده دعوت به حضور می گردد و کمتر مجال صحبت می یابد. در تمامی گزارشاتی که از تملک کارخانجات توسط بانکها یاد می شود، نه تنها از علت تملیکی و ناگزیری وظیفه قانونی بانکها برای وصول مطالبات آنها صحبتی نمی شود، بلکه از آرای بدون استثنای محاکم قضایی در صحت عمل تملیک نیز مطلبی بیان نمی گردد.
 
مقامات محترم نیک میدانند اقتصاد کشور بر محور بانکها شکل گرفته و هیچکدام از طرحهای عمرانی، احداث و فعالیت کارخانجات مختلف در این مرز و بوم از جمله شرکتهای پالایشگاهی، پتروشیمی، سدها، نیروگاهها، کارخانجات سیمان، بیمارستانها و مشاغل و خدمات بزرگ و کوچک فعال در کشور بدون استفاده از خدمات بانکها، پای نگرفته یا فعالیت پیدا نمی کنند و این خدمات را کارکنان خدوم بانکها در گرما و سرمای سال و اغلب تعطیلات رسمی، در مواجهه با همه گیری بیماری کرونا با بیش از 1450 نفر جان باخته ناشی از شیوع ویروس مزبور ارائه می دهند.
از این رو خواهشمند است دستور فرمائید مسئولین امر در تدوین و تنظیم برنامه ها، به نحوی اقدام فرمایند که رفتار آنان حاوی صداقت، همه جانبه نگری و الگویی برای سایر رسانه های فعال در کشور گردد.

لینک کوتاه
صدای اعتراض بانک‌های خصوصی سیمای ملی